Connect with us

Komunikace

Milionová data: Primetime for… Big Data 2015

Vědí, kudy chodíme, co kupujeme, jak se u toho tváříme, ale zatím nevědí, co přesně s tím mají udělat. Firmy sbírají data při každém kontaktu s námi. Jediná věc, která jim zatím brání předpovídat budoucnost, je právě nepřeberné množství informací o nás, s kterými zatím neumí efektivně pracovat.

Národní technická knihovna se stala ve středu 15. 4. dějištěm konference Primetime for… Big Data 2015, organizované společností Blue Events. O čem to vlastně bylo? Co jsou, čím jsou big data a jak přesně chápat jejich význam? Na konferenci se objevili experti z oboru i reprezentanti firem, které se již snaží o datové řízení svých činností.

Neexistují datově řízené firmy. Jsou jen lidé, co se řídí daty.

Filip Doušek, SAP Solution Architekt, Mibcom

 

Co jsou Big Data?

“Můžeme tomu říkat třeba zatraceně dlouhá data,” jak řekl Dr. Tomáš Krásný ze společnosti GfK.  V dnešní internetové době jsou data klíčovou komoditou a kdo je zvládne zkrotit, ten se může rychle dostat před svou konkurenci. Uvědomujeme si, že většinu našeho pohybu, nákupů či brouzdání internetem je možné monitorovat. Co si ale neuvědomujeme, je množství informací, které jsou neustále o našem životě sbírány. Jen během jednoho dne je posláno 294 miliard emailů, vykonáno 6 miliard vyhledávání na Googlu a data vytváříte i právě teď.

Při cestě do práce, telefonování, či nákupu produkujeme miliony a miliony hodnot, které se ukládají na servery všude po světě. A jak to vlastně funguje? Podobně jako náš mozek ukládá poznatky a vjemy a následně jejich analýzou vytváří predikce pro budoucnost, stejně tak jsou společnosti schopné analýzou velkých dat generovat vzorce našeho budoucího chování. To jim umožňuje lépe pochopit zákazníka a docílit efektivnějšího prodeje produktů a služeb. Znamená to revoluci v manažerském rozhodování v reálném čase, kdy již není potřeba intuice, ale vše lze exaktně řídit pomocí dat.

 

Přednáškový sál Primetime for... Big Data 2015

Přednáškový sál Primetime for… Big Data 2015

Vitamíny?

Zajímavý příkladem využití big data v praxi uvedl Luboš Korbelář, obchodní a marketingový ředitel společnosti Česká lékárna (Dr. Max pozn. red.), “pokud přijde klient v chřipkovém období, je lékárník schopen si v systému najít o svém klientovi informace, zda si v minulém období zakoupil lék proti chřipce. Pokud ne, tak mu systém poradí, aby zákazníkovi tento lék nabídl.” Posléze také přiznal, že tato společnost si všechna data o nákupním chování svých zákazníků pečlivě ukládá. Tento fakt může být na první pohled až nepříjemný, na druhou stranu se zde jedná pouze o implementaci klasického selského rozumu do velkého byznysu.

 

Vše je o nás zaznamenáno a je možné to použít.

Jakub Augustín, Business Consultant, Adastra

 

Jsou to v podstatě informace, které dříve o svém zákazníkovi věděl každý hokynář. Ten byl schopen si zapamatovat nákupní chování svých zákazníků, mohl mu tedy například doporučit produkt podle jeho předešlých nákupních zvyků. Problém v dnešním světě je v počtu zákazníků, se kterými se obchodník dostává do kontaktu. V dnešní konzumní společnosti může mít jeden subjekt na trhu i více než miliony zákazníků. Jeden prodejce už tedy nemůže být sám schopen zpracovat všechna data o zákaznickém chování, a právě proto tu jsou big data.

11178653_10203972025765638_786390329_n

Spíkři, zleva: Petr Sláma (Kofola) a Tomáš Krásný (GfK)

Mám data, a co teď?

Všichni přednášející se shodli na faktu, že základem byznysu postaveného na velkých datech nejsou samotná data, ale pochopení jejich významu. Nejdříve musí board pochopit, proč je výhodné znát svého klienta a hlavně co je ze získaných dat vhodné použít a která data jsou nejen dostupná, ale hlavně relevantní. Nestačí jen sesbírat data, ta zpracovat a pak datově řídit firmu.

V druhé sekci přednášek se objevila velmi zajímavá formulace.  Vyřkl ji Filip Doušek ze společnosti MiBCon: “musíte změnit myšlení, jen nástroj na zpracování dat vás nezachrání.” Tím dal celé konferenci najevo, že big data jsou pouze pomocnou složkou v řízení společnosti, nikoliv mantrou, kterou by se měly všechny subjekty na trhu řídit.

 

Spíkři v rámci panelové diskuse.

Spíkři v rámci panelové diskuse

Mám a pracuji s nimi.

Důležitou vlastností big data je jejich schopnost reflektovat situaci v reálném čase. To asi nejlépe může ilustrovat příklad od Tomáše Čupra, zakladatele serverů Slevomat.cz, DameJidlo.cz a Rohlik.cz, který se podělil o jejich “cinkátko”. Co to je? Nad vstupními dveřmi jejich kanceláří mají obrazovku, kde reálně vidí kolik peněz, vstupů na servery a objednávek mají. Krom pozitivních dat, zde mají i průměrné zpoždění zásilek a taky poslední referenci od zákazníka. Pokaždé, když hodnoty dosáhnou stanovených limitů, ozve se celou kanceláří cinknutí. Zaměstnanci tak reálně vidí jak si jejich firma stojí a jsou schopni případně řešit problémy okamžitě a nečekat na případné reporty z referencí zákazníků.

 

Detail: účastníci panelové diskuse

Detail: účastníci panelové diskuse

O2 tě vidí

Co se týče zdroje Big Data pro společnosti, nejvíce nás zaujal Projekt O2 media. Mobilní operátor se krom poskytování služeb zákaníkům rozhodl poskytovat data o svých zákaznících i třetím osobám. Nejedná se o poskytování důvěrných dat. Zanonymizovali tyto údaje, takže nedochází k narušení soukromí. Přesto jsou schopni cílit na specifickou cílovou skupinu.

 

O2 Media jsou katalyzátorem cross-mediálního cílení v ČR.

Jakub Augustín, Business Consultant, Adastra

 

Jak to dokážou? Díky datům z našich mobilních zařízení jsou schopni měřit a cílit outdoorovou reklamu. To by mohlo způsobit revoluci v placení za outdoor, neboť by se dokázalo, že některé plochy jsou bezcenné a jiné naopak k nezaplacení. Krom cílení outdooru jsou tyto informace schopni nabízet i dalším subjektům, kteří mohou přes operátora komunikovat se zákazníkem.  Taky zazněla informace, že k neanonymizovaným datům má přístup jen malá skupinka lidí a ti jsou neustále pod dohledem. Lidé, kteří k nim mají přístup se dají spočítat na prstech jedné ruky, a navíc i ti jsou stále monitorováni, prohlásil Stanislav Kůra, Chief Data Officer, O2.

 

Víme o Vás vše, ale nebojte, nezneužijeme to.

Stanislav Kůra, Chief Data Officer, O2

 

Akce byla dobře organizována, program velice plynulý. Na dobré atmosféře se podílel jak kvalitně připravený obsah prezentací, tak výborný výběr spíkrů. Od nás jednoznačně palec nahoru a jen tak dál.

 

Zdroje

http://www.sas.com/en_us/insights/big-data/what-is-big-data.html

http://www.gwava.com/blog/internet-data-created-daily-2014/

 

Jak citovat tento článek

FLÉGLOVÁ, Radka, ŠEDIVÝ, Petr. Milionová data: Primetime for… Big Data 2015. Markething [online]. 2015 [cit. 2015-04-30] ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/milionova-data-big-data-2015

Continue Reading

Absolventka Marketingové komunikace a PR na FSV UK, nyní studentka StuNoMe na FF UK. Zajímá se snad o všechno, psala bakalářku o pornu, ale nejvíc jí baví umění a videohry.

More in Komunikace

To Top