Marketing
6 příkladů inovací v retailu z celého světa
Žijeme v době hospodářského růstu, kdy se věci mění velmi rychle a rozdíly mizí a přestože je český e-commerce trh velmi vyspělý, stále se můžeme od naších západních i východních kolegů mnohému přiučit. Jaké technologie současně hýbou světěm, trhy a emocemi lidí?
Amazon Dash Button
Nejedná se o novinku. Amazon představil tento funkcionalisticky jednoduchý kus technologie 31. března 2015. A funguje opravdu tak jednoduše, jak vypadá. Jde o tlačítko, které si můžete propojit s libovolným produktem. Jakmile ten začne docházet, jednoduše tlačítko stisknete, automaticky se vytvoří objednávka, ve skladu ji zabalí a odešlou. Pokud náhodou uděláte chybu, můžete objednávku jednoduše zrušit během prvních 30 minut bez jakýchkoliv sankcí. V současnosti má Amazon přes 200 obrandovaných buttonů a zároveň si můžete vytvořit vlastní button na takřka cokoliv, co Amazon prodává.
Amazon Dash Wand
Co když ale nechcete mít nespočet tlačítek všude po domácnosti? I na to Amazon myslel. Vytvořil proto Amazon Dash Wand, jehož první verze byla uvedena v roce 2014 a fungovala jako čtečka čárových kódů. V dubnu roku 2017 vyšla nová verze, která má v sobě zabudovanou virtuální asistentku Alexu. Díky tomu stačí jen říct, co chcete a zboží se objedná. Služba je propojená s AmazonFresh, a tak můžete udělat objednávku na potraviny tak jednoduše, že by i Rohlík záviděl.
V současné době má Amazon v České republice pouze sklady a objednávat lze jedině z jeho německé mutace, využívání těchto služeb je tak pro české zákazníky zatím velmi nepraktické. Tuzemští retaileři tím nicméně získávají šanci technologii využít a získat náskok, dokud Amazon doopravdy nevstoupí na český trh.
Amazon Go
Před třemi lety představil Amazon nový koncept obchodu s potravinami Amazon Go, který od 22. ledna 2017 zpřístupnil i veřejnosti.
Kombinací nejmodernějších senzorů, strojového učení a dalších technologií je obchod schopen zautomatizovat drtivou většinu činností spojenou s běžným nákupem. Stačí mít účet na Amazonu, aplikaci Amazon Go a chytrý telefon. Když přijdete do obchodu, ke vstupu dovnitř použijete aplikaci a poté můžete svůj telefon klidně odložit. Jakmile máte vše, co chcete, prostě odejdete. Žádné fronty, žádné pokladny, platba se vyřeší automaticky.
Jediné, co dojem trochu sráží, je, že v současné době existuje pouze 10 Amazon Go obchodů a všechny jsou v USA.
Adidas Knit For You
Inovace netáhne jen Amazon, a proto stojí za zmínku pop-up od Adidasu z března roku 2017, který výrazně ovlivnil módní průmysl, Adidas Knit For You.
Kdokoliv mohl přijít do obchodu, naskenovat si tělo pomocí laserové technologie, zvolit design a na počkání si nechat ušít třeba svetr na míru. I přesto, že celý proces trval přibližně 4 hodiny a cena jednoho kusu oblečení byla zhruba 200 EUR, Adidas tím naznačil směr, kterým by se mohl módní průmysl v budoucnu ubírat.
Ikea Place
Chtěli jste si někdy kupovat nábytek, ale nebyli jste si jistí, jak se vám domů vejde nebo jak vám bude ladit se zbytkem pokoje? Přesně pro vás byla vytvořena aplikace Ikea Place.
Aplikace používá vyspělou AR technologii, která vám dovolí pokládat virtuální židle, stoly a mnoho dalších věcí třeba rovnou do vaší kuchyně nebo obýváku. Díky tomu ihned zjistíte, jak se tam bude nový nábytek vyjímat. Ikea Place má navíc funkci Visual Search, díky které mohou zákazníci pořídit fotku jakéhokoliv kusu nábytku, který se jim líbí a aplikace poté vyhledá podobné nebo identické produkty v obchodě IKEA.
Hema
Mohlo by se zdát, že po Amazon Go se v maloobchodu už nedá nic moc vymyslet, ale opak je pravdou. V Číně vymyslela Alibaba Group revoluční koncept v podobě maloobchodního řetězce Hema.
Vše začíná mobilní aplikací, která umožňuje vyhledávání a detailní zkoumání každého nabízeného produktu, ať už jste v obchodě, nebo ne. Hema zákazníkům poskytuje informace o tom, odkud potraviny pochází, z jaké sklizně a od jakých farmářů. Uživatelé mohou jednoduše sledovat pohyb potravin z farmy až do regálu a přečíst si přesné datum, kdy byly potraviny přivezeny.
Pro zjednodušení mají možnost skenovat QR kódy, které jsou umístěné na zboží a veškeré platby probíhají skrze in-house platformu Ali-Pay. Ke zlepšení zákaznické zkušenosti se data získaná z transakcí používají k doporučení zboží, které by vás mohlo zajímat a geografická data napomáhají plánovat nejrychlejší trasu pro dodání.
Číňané si na čerstvosti jídla velmi potrpí. Návštěvníkům je proto k dispozici speciální „jídelna“, ve které si zákazník může vybrat některé z čerstvých ingrediencí přímo z obchodě a kuchař Hemy jej na místě uvaří. Velkým lákadlem jsou mořské plody, pro které zákazníci často chodí do obchodu osobně, právě aby si je mohli sami prohlédnout a vybrat.
Obchod Hema slouží zároveň jako logistické centrum. Díky tomu mohou být všechny objednávky odesláné zákazníkům v okolí tří kilometrů do 30 minut.
Podívejte se sami, jak funguje tzv. „New Retail“:
https://www.youtube.com/watch?v=XNt18b5hOVE
Retail se posouvá kupředu rychlostí světla, jste na to připraveni?
Jak citovat tento článek?
NGUYEN Filip. 6 příkladů inovativních retail technologií z celého světa. Adam KILBERGER, editor. In: Markething [online], 2019 [cit. 2019-03-18]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/femvertising
Zdroje:
https://www.amazon.com/Dash-Buttons/b?ie=UTF8&node=10667898011
https://www.amazon.com/Amazon-Dash-Wand-With-Alexa/dp/B01MQMJFDK
https://www.amazon.com/b?ie=UTF8&node=16008589011
https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Go
https://www.instagram.com/explore/tags/adidasknitfo0072you/
https://highlights.ikea.com/2017/ikea-place/
https://www.alizila.com/hema-launches-10-new-stores-10-cities/
https://www.alizila.com/hema-food-tracking/
https://alltechasia.com/3-chinese-retailers-changing-shop/
https://medium.com/@jinghanhao/experiencing-new-retail-in-china-hema-fresh-a5ba4c94da22
https://quotation.io/page/quote/retail-detail
https://www.alizila.com/hema-food-tracking/