Connect with us

Reklama

Kuřecí kult v novém spotu KFC?

V temném lese se ztracený muž setkává s tajemnou slepicí. Vzápětí se zpoza stromů vynoří skupina podivných postav nesoucí obří zlaté vejce ke břehu jezera. Zvědavost muže přiláká a podivný kult následuje až k řece plné omáčky. Než se ale naděje, je jeho osud zpečetěn, když je obětován a usmažen v řece. Ne, tohle není anotace nového hororu, ale britská reklama na KFC.

Pokračování kampaně Believe In Chicken si dává za cíl zaujmout jednu z nejnáročnějších cílových skupin současného marketingového světa: Generaci Z.

Čemu ještě vůbec můžeme věřit?

Kampaň Believe In Chicken, vytvořená reklamní agenturou Mother London, odstartovala v červnu minulého roku. První hypnotický spot kampaně začíná scénou, ve které z rádia zazní „Vítejte u zpráv v 11, kde si budeme povídat s ministrem pro umělou inteligenci o nedávných obviněních, že není skutečný.” Poté následují scény, v nichž tajemný rytmus vede tancem davy lidí k jejich vůdci – obřímu kuřeti. Kampaň reagovala na nejistotu dnešního světa, ovlivněného umělou inteligencí a politickou i ekonomickou nestabilitou. Jejím cílem bylo nabídnout lidem jistotu v nejisté době – něco, na co se mohou spolehnout bez výhrad. Tím je podle KFC kuře.

Už první část kampaně vyvolala u některých diváků negativní reakce – označili ji za příliš bizarní. Druhý spot s názvem All Hail Gravy pak kritiku rozvířil ještě více. Mezi stížnostmi spotřebitelů zaznívají obvinění, že reklama údajně propaguje kanibalismus, oslavuje kulty a satanismus a zesměšňuje křesťanství i samotný křest.

Komentáře pod reklamním spotem All Hail Gravy na YouTube. Zdroj.

Chceme diskuzi i cestou kontroverze

Zdá se, že vyvolání negativních reakcí bylo od začátku součástí plánu. Už při zahájení první části kampaně si značka i agentura Mother London, se kterou značka na kampani spolupracovala, byly vědomy toho, že kampaň může být kontroverzní. „Jsme polarizující, protože chceme vyvolat diskuzi,“ uvedl Martin Rose, výkonný kreativní ředitel agentury Mother London. Monica Silic, ředitelka marketingu KFC pro Velkou Británii a Irsko, již dříve sdělila magazínu ADWEEK, že cílem kampaně je „přinést zábavu do tohoto nudného a chaotického světa a oslovit generaci Z způsobem, který KFC odliší od konkurence”.

A co na to právo?

I přesto, že britský nezávislý regulační orgán pro reklamu, Advertising Standards Authority (ASA), obdržel více než 600 stížností na kontroverzní spot, rozhodl se ho nevyšetřovat. Reklama totiž podle něj přímo neporušuje žádná orgánem stanovená pravidla.

V České republice by se ale taková reklama nejspíš setkala s jiným přístupem. „Chápu, že KFC tímhle počinem mířilo spíš na určitou generaci, nicméně si myslím, že v ČR by to na zákon o regulaci reklamy narazit mohlo: ať už celkově pro přítomné prvky strachu/kultu, tak i závěr se obávám, že je zkrátka za hranou – příliš drastický, a tedy proti dobrým mravům reklamy,” vyjádřila se k reklamě Petra Dolejšová, expertka na právo v marketingu a e-commerce.

Jak citovat?

NÁPRAVNÍKOVÁ, Barbora. Kuřecí kult v novém spotu KFC?. PERNEKROVÁ, Barbora, editor. In: Markething [online], 2025. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/kureci-kult-v-novem-spotu-kfc

Zdroje

https://www.adweek.com/brand-marketing/not-everyone-wants-to-join-kfcs-gravy-cult-as-ad-draws-backlash

https://www.creativebrief.com/bite/fuel-your-imagination/kfc-embraces-weird-and-wonderful-all-hail-gravy

https://creative.salon/articles/work/mother-believe-in-chicken-launch-kfc

Continue Reading

Studentka prvního ročníku MKPR. Ve volném čase hraje volejbal, věnuje se hře na klavír, nebo se učí portugalsky :)

More in Reklama

To Top