Marketing
Rookie Camp: Jak komunikovat sportovní značku s minimálními náklady
Florbalový Rookie Camp ukazuje jednoduchou cestu, jak nastartovat zcela nový sportovní projekt, navíc v době krize, kdy většina sportovního světa žehrá na nedostatek peněz. Přitom stačilo nadšení, kreativita a zahraniční inspirace jedné party florbalistů, kteří chtějí svůj sport posunout dál. Jak komunikují svoji značku za přiměřené náklady?
Značka Rookie Camp vznikla v roce 2011. Je to týdenní florbalový tábor (nebo chcete-li soustředění), na který se mohou přihlásit kluci i holky v kategoriích mladších a starších žáků (12-16 let). Kromě florbalových tréninků a doplňkových aktivit (hry, přednášky, kulturní akce) jsou největšími lákadly florbalové hvězdy České republiky.
Florbal je nejrychleji se rozvíjející sport současnosti, který se svoji dostupností těší velké popularitě mezi mladou generací. Hráčská základna čítá přes 70 000 členů, ale nejvyšší soutěž je stále amatérská. Hvězdní hráči z ligy i reprezentace tak chodí do civilní práce, nejsou ozdobou společenských událostí a neoddaní fanoušci nedokážou vyjmenovat ani tři osobnosti.
Na druhou stranu se florbal těší velké popularitě mezi mladou generací. Vybrané ligové zápasy si našly prostor na ČT4, pravidelně se o něm píše i v tisku a český florbal si již může dovolit uživit i O2 arénu, kde se konalo letošní Superfinále. Na něj přišlo 7877 diváků a padlo tak návštěvnické maximum v halových sportech u nás, které dlouho držela házená. Masovou akcí bývá také již tradičně turnaj Czech Open, který je největším florbalovým turnajem na světě a je podporován v rámci evropské propagace tohoto sportu i ze Skandinávie, která je baštou světového florbalu. Dávno to tedy již není sport malých tělocvičen a je v něm velký potenciál nejen sportovní, ale i marketingový.
Rookie Camp umí prodat
Florbal by se jako mladý, dravý a dynamický sport měl takto prezentovat i v online komunikaci. Stránky České florbalové unie však vypadají v dnešní době jako špatný vtip. Můžete se starat o obsah se vší vervou, ale když máte odstrašující webové stránky, moc parády neuděláte. Je to ohromné mínus, zvláště když vaše cílová skupina je zvyklá být na internetu dnes a denně a nemělo by být těžké ji oslovit. Zde se toho dá udělat nejvíce za nejméně peněz, čekali bychom i snahu prodat florbal lidem atraktivním videem.
Jako naprostý kontrast vypadá online komunikace Rookie Campu. Svěží web neplní pouze základní informační poslaní o samotné akci, ale stává se díky zajímavému obsahu i komunitní základnou mladých florbalistů. Hlavní slogan „Be a Rookie. Now!“ je stejně jako část dalších sloganů a názvů (například přidružený projekt City Weekend) v angličtině, ale to vzhledem k cílové skupině naprosto nevadí. Kdo z lidí do 20 let si nedokáže těmto spojením porozumět? Navíc působí pro teenagery dostatečně zajímavě.
Rookie Camp má své komunikační kanály na Facebooku, Twitteru a YouTube. Facebook, stejně jako web, opravdu žije a je to platforma, která přináší informace z florbalového dění a exkluzivní obsah. Díky napojení na české reprezentanty zde najdou fanoušci zajímavé informace ze zákulisí. Správci pochopili, že nestačí komunikovat těsně před samotnými akcemi ve strohém stylu: přihlaste se, zaplaťte, jeďte. Kromě zpráv a novinek sledují administrátoři i počínání mladých hráčů, kteří se kempu účastnili. Ti se v příspěvcích označují a chlubí přátelům, a to samozřejmě zvyšuje viralitu. Stránka má bez placené reklamy téměř 1000 fanoušků.
Velkým minusem je aktivita na Twitteru. Tato sociální síť byla zřejmě založena zatím jen proto, aby existovala, jinak je téměř bez obsahu. Twitter u nás sice není tak rozšířen, ale Rookie Camp by zde mohl komunikovat informace hlavně směrem k novinářům, případně sledovat zahraniční hvězdy a být florbalovým leaderem i na této sociální síti. Je tu velká možnost přiblížit se další „neflorbalové“ populaci a ovlivnit i novináře, kteří jsou na Twitteru početnou komunitou.
Pravým opakem je správa YouTube kanálu. Videa mají téměř 10 000 shlédnutí a velká část jich je profesionálně zpracovaná. Za pozornost stojí ohlédnutí za minulým Campem:
A především spot na další ročník:
V upoutávce figuruje nejznámější český florbalista, několikanásobný mistr republiky a kapitán reprezentace Milan Fridrich. „Tento klip jsme měli natočený za tři hodiny a stál nás čtyři Big Mac menu z McDonaldu. Je potřeba ale mít za kamarády šikovné lidi, kteří jsou ochotni investovat svůj čas,“ řekl jeden ze zakladatelů Rookie Campu a hráč Tatranu Střešovice Aleš Hlavička.
Tajná ingredience: nadšení
Projekt je postaven na přátelských vazbách a svépomoci. Zakladatelé jsou aktivní hráči, kteří hledají sponzory, připravují kampaně a zajišťují veškerou produkci. „Přestože máme minimální náklady, podařilo se nám za rok udělat z Rookie Campu největší florbalový kemp v Česku. Vždy v létě vytvoříme nějakou koncepci, které se po celý rok držíme a kterou upravujeme jen málo. Všichni jsme velcí fanoušci NHL, chceme se jim alespoň po virtuální a grafické stránce přiblížit. Pomalými krůčky se nám to snad daří, ale velký důraz klademe i na další věci, které nejsou na první pohled vidět, ale v konečném důsledku jsou možná ještě důležitější – dobrou komunikaci, kvalitu osobního prodeje a direct marketing,“ reagoval na dotaz Markething.cz další z „tvůrců“ Campu Tadeáš Drahorád.
Organizátoři objíždějí sportovní kluby, aktivně o Rookie Campu informují a rozdávají merchandise. Své ambasadory posílají i na exponovanější florbalové akce. Velká část úspěchu stojí na dobrovolnictví, nadšení a vizi pomoci v rozvoji florbalu, ale tento model není v dlouhodobém horizontu pravděpodobně udržitelný.
Hlavní message celé komunikace se nese v duchu “jsme cool, něco tě naučíme a potkáš u nás hvězdy”. Soudě dle zájmu na to mladí hráči slyší. Prvního ročníku se zúčastnilo 60 dětí, ale v roce 2012 jich bude přes 200 ve třech turnusech a přidružených City Weekendech, které mají za cíl popularizovat florbal i Rookie Camp po celé ČR. Uvidíme, jak tento projekt plný nadšení bude pokračovat i v dalších letech a jestli neskončí stejně rychle, jak začal.
Tomáš Houska, freelancer, velký fanoušek PR, marketingu, facebooku, sportu a všech věcí, které je spojují. Twitter: @TomasHouska
Jak citovat tento článek?
HOUSKA, Tomáš. Rookie Camp: Jak komunikovat sportovní značku s minimálními náklady. In: Markething.cz [online]. 3. května 2012 [cit. 2012-05-03]. Dostupné z: http://www.markething.cz/rookie-camp-jak-komunikovat-sportovni-znacku-s-minimalnimi-naklady