Connect with us

Z terénu

Primetime for: Jak se vyznat v džungli internetové reklamy

Ve čtvrtek 20. listopadu se v Národní technické knihovně uskutečnil v pořadí třetí ročník ze série konferencí Primetime For…, který nás zavedl do džungle on-line marketingu, abychom se z ní jednou provždy vysekali. Ve čtyřech blocích se probíraly otázky efektivního využívání Facebooku, virálních možností Twitteru, budoucnosti internetového banneru, nástrahách e-mailového marketingu či potenciálu malých sociálních sítí. 

Konference byla primárně určená marketingovým ředitelům a manažerům, ale nudit se nemohli ani socialisté, kteří pilně sledují nejžhavější trendy z on-line světa. Dozvědět se, jaký přístup k jednotlivým problémům nebo úkolům uplatňují vaši kolegové může být totiž jedna z největších inspirací.

Máte ve firmě humoristu?

Etnetera jednoho má, tak proč ho neukázat i zbytku světa? Navíc, když připravil rozcvičku, která motivovala k udržení pozornosti během přednášky zakladatele a CEO Etnetery, Jiřího Štěpána. A že byla rozcvička velmi sofistikovaná! V předpřipravených polích se škrtala klíčová slova, která během Štěpánovy přednášky padla. Kdo z posluchačů spojil obrazce jako první, vyhrál tašku plnou překvapení.

O chybách digitální komunikace

Ač byla úvodní přednáška Jiřího Štěpána avizovaná jako 7 tipů jak zítra zlepšit vaši online komunikaci“, zastavil se až u rady číslo jedenáct. Sál se pobavil ukázkou správného direct mailu, který Štěpán dostal od svých dětí jako dopis Ježíškovi. Účelem této zhruba patnáctiminutové přednášky bylo zejména přesvědčit posluchače, že vyznat se v on-line prostředí není tak složité, jak se nám konzultanti snaží namluvit .

directmail

Blok A: sociální sítě

Na kritiku konzultantů navázal Peter Šebo, který konferenci zároveň moderoval. „Já jsem právě jedním z čáry máry konzultantů,“ začal a představil poslední novinky na Facebooku. Šebo několikrát zdůraznil, že ohledně Facebooku se nedá na nic spolehnout, protože všechno se neustále mění a nikdo nemá čas to pořádně sledovat. „My ho za to milujeme, vy ho za to nesnášíte.“ Mimochodem, věděli jste, že v srpnu vygeneroval Facebook víc zhlédnutí videí než YouTube? Ať už se to měří jakkoliv.

Je důležité nepřemýšlet o Facebooku jako o sběrateli fanoušků. Podstatou je, využít ho k efektivní komunikaci s chytrým cílením, sdělil Vladimír Rejlek.

Že se celý svět netočí jen kolem Facebooku připomněl Josef Šlerka, kterému se nelíbí, že se na Facebook nahlíží jako na masové médium, které má největší šanci někoho oslovit. Ovšem zamyslíme-li se nad svojí reálnou cílovou skupinou, mohli bychom chytře využít jiných sociálních sítí. Šlerka apeloval na kreativitu a publikum ohromil aplikací PRAY, která odměňuje za provedení modlitby.

Blok uzavírali Radek Vašíček a Petr Andrýsek. Vašíček doporučil předpřipravit si nadcházející události, které by bylo vhodné sledovat, protože nikdy nevíte, co se přihodí a díky rychlé reakci můžete přes Twitter snadno vygenerovat virální content. Andrýsek opět zdůraznil potřebu správného cílení na správné publikum.

Blok B: výkonnostní kampaně a display reklama

Blok B odstartoval Davidem Špinarem, který je přesvědčený o tom, že nejúčinnějším nástrojem výkonnostního marketingu je selský rozum. Zároveň zdůraznil, že kdo se nechává omezovat budgetem, nedělá výkonnostní marketing. „Nevypínejte tiskárnu na peníze, jen abyste ušetřili za elektřinu.”

Eugen Cirák se snažil dokázat, že bannery nejsou mrtvé, ale že metriky, které si vybíráme pro změření jejich výkonnosti, jsou nevhodné. A opět došlo na cílení, které je podle Ciráka u bannerů důležitější, než počet prokliků.

Michal Růčka prezentoval case study digitální kampaně módní značky Blažek, oslovující mladé muže vnímající vlastní ego, kteří vědí, že smart casual se nosí. Byť na konferenci padlo mnoho čísel, o reálném dopadu této kampaně jsme se příliš nedozvěděli.

Miroslav Král ví, že on-line je náročný business, ve kterém stojí za to se vzdělávat, a tak jeho zaměstnanci tráví 15% času zjišťováním novinek. Jestli toho osobního nebo pracovního už nevíme. Řeč byla hlavně o možnostech videobannerů a retargetingu.

Nervózní, byť velmi půvabná, byla Kateřina Fišerová, která vysvětlila, proč je e-mail marketing srovnatelný s randěním. Všechno totiž závisí na vztahu. A jak můžu s někým navázat vztah, když si neřeknu o kontakt? Nezapomínejte svoje zákazníky o kontakt žádat. Například prostřednictvím webu. Až ho budete mít, tak si zákazníka hýčkejte, nabídněte mu přidanou hodnotu a hlavně udržujte právě zmíněný vztah.

Blok C: content marketing v internetové džungli

Kateřina Borovanská ví, jak posluchače neuspat. A taky ví, že věřit vlastní intuici a nespoléhat se pouze na data není od věci. Kateřina zdůraznila potřebu kvalitního obsahu, díky kterému se dá budovat loajalita zákazníka vůči značce. Zdůraznila nutnost uvědomit si, že content marketing není krátkodobá záležitost, ale kontinuální přístup k práci.

Roman Hřebecký dokázal, že umí vyprávět příběhy i offline. Dobrý obsah pro něj spočívá v pobavení zákazníka a schopnosti mu pomoct. Je důležité být empatický a umět odpovědět na zákazníkovy otázky dřív, než se sám zeptá. S Kateřina Borovanskou souhlasil v tom, že je důležité znát DNA značky pro kterou pracujete, abyste mohli její atributy přeměnit v benefity, které zajímají zákazníka.

Ben Olšanský vysvětlil, co to znamená social PR, spojení digitální strategie, social strategie a PR. To zahrnuje práci placených brand ambasadorů, neplacených brand advokátů, blogerů, opinion leaderů a celebrit.

Blok D: inspirace

Křivka návštěv z mobilních zařízení rychle stoupá a tak je dobré si uvědomit, zda-li máte responzivní web. Na úvod inspiračního bloku se mobilním zařízením věnoval Dalibor Pulkert, přičemž takový tablet vlastně vůbec není mobilní, protože nám slouží převážně doma jako substitut počítače.

Adam Špina inspiroval jako jediný v tom pravém slova smyslu a na příkladech kampaní ze světa ukázal, že klasické sociální sítě se dají využít i velmi netradičním způsobem, jen nesmí chybět odvaha a chuť.

Jan Podzimek prezentoval aplikaci vytvořenou pro Pear Vodku, která simulovala hru flaška. Sám se divil, jak jednoduché řešení může být někdy to nejefektivnější.

Příběh Janičky

Závěrečné slovo patřilo Robertu Němcovi, který dramaticky rozstříhal triko Facebooku, protože dle jeho slov „Neznáte-li své zákazníky, děláte nesmyslné kampaně. Pak je investice do Facebooku i reklam zbytečná.“ Abychom zákazníkovi porozuměli co nejvíc, připravil si Němec příběh krásné Janičky, která si bohužel nemůže najít partnera. Prezentace byla nostalgickou vzpomínkou na fotostory z Bravíčka.

Co byste teď měli dělat?

Když bychom si celý den shrnuli do rad, měli byste si určitě vyčistit svůj mailing list, protože budovat vztah se vyplatí jen s tím, kdo je ochotný komunikovat. Sbírání fanoušků na Facebooku je jedna z možností vaší strategie, ale Facebook jako dobře zacílený komunikační kanál je možnost lepší. Nezapomínejte ale, že máme i jiné sociální sítě! V neposlední řadě se zamyslete nad tím, co značka, pro kterou pracujete, představuje a jaké jsou její klíčové hodnoty, protože jedině tak můžete vyprávět opravdu kvalitní a smysluplný příběh.

Blue Events se podařilo zorganizovat konferenci, která se v záplavě ostatních rozhodně neztratí . Nejenom díky kvalitním řečníkům, kteří minimálně inspirovali, ale i díky celé organizaci, v jejímž rámci se nezapomnělo ani na uvítací a děkovací sms.

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: https://www.facebook.com/primetimefor/info?tab=page_info

Jak citovat tento článek:

MEINEROVÁ, Kateřina. Prime time for: Jak se vyznat v džungli internetové reklamy. Markething [online]. 20. listopadu 2014 [cit.2014-11-20].  Dostupné z:  www.markething.cz/prime-time-for-internet-jungle-jak-se-vyznat-v-dzungli-internetove-reklamy

Continue Reading

Studentka prvního ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se především o art marketing, fashion business a sociální sítě.

More in Z terénu

To Top