Connect with us

Komunikace

Electronic Arts proti internetu: Proč je zase nikdo nemá rád?

To, že se internet a herní společnost Electronic Arts nemají dvakrát v lásce je asi stejná jistota, jako že voda je mokrá a oheň pálí. Tentokrát se to ale s vydáním nové hitovky Star Wars Battlefront II posunulo na naprosto novou úroveň. Jeden nešikovný komentář PR týmu „EACommunityTeam“ udělal z EA cíl parodie a memů na sociálních sítích, zejména pak na Redditu.

Přes 680 000 downvotů

Všechno to začalo, když si hráči začali stěžovat na systém kreditů v nové hře Star Wars Battlefront II od společnosti EA. Tyto kredity jsou totiž potřeba k odemčení klíčových a populárních postav celého Star Wars, jako je například Luke Skywalker a Darth Vader. Na tom by nebylo nic neobvyklého, pokud by odemčení jedné postavy nestálo průměrného hráče přes 50 hodin hraní.

Co internetová herní komunita opravdu nemá ráda, je neoblíbená praktika pay-to-win, která ve hrách umožňuje hráčům si za skutečné peníze koupit výhodu nad ostatními. Kromě toho také Electronic Arts značně limitovala obsah v základní hře, která má už tak cenu nastavenou velmi vysoko (přes 2 000 korun, pozn. red.). Vzhledem k původní oblíbenosti této série je to komunitou vnímáno zejména jako faul, který má z lidí jen tahat další a další peníze.

Skoro to vypadá, že si z nás EA dělá legraci.

„Odemčení hrdiny je něco, u čeho chceme, aby se hráči bavili. Má to pro ně být úspěch,“ komentoval situaci výkonný producent společnosti.

Videohra Star Wars Battlefront II se odehrává po šestém díle této vesmírné ságy. Hráči se v ní vžijí do role jedné z válčících stran – rebelů nebo impéria. Postupným hraním hry hráč získává všemožné výhody, a to lepší zbraně nebo různá zlepšení. Možnost si za tyto věci připlatit je považována za značně neférovou a herní společnosti by ji rozhodně neměly brát na lehkou váhu.

Přístup společnosti se samozřejmě nelíbil zákazníkům, co si hru předobjednali, a kromě masivního odsunu hráčské základny se EA dočkalo také prudké odezvy, zejména na Redditu. Na kritiku ceny odemknutí hratelných postav se společnost rozhodla reagovat následujícím příspěvkem:

Původní vyjádření EA, které spustilo celou vlnu nenávisti.

Z celého sdělení vyčnívá hlavně věta: „Cílem je poskytnout hráčům pocit pýchy a úspěchu při odemykání nových hrdinů,“ která v daném kontextu působí poněkud sarkasticky.

EA se tak dostala na první příčku nejvíce downvotovaných příspěvků celého Redditu a stala se cílem výsměchu celé herní komunity. Pro poměření, příspěvek, který se nachází na příčce za ním, má „pouze“ 24 333 downvotů.

Čtyři nejneoblíbenější příspěvky na celém Redditu. Všimněte si rozdílu mezi prvním a druhým místem.

Kam zmizel refund button?

EA má historii plnou kontroverzí. Od velmi střídající se kvality vydávaných titulů, přes podporu LGBT komunity, po pochybné chování k vlastním zaměstnancům. Přesto si ale vybudovala image stabilní společnosti, od které každý ví, co čekat, a která každý rok přinejhorším vydá novou FIFU.

EA je známá pro svou podporu LGBT komunity.

Proto internet překvapilo, když EA schovala na svém webu možnost hru tzv. refundnout (vrátit, pozn. red.), a zpřístupnila se nabízet tuto možnost zákazníkům pouze telefonicky. Reagovala tak na masový odstup uživatelů od kupní smlouvy.

„Myslím si, že hlavním problémem je, že si účtujete přes 2 000 korun za hru, ve které je polovina obsahu uzamčena a reálně dostupná pouze skrze peněženku,“ komentuje jeden z uživatelů Redditu.

Zákazníci s rozhodnutím EA rozhodně nejsou spokojeni.

Co na to konkurence?

Jak už to u takových přešlapů bývá, konkurence ho nenechala chladným a hned se chopila příležitosti pro vtipné PR příspěvky. Příkladem za všechny je například herní společnost Blizzard (Diablo, World of Warcraft), který se rozhodl při příležitosti uvolnění jejich videohry StarCraft 2 do modelu free-to-play, do EA trochu šťouchnout. Rozhodně se jedná o ukázku pěkného pohotového marketingu a community managementu, na který jsme u Blizzardu zvyklý.

Blizzard je právě spolu s EA součástí Fortune 500.

EA už nikdy, OK?

Kauze se nevěnují pouze média zaměřená na hry a gaming, ale informují o ní také velké zpravodajské portály. Mezi nimi například BBC a Forbes. Nezahálelo ani CNBC s článkem o situaci a vyhlídkách na newyorkské burze, protože EA je jednou z nejobchodovanějších herních společností.

Jaký to tedy bude mít pro EA dopad? Vyjma vlastnictví vtipného světového rekordu je možné, že se pro EA nic nezmění. Po smršti útočných komentářů se rozhodli ceny za postavy snížit a navíc s blížícím se vydáním nového Star Wars filmu se dá očekávat, že se budou prodeje jen zvyšovat. Z historie totiž už víme, že i když EA něco pokazí (a je dvakrát za sebou vyhlášena nejneoblíbenější firmou roku, pozn. red.), vydává tituly natolik lákavé, aby si vždy i přes jakoukoliv kontroverzi našly svou cílovou skupinu.

Ovšem dalo se čekat, že si výše popsané internetová komunita nenechá líbit a Electronic Arts si vychutná – za poslední tři dny se společnost ocitla téměř non-stop pod palbou na podredditu r/gaming, ale i dalších sítích typu 9GAG nebo Imgur.com.

Internet vítězí, EA se omlouvá

EA fanouškům ustoupilo a snaží se situaci ještě zachránit.

Jak souboj internetu a herní společnosti probíhal a tlak se stupňoval, jedna strana musela ustoupit. S dnešním updatem se vypla možnost nakupovat za skutečné peníze hromady bedniček, ze kterých hráči získávají vylepšení pro svou postavu. Je tedy jasné, že internet v tomto konfliktu vítězí. Po předchozím zlevnění postav se jedná o krok, kterým se hra oddálila od neoblíbených prvků pay-to-win a rozhodně o krok komunitou vítaný.

Společnost situaci komentovala tak, že se jedná jen o dočasný krok, dokud vývojáři nepřijdou na způsob, jak systém bedniček lépe implementovat.

A memes na konec

Celá situace v jednom GIFu.

Podobné příspěvky zaplavily brzy celý Reddit.

Máte dostatečnou kvalifikaci pro práci v EA?

Internet se před ničím nezastaví.

Některé memes jsou laděné tématicky.

To prostě naštve…

 

Jak citovat tento článek?

VANČO, Ondřej. Electronic Arts proti internetu: Proč je zase nikdo nemá rád? Radka FLÉGLOVÁ, Michal VOKOUN editor. In: Markething [online], 2017 [cit. 2017-11-18].  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/proc-nikdo-nema-rad-ea

Zdroje

https://www.reddit.com/r/ListOfComments/wiki/downvoted

http://www.bbc.com/news/technology-41997252

https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/

https://www.reddit.com/r/gaming

https://i.redd.it/91ynqxxm5yxz.gif

 

Continue Reading

Kopík se zalíbením ve špatném humoru a dank memes. Ve volném čase si čtu nebo fotím a (ještě pořád) jsem studentem Marketingové komunikace a PR na FSV UK.

More in Komunikace

To Top