Connect with us

Komunikace

Milenky, doping a korupce. Sponzoři jako očista sportu

LeBron James podepsal v prosinci doživotní smlouvu s Nike na více než jedenáct a půl miliardy korun, Adidas vyplatí Manchesteru United v následujících deseti letech přes šestnáct miliard. Obrovské smlouvy přinášejí ale také velkou zodpovědnost. A jak se ukazuje v případě Marii Šarapovové, firmy už nejsou ochotny loajálně stát za svými klienty do posledního dechu.

Vliv sponzorských příspěvků na příjmy klubů, svazů nebo samotných sportovců je naprosto zřejmý. Největší částky vychází logicky od firem specializujících se na sportovní módu.  Nike a Adidas vydají ročně stovky milionů dolarů  na podporu těch, kteří jsou tváří firmy.

Poslední případy ukazují, že firmy si kromě propagace produktu kupují od sportovců  také společenskou odpovědnost.  Zejména u velkých firem se ovšem jedná o poměrně nový fenomén.

Své by o tom mohl vyprávět americký oděvní gigant Nike. Firma se sídlem v Oregonu stála za dopingovým “králem” Lancem Armstrongem až do poslední chvíle, kdy se k podvádění přiznal v pořadu Oprah Winfrey. Jaký to kontrast k událostem z posledních dní.

Desítky milenek za pár miliard

Golfistu Tigera Woodse přišly milostné avantýry na více než dvě miliardy korun.

Golfistu Tigera Woodse přišly milostné avantýry na více než dvě miliardy korun.

 

Dříve než se vrhneme na aktuální případy, je třeba se podívat na kauzu, která výpovědi smluv špičkových sportovců odstartovala. V roce 2009 okolo třetí hodiny ranní naboural, do té doby nejlepší golfista a zároveň nejlépe vydělávající sportovec planety Tiger Woods, svůj vůz značky Chevrolet do pouličního osvětlení tři sta metrů od svého domu. K nasednutí do auta ho donutila manželka s golfovou holí v ruce, která si s Woodsem chtěla vyříkat jeho milostné avantýry. Postupně vyšlo najevo, že Woods manželku opakovaně podváděl s více než jedenácti ženami. Smlouvu mu vypověděly společnosti Gatorade, Gillette, AT&T, Accenture a EA. Rozvázáním smluv tak přišel o více než osm set milionů. Dvě miliardy pak musel poskytnout manželce jako kompenzaci v rozvodovém řízení. Woods se navíc už nikdy nedokázal vrátit do formy před skandálem a můžeme tak jenom spekulovat, o kolik peněz se připravil například na prize money z turnajů.

Nepřečtená pošta za čtyři sta milionů

Jedna z nejvýznamnějších tváří tenisové divize značky Nike, Maria Šarapovová, se přiznala, že brala lék, který se objevil na zakázané listině dopingových látek. Nike zareagoval v řádu několika hodin a až do konce vyšetřování pozastavil ruské tenistce smlouvu, stejně tak ostatní sponzoři. Maria Šarapovová tak během jednoho dne přišla o více než čtyři sta milionů korun. Jak ukazuje příklad Šarapovové, Nike se v poslední době snaží vyvarovat jakéhokoliv poškození značky. Což je velký rozdíl oproti předchozím případům ukončení kontraktu, kdy v Nike vyčkávali, jak se situace  vyvine.

Pár facek za víc než půl miliardy

 

Hvězda amerického fotbalu Ray Rice fyzicky napadl snoubenku ve výtahu.

Hvězda amerického fotbalu Ray Rice fyzicky napadl snoubenku ve výtahu. Přišel o více než půl miliardy korun.

Špičkový hráč amerického fotbalu Ray Rice trochu přebral v hotelovém kasinu a jako to nejlepší, co se dá v tu chvíli dělat, mu přišlo zmlátit ve výtahu svou snoubenku. Bohužel pro Rice jeho počínání natočila hotelová kamera. Záběry zmlácené snoubenky se okamžitě objevily na internetu. Nike, s kterým měl Rice podepsanou smlouvu na 120 milionů korun, ukončil jeho kontrakt  až po šesti týdnech jako poslední z portfolia jedenácti sponzorů, za což sklidil slušnou kritiku. Rice přišel celkově o více než půl miliardy korun.

Radši se nevsázet… 

Lance-armstrong-oprah-interview

Lance Armstrong musel kvůli dopingu vrátit pojišťovně SCA deset milionů dolarů.

Největší následky svého chování pocítil pravděpodobně americký cyklista Lance Armstrong. V roce 1997 uzavřel s hlavním sponzorem své stáje U.S. Postal společností SCA sázku. Pokud by vyhrál následujících šest závodů Tour de France, dostal by dohromady téměř dvanáct milionů dolarů. Armstrongovi se to s pomocí obrovské dřiny, obětavosti týmových parťáků, pár krevních transfuzí, několika dávek kortizonu  a pár desítek krevních srdíček EPO podařilo. SCA peníze nechtěla vydat, právě kvůli podezření z dopingu. Armstrong dal celý případ k arbitráži a protože se psal rok 2004, celý spor vyhrál a mohl tak shrábnout všechno. Jenže když se o osm let později k dopingu přiznal, přišel kromě reputace, sponzorů a možnosti závodit také o těch dvanáct milionů, které po něm po právu chtěla SCA zpátky. Armstrong dal celý spor znovu k arbitráži, ve které tentokrát neuspěl a musel kromě titulů z TdF vrátit také tyto peníze.

Špatná limča

 

Fotbalista Ronaldinho na tiskové konferenci s nápojem Pepsi. Bohužel měl zároveň podepsanou smlouvu s Coca-Colou

Fotbalista Ronaldinho na tiskové konferenci s nápojem Pepsi. Protože měl podepsanou smlouvu s Coca-Colou, přišel o 17 milionů.

O kontrakt se ale sportovec může připravit daleko nápaditějšími způsoby, než je doping nebo úplatky. Své by o tom mohl vyprávět držitel Zlatého míče z roku 2005 a donedávna majitel osobitého předkusu, Brazilec Ronaldinho. V červnu 2012 podepsal kontrakt na dva roky s Coca-Colou, v červenci přestoupil z italského AC Milán do brazilského Flamega. Klub uspořádal tiskovou konferenci, na které chtěl bývalého playmakera Barcelony představit. Ronaldinho dorazil s úsměvem, posadil se a odpovídal na dotazy, i když mu před mikrofonem stály dvě plechovky nápoje Pepsi. Na obranu Brazilce třeba říci, že Pepsi byla sponzorem klubu a Ronaldinho tak asi úplně neměl na výběr. Coca-Cola po tomto incidentu Ronaldinhovi smlouvu zrušila, ten se tak připravil špatným výběrem plechovky o více než sedmnáct milionů korun.

Federace

 

FIFA, aktuálně zmítaná řadou korupčních skandálů, má problém sehnat nové sponzory.

FIFA, aktuálně zmítaná řadou korupčních skandálů, má problém sehnat nové sponzory.

 

Několik posledních kauz ukázalo, že doping a korupce nejsou pouze záležitostí jedinců, ale že jde často o celý systém. Například kauza ruských atletů, kde doping dost pravděpodobně organizoval stát, ukazuje, že je možné téměř všechno. Adidas zareagoval na problémy spojené právě s dopingem, které měly souvislost s vnitřním fungováním IIAF, a rozhodl se smlouvu s atletickou federací neprodloužit.

Pravděpodobně nejprobíranější je ale v poslední době fotbalová federace FIFA. Důvodem je hlavně obrovské množství korupčních kauz. Od stále prošetřovaného podezřelého pořadatelství MS 2018 v Rusku a hlavně MS 2022 v Kataru, přes zatýkání nejvyšších funkcionářů obviněných v USA z braní úplatků, po nejaktuálnější kauzu Blatter vs. Platini nebo úplatky generálního sekretáře Jeroma Vackeho.

Může se zdát, že nikdo nemá šanci porazit systém, ale jsou to právě sponzoři, kteří mají největší páku jak na sportovce, tak i na svazy a federace. Peníze, které všichni nutně potřebují ke svému fungování, by tak měly nejen propagovat danou značku, ale také sloužit k dodržování zásad fair-play.

A ještě ten Jarda…

Ovšem ne každé jednání, které na první pohled naprosto jasně vypadá jako porušení smlouvy, musí být porušením smlouvy. Nejaktuálnější příkladem je případ fotky  Jaromíra Jágra. Džegr, který pro značku Huawei natočil reklamu a jeho billboardy s telefonem značky Huawei visí po celé republice, se během nočního tréninku v posilovně vyfotil přes zrcadlo na telefon značky Apple. Zmíněnou fotku následně umístil na Facebook. Zdálo by se, že se jedná o jasný případ porušení smlouvy (stejně jako v případě Ronaldinha). Opak je  pravdou. Huawei totiž nemá smlouvu se samotným Jágrem, ale s hokejovým Kladnem, jehož je Jágr majitelem. Sám Jágr celou záležitost glosoval v jednom ze svých Facebookových statusů takto:

Pro všechny ,, kritiky ,, , co nechápou , že člověk může mit vícero telefonů…….,že ikdyž děláš reklamu na pivo, tak se občas musíš napít vody, jinak by se s tebe stal alkoholik …..:a že když se jednou vyfotiš s jinou ( opice a iPhone ) , tak to neznamená , že jsi přestal milovat tu svojí ( Veronika a Huawei ) :))) …. Jinak dneska jsme to neskutečne p.o.s.r.a….. 2:0 po 2 třetinách – úplná dominance a nakonec prohra 3:2. Poučení pro nás i ostatní. Dokud neskončí dnešek , neplánuj a nepřemýšlej co ti přinese zítřek.”

 

Jarda je prostě jeden...

Jarda je prostě jeden…

Jak citovat tento článek?

MALÍK, Štěpán. Sponzoři jako metla korupce a dopingu ve sportu. Vojtěch MATĚNA, editor. In: Markething [online], 2016. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z http://www.markething.cz/sponzori-bojuji-proti-korupce-a-dopingu-ve-sportu-vypovidaji-hrisnikum-smlouvy

Continue Reading

Student 2. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK a 1. ročníku na Politologii a mezinárodních vztazích na FSV UK. Miluje Saturnina, burgery, vychlazenou Kofolu a svojí maminku. Nesnáší smaženej sejra, seriál Okouzlení a bruslaře na cyklostezce. Zajímá se o sportovní a politický marketing, filmy a veřejný prostor.

More in Komunikace

To Top