Connect with us

Marketing

Dva roky slev. Slevové servery vyspěly ve velký byznys

Nejstarší české slevové portály, Slevomat.cz a Vykupto.cz, přinášejí zákazníkům slevy a dárkovou inspiraci už dva roky. Stejně jako v případě amerického vzoru Groupon se Češi naučili překonat počáteční skepsi vůči internetovým slevám a provozování těchto serverů se vyvinulo v obrovský byznys. Co se za tyto dva roky v segmentu slevových serverů událo? A co lze od slevového nakupování očekávat do budoucna?

Nejúspěšnějším ze slevových serverů je Slevomat, jehož název již téměř zdruhověl. Již brzy oslaví dvouleté, nutno říci velice úspěšné, působení na českém internetu. Jak zní oficiální vyjádření, během této doby pomohl ušetřit prodejem asi 500 000 slevových voucherů více než miliardu korun zhruba 400 000 zákazníkům. (Takto položená metrika je samozřejmě prapodivně přitažená za vlasy, ale i tak se jedná o slušný výkon). Co stojí za tímto úspěchem? V první řadě je to určitě fakt, že byl Tomáš Čupr první, který slevový portál v České republice spustil. S myšlenkou prodávání slev na internetu ale jako první přišel tým okolo serveru Vykupto.cz. Již 1. února 2010 padla o Vykupto.cz zmínka na sociálních sítích. V den spuštění Slevomatu, 12. dubna 2010, byl tak server spuštěn jen asi o tři hodiny dříve než Vykupto.cz. Jak říká sám Tomáš Čupr: „Chtěli jsme to spustit velmi rychle, už jenom proto, že jsme věděli, že tým okolo Vykupto.cz už také něco připravuje. Dali jsme si na to dva týdny.“

Nejvyhledávanější slevové servery

I slevové portály mají svou Asociaci

Nástup Slevomatu a dalších slevových portálů na český trh měl podobný průběh jako v jiných zemích – staly se okamžitým fenoménem. Vznikaly desítky podobných firem a to vedlo mimo jiné k tomu, že Slevomat inicioval vznik asociace, která by slevové portály sdružovala. Hlavním prezentovaným cílem Asociace portálů hromadného nakupování, APHN, je ochrana potenciálních zákazníků před neseriózními a problematickými firmami. Faktem ovšem je, že prvotními impulsy ke vzniku asociace byly právě spíše rozmach obchodu se slevami a ojedinělé případy neseriózního přístupu určitých slevových portálů, které jsou v médiích vždy značně rozmazány a mohly by tak navodit představu, že systém internetového prodeje slev není funkční a bezpečný.  Druhý největší slevový portál Zapakatel.cz je členem APHN, třetí v pořadí, Vykupto.cz, nikoliv. Spoluzakladatel Vykupto, Tomáš Bátrla, ke vstupu do Asociace říká: „ O vstupu do APHN v současné době vedeme jednání. Vstup do této asociace pro nás svým způsobem není tak zásadní. Pravidla, která APHN nastavilo, dodržujeme již od samého začátku kdy je Vykupto.cz na trhu.”

Češi milují slevy

Počáteční nadšení a nákupní horečka zákazníků po chvíli opadla, i díky APHN se počet portálů nabízejících slevy snížil, stále jich ale funguje okolo 150. To je pro zajímavost pro Slevomat a další servery větší konkurence než má slevový portál Groupon, největší ve Spojených státech. Navíc Česká republika zažívá z postkomunistických zemí právě po slevách na internetu největší poptávku. Přesto ale nákup slev na internetu není sezónní záležitostí. Mezi nejoblíbenější slevy patří stále vouchery na jídlo, oblast fitness a beauty, je třeba ale hledat nové příležitosti a způsoby, jak se k zákazníkům dostat. Jedním z nejnovějších trendů, s kterým přišel server Vykupto.cz, je tzv. sociální nakupování na slevových portálech. Hlavním cílem je prohloubení komunikace se zákazníky a interakce samotných zákazníků mezi sebou. Od dubna proto server spustil na svém webu službu Živě. „Chceme posunout hromadné nakupování směrem k sociálnímu, aby lidé mohli snadno a rychle zjistit, co si zákazníci právě kupují, co je populární, co je nejčastěji komentováno, a aby mezi sebou mohli také více komunikovat a bavit se. Služba Živě tak je pro naše zákazníky nejenom dalším zdrojem informací o nabízených slevách a preferencích ostatních uživatelů, ale současně činí z nakupování na Vykupto.cz ještě větší zábavu,“ říká Tomáš Bátrla.

Podle Vykupto.cz tvoří největší podíl jeho zákazníků (takřka polovinu) lidé ve věku 26-35 let. Zhruba 72 % tvoří ženy a cca 27 % muži. Předpokládejme, že tato sociodemografie bude podobná i u ostatních slevových portálů. V tom případě můžeme označit sociální síť Facebook za důležitého pomocníka při komunikaci s potenciálními zákazníky. Díky aktivitě na Facebooku jsou slevy více na očích, navíc se mohou dále rožšířit díky sdílení a jiným aktivitám, které například u Slevomatu fungují poměrně dobře (necelých 190 000 fanoušků a téměř 2 000 lidí, kteří „o tom mluví“). Server Zapakatel.cz pak čítá přes 36 000 fanoušků, z toho „o tom mluví“ ale více než 1 300 lidí. Vykupto.cz má své fan pages rozdělené podle měst, ve výsledku působí jejich komunikace na Facebooku poněkud roztříštěně.
 

Nad kamenné obchody není

Novinkou je u slevových portálů také otevření kamenného obchodu. První s touto myšlenkou přišel Zapakatel.cz asi před rokem, který otevřel své zákaznické centrum v pasáži Lucerna. Jak říká Miroslav Hlaváček, marketingový specialista Zapakatel.cz, fungování kamenného obchodu se osvědčilo. Lidé si prý na zákaznická centra zvykli a komunikace se zákazníky se tudíž vylepšila. Slevomat se přidal letos, jejich pobočka byla otevřena 30. března 2012 v Galerii Myšák. Pobočka zatím funguje jako místo prodeje voucherů a výdejní místo voucherů objednaných přes internet, do budoucna by se měla stát i prodejnou zboží jako takovou. Cílem je hlavně lepší komunikace se zákazníky a zvýšení důvěryhodnosti (stále je mnoho těch, kteří si transakcemi uskutečňovanými přes internet nejsou jistí.) I když propagace nového kamenného obchodu Slevomat.cz nebyla nijak velká, počet jeho návštěvníků se stále zvyšuje a do budoucna se tak plánuje otevření dalších poboček. Server Vykupto.cz v současné době o otevření kamenného obchodu uvažuje.

Interiér kamenného obchodu Slevomatu.

Budoucnost slev na českém internetu?

Často se spekuluje o vstupu některého zahraničního slevového giganta na český trh. Takovýto scénář platí například v Německu, Slovensku i Polsku, kde si významnou pozici na trhu vybudovala právě výše zmiňovaná americká firma Groupon. Představme si, že by se rozhodla expandovat i do Česka. A tady, na relativně zaběhnutém trhu se slevami, by určitě nezačínala od nuly. Spíš by odkoupila jeden z portálů na vedoucí pozici.  Ačkoliv například Slevomat se podle všeho k ničemu takovému zatím nechystá, měl by Groupon na výběr mnoho dalších osvědčených portálů, skrz něž by mohl získat spousty zákazníků i tržní podíl. A proto se takovýto vývoj jeví jako nejvíce pravděpodobný.

Zdroje:

http://www.zivotnistyl.cz/clanky/volny_cas/1698/slevove-portaly-vyhra-v-loterii–nebo-spise-dira-do-penezenky.html

http://www.slevomat.cz/blog/prispevek/3-otevreli-jsme-kamenny-slevomat-obchod-v-praze

http://www.lupa.cz/clanky/tomas-cupr-slevomat-jsme-spocitali-i-na-tuhe-obdobi/

http://mam.ihned.cz/c1-51999680-cupr-objem-trhu-se-slevami-letos-vzroste-na-vice-nez-miliardu-kc

http://www.nakupujemehromadne.cz/

https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik

http://www.slevomat.cz/praha

http://www.vykupto.cz/

http://zapakatel.cz/

Rozhovor se Zdeňkem Lincem, marketingové oddělení, Slevomat.cz, Praha, 13. dubna 2012

Rozhovor s Miroslavem Hlaváčkem, marketingové oddělení Zapakatel.cz, Praha, 24. dubna 2012

Rozhovor s Davidem Haidingerem, marketingové oddělení Vykupto.cz, Praha, 24. dubna 2012

Jak citovat tento článek?

SKOPALOVÁ, Pavla. Dva roky slev. Slevové servery vyspěly ve velký byznys. In: Markething.cz [online]. 20. dubna 2012 [cit. 2012-04-20]. Dostupné z: http://www.markething.cz/dva-roky-slev

Continue Reading

Studentka druhého ročníku oboru Marketingová komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Zaměřuje se na brand a značku, zajímá se také o sociální marketing, marketing neziskového sektoru.

More in Marketing

To Top