Výzkumy
Spotřebitelé volili nejlepší novinky, letos už popatnácté
Nejoblíbenější obchodní řetězec? Kaufland. Čeští spotřebitelé v něm nakupují jak nejčastěji, tak nejraději – alespoň to vyplývá z výzkumu agentury Median, který proběhl k příležitosti marketingového programu Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka. Ten už patnáct let oceňuje inovace na českém trhu rychloobrátkového zboží.
Společnost Atoz Marketing Services, která za celým programem stojí, dnes na slavnostním galavečeru vyhlásila vítěze v rekordních 48 kategoriích. Absolutním vítězem soutěže se stalo univerzální lepidlo Herkules, jehož obal prošel před několika měsíci výraznou proměnou.
Oproti předchozím rokům přibylo oceněných privátních značek – zatímco Kaufland ovládl kategorii pomazánek (K-Classic Tradiční pomazánkové s křenem), trvanlivých salámů (Uzeniny K-Classic) i čerstvých masných výrobků (Vinná klobása K-Purland), společnost Billa zase kategorii jogurtů (Naše Bio Jogurt jablko se skořicí), másel (Billa České máslo 84 %) nebo sladidel (Naše bio Sirup z agávie). Soutěž reflektuje i aktuální trendy na trhu, letos byla poprvé oceněna například kategorie ciderů, v níž zvítězil Kingswood.
Kompletní výsledky můžete najít zde.
Jak se chová český spotřebitel?
Díky průzkumu, který je podkladem pro soutež, mohou všechny značky zjistit zajímavosti o svých produktech. Průzkum například zjišťuje, který obchod je u zákazníků nejoblíbenější, a ve kterém z nich nakupují nejčastěji. Podle jeho výsledků je na prvním místě Kaufland – je nejoblíbenějším, ale také nejčastěji navštěvovaným řetězcem v České republice. Na druhém místě pak stojí Lidl, který patří do stejné skupiny. Není bez zajímavosti, že je největší nepoměr mezi frekvencí a oblíbeností u Globusu (je oblíbený, ale málo lidí v něm nakupuje tak často, jak by chtělo) a u Albertu (kde je poměr opačný).
Průzkum se mimo jiné také ptal na znalost značek. Zde snad nikoho moc nepřekvapí, že mezi značky známé mezi mladými patří hlavně zástupci kategorií typu cidery, chipsy či bonbony, zatímco u starších respondentů dosahují nejvyšší znalosti produkty typu máslo, víno či bonboniery. U mužů je samozřejmá znalost všech druhů piv, u žen pak kosmetiky a potravin (nezapomínejme, že většinu nákupů rychloobrátkového zboží provádějí ženy).
V další části jednotliví respondenti hodnotili i obaly – na základě průzkumů jsou nejlepší obaly ty od lepidel, nejhorší pak od paštik a pomazánek.
Volba spotřebitelů
Soutěž Volba spotřebitelů patří k tradičním soutěžím na českém trhu – letos se koná již 15. ročník. Soutěže se pravidelně účastní výrobky, které byly uvedeny či relaunchovány v posledních osmnácti měsících. Soutěž probíhá v několika desítkách kategorií (letos ve 48), kdy v každé je umístěno 3 – 6 produktů. Tyto produkty jsou pak nabízeny vedle sebe zákazníkům, kteří vybírají ten nejlepší v každé z nich. Průzkum probíhá na vzorku 4 000 zákazníků ve věku 15 – 65 let, a každý rok jej provádí jiná agentura (letos již zmiňovaný Median).
Vstup do soutěže je zpoplatněn, vítězné výrobky však díky tomuto poplatku získávají možnost využití loga (jehož znalost je poměrně vysoká a dosahuje až 44 %), komplexní výstup z celého výzkumu a také marketingovou podporu.
Jak citovat tento článek?
OPLUŠTIL, Ondřej. Spotřebitelé volili nejlepší novinky, letos už popatnácté. Markething [online]. 23. dubna 2015 [cit.2015-04-23]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/spotrebitele-volili-nejlepsi-novinky-letos-uz-popatnacte