Connect with us

Marketing

Příběhy hrdinství v cestovním ruchu: Operace Anthropoid

Operace Anthopoid byla nejúspěšnější odbojovou akcí za druhé světové války na celém území okupovaném Třetí říší. Marketingový potenciál hrdinského příběhu pro cestovní ruch v Praze zkoumali studenti Marketingové komunikace a PR na Karlově univerzitě. Cílem bylo vytvoření návrhu mobilní aplikace s pracovním názvem „Po stopách Operace Anthropoid“. Tímto článkem si zároveň i připomínáme výročí jedné z nejvýznamnějších diverzních akcí v dějinách 2. světové války.

Příběhy hrdinství neznají jazykové ani kulturní bariéry. Řada turistů se při výběru svých zahraničních cest řídí poutavými filmovými a literárními předlohami. Operace Anthropoid klasický příběh hrdinství beze zbytku naplňuje – je to příběh sebeobětování pro vlast a boje Davida s Goliášem. Podobné příběhy prochází napříč historií lidstva. Jako příklad uveďme hrdinský čin Miloše Obiliće po bitvě na Kosově poli v Srbsku, příběh hrstky válečníků ze Sparty v čele s králem Leónidasem, kteří bránili Thermopilský průsmyk, nebo japonská legenda o 47 róninech, kteří pomstili smrt svého pána v souladu s kodexem cti “bušido”.

Tyto příběhy se dočkaly literárního a filmového zpracování – jugoslávský historický velkofilm Boj na Kosovu (1989), 300: Bitva u Thermopyl (2000), nebo jeden z posledních projektů Keanu Reevese 47 Ronin (2013). Každy z těchto příběhů měl vliv na zvýšení cestovního ruchu v bývalé Jugoslávii, v Řecku nebo Japonsku. Pokud bude Operace Anthropoid zpracována podobným způsobem, může to znamenat významný nárůst zahraničních návštěvníků a domacích turistů v Praze a v Česku obecně. Příběh hrdinů Heydrichiády má potenciál udělat z Prahy jedno z hlavních evropských měst filmové turistiky.

Výzkum po stopách Operace Anthropoid

Cílem výzkumu, který prováděli studenti předmětu Marketing cestovního ruchu, je vytvořit návrh mobilní aplikace, která bude obsahovat interaktivní prohlídku Prahy po místech Operace Anthropoid. Tato aplikace bude obohacená o audio komentáře, dobové fotografie s elementy tzv. augmented reality, video sekvence, záběry z filmů a divadelních her. Studenti vyzpovídávali návštěvníky Památníku hrdinů heydrichiády, Vojenského muzea a místa atentátu v Kobylisích.

huuuuuuu

Zahraniční turisté a zájem o Operaci Anthropoid

Výsledky předbězného dotazníkového šetření (celkem 210 dotazníků) ukázal, že většina dotazovaných (71 % respondentů) se cíleně šla podívat na místa spojená s Heydrichiádou jako takovou. Mezi různými národnostmi nejvíce převládali Britové, Francouzi a Němci (45 % všech návštěvníků). Britové představovali největší skupinu (asi 22 % z celkového počtu respondentů). Mezi respondenty převládali lidé ve věku 18 až 35 let a 45 a výš. Asi 30 % respondentů plánovalo navštívit další místa spojená s Operací Anthropoid a to jak v Praze, tak i v okolí hlavního města (např. památník Lidice a Panenské Břežany).

Většina z nich by měla také zájem spatřit Heydrichův Mercedes s pověstnou SPZ SS-3. Hrdinský čin Gabčíka a Kubiše je ve světe znám především lidem, kteří se zajímají o válečnou historii. Velká změna ale přišla s vydáním románu francouzského spisovatele Laurenta Bineta s názvem HHhH. Binetův román odstartoval novou vlnu celosvětového zájmu o dějiny Operace Anthropoid a s každým novým překladem vzrostly počty turistů pocházejících z dotyčné země, kteří navštěvovali Prahu s cílem projít si místa spojená s Heydrichiádou.

Potenciál  Operace Anthropoid

Někdo me namítnout, že Operace Anthropoid zajímá jen hrstku nadšenců do historie a žádné davy turistu kvůli ní do Prahy proudit nezačnou.To ovšem není pravda. Navíc známosti a popularitě Operace Anthropoid může v brzké době pomoci chystaný americký velkofilm, který se začne v Praze natáčet v létě. V souvislosti s filmem se hovoří o jménech jako Sean Penn nebo Christian Bale. Podle nedávno proběhlé zprávy chce Hollywood zpracovat příběh parašutistů ve velkofilmu Anthropoid s Jamie Dornanem a Cillianem Murphy v rolích Kubiše a Gabčíka.

Odborníci na cestovní ruch zdůrazňují, že filmová turistika představuje nejen příjemný romantický únik od reality, ale může vést i k navazujícímu rozvoji turismu. Město Burkittsville v Marylandu, kde se odehrává děj filmu The Blair Witch Project, zaznamenalo markantní příliv návštěvníků stejně, jako dům v Georgetownu ve Washingtonu D.C., kde je situován příběh Vymítače ďábla (The Exorcist). Díky trilogii Stmívání (Twilight), jejíž děj spisovatelka Stephenie Meyer zasadila do malého městečka Forks na poloostrově Olympia ve státě Washington, místní ekonomika zažila obrovský vzestup cestovního ruchu: v roce 2008, po uvedení prvního dílu filmu, se počet návštěvníků téměř zdvojnásobil na 19 000. V roce 2010 dosáhl dokonce čísla 73 000 návštěvníků.

Ačkoliv se může zdát, že těžit zisk z lidského hrdinství zaplaceného životem je neetické, nejde tu jen o honbu za výdělkem, ale také o využití potenciálu emotivních příběhu pro zvýšení podvědomí o vlastní minulosti a dějinách. Je to stejné jako například každoroční rekonstrukce bitvy na Bílé Hoře nebo bitvy třech cisářů u Slavkova.

PhDr. Wadim Strielkowski, Ph.D.

Jak citovat tento článek?

STRIELKOWSKI, Wadim: Příběhy hrdinství v cestovním ruchu: Operace Anthropoid. Markething [online]. 19. května 2015 [cit.2015-05-19]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/pribehy-hrdinstvi-v-cestovnim-ruchu-operace-anthropoid

Zdroje:

http://kultura.idnes.cz/film-o-atentatu-0gv-/filmvideo.aspx?c=A150303_093015_filmvideo_spm#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=clanek-box

http://www.databazeknih.cz/knihy/hhhh-himmleruv-mozek-se-jmenuje-heydrich-47785

 http://hrcak.srce.hr/file/163425

https://youtu.be/v_t2WTiga8k

Poděkování:

Autor článku by chtěl poděkovat studentům kurzu Marketing cestovního ruchu, kteří se aktivně podíleli na výzkumu a sběru dat: Agbaria Baraa, Bérenguel Aurélie Florence Emmanuelle, Cui Jing, Druppers Bart, Drusanová Dominika, Finney Greta, Fišerová Anna, Fortini Giulia, Hsiung Hsiao-Yi, Chen Yu-I, Chuan Chiao-Wei, Ito Naoyuki, Kohoutová Barbora, Kyoya Mao, Lai Rou-Ching, Lau Lai Shan, Lohynský Jan, Looney Scott, Martin Nicolas, Melnyk Renata, Moreno Girona Inaki, Prydybailo Oksana, Robin Hadrien, Shamshum Maher, Stárková Anna, Šimková Simona, Tsai Kuang-Min, Van Compernolle Justine a Vilišová Barbora. Velké poděkování patří Sonje Lovrentjevové, PhD studentce z Univerzity v Rijece, která v rámci stáži na programu Erasmus strávila v Národním Památníků hrdinů Heydrichiády dny a týdny sběrem dat a rozhovory s návštěvníky. Zvláštní poděkování patří paní Evě Šuvarské, ředitelce Národního Památníku hrdinů Heydrichiády a pracovníkům Památníků Nenadovi Kralevovi a Petru Hamplovi.

 

Continue Reading

More in Marketing

To Top