Reklama
Předškoláci: Dětské reklamy ne, raději Lahvinku!
Po roce je tu opět první červen – den, který patří převážně dětem. Ani Markething na ně nezapomněl a k této příležitosti si pro vás připravil menší výzkum toho, jak vlastně malé děti vnímají reklamy. V redakci jsme vybrali deset reklam určených dětem nebo s dětskou tématikou a pustili jsme je dvěma desítkám předškoláků ve věku 3-5 let. Jak na reklamy reagovali? Která se jim líbila a která ne?
Ovlivnit dítě, aby toužilo po určitém produktu a následně skrze něj ke koupi přinutit rodiče, je velice účinná marketingová technika. Té více či méně využívá mnoho reklam a my jsme pro vás vybrali deset, které nám přišly nejzajímavější, nejvtipnější, ale také třeba nejotravnější, a z nich jsme poté podle hlasování dětí sestavili pořadí.
Reklamy, kterým děti nerozumí
Na spodních příčkách žebříčku se umístily reklamy s pro děti nejasným obsahem propagující Pribináčka a Lipánka. Děti v reklamě na Pribináčka sice roztomile žvatlají, ale jejich vrstevníci jim bohužel nerozumí. V případě Lipánka děti zaregistrovaly postavu kapitána, ale nepostřehly, že reklama propaguje smetánek.
Za úspěšnou se dá považovat obecně oblíbená vánoční reklama Kofoly, kde holčička nemusí vydržet nepapat do večera, protože zlaté prasátko vidí už v lese. Celkem humorné je ovšem vnímání reklamy dětmi, které jsou přesvědčeny, že reklama propaguje jakési zlaté prase. Zajímavá je i interpretace jednoho z dětí, kterým jsme reklamu pustili: “Prase chtělo zabít holku a jejího tátu, protože kradli strom”. Že by měla tato reklama i výchovný charakter?
Děti jako reklamní agenti a roztančené spoty
Dalším prezentovaným spotem byla reklama na Kostíky, která je důkazem, že pester power (reklamní technika, jejíž podstatou je přimět děti k vyvinutí nátlaku na rodiče, aby jim koupili komunikovaný produkt) funguje naprosto spolehlivě. Děti se samy chlubily tím, že své rodiče dovedou přimět k tomu, aby jim Kostíky, tedy poměrně obyčejný jogurt s cereáliemi doplněný barevným magnetem koupili. Přiložený magnet je pro děti naprosto zásadní. Svěřily se, že “kdyby tam ten magnet nebyl, tak mi Kostíky maminka nekoupí”.
Na pomyslném čtvrtém místě se v srdcích dětí umístila nová Youtube reklama, Garníci. Námi zcela nenáviděné ovoce tancující v koupelně a zpívající “Bubli, bubli, bublinky” většina dětí viděla poprvé, ale mnoho z nich píseň a provedení nadchly (o této kampani se dočtete více již brzy). I dávno po zhlédnutí spotu si sem tam některé z dětí prozpěvovalo dokola se opakující motiv. Ze snadné zapamatovatelnosti dětských písní těží například i “Mňam mňam Bobík”, kterého děti dovedou spontánně zazpívat bez předchozího bezprostředního zhlédnutí reklamy. Z hlediska tvůrců spotu to považujeme za úspěch a nejspíš i proto se Bobík umístil na bronzové třetí příčce.
Věčná sláva hranolek
Druhé místo vybojoval spot, který není zcela určen dětem. McDonald’s v něm formou srovnávací reklamy prezentuje svou větší oblíbenost oproti… (Neokrademe vás o rozuzlení, podívejte se na spot.) Celkem jednoduchý virál měl úspěch i u dětí, které jeho podstatu evidentně pochopily. Nutno ovšem dodat, že vliv na pozitivní hodnocení tohoto spotu měla i obecná obliba komunikovaného produktu. Děti samy potvrdily, že se jim spot líbil mimo jiné proto, že mají rády hranolky z McDonald’s.
Vítězem se k našemu překvapení stal spot propagující Jupí šťávu nazývaný Lahvinka, který opět není přímo cílen na děti. Spot je podle nich legrační, děti oceňují především moment zvratu, kdy matka vytrhne chlapci předávanou lahvinku a rozbalí ji. Děti si reakci ženy vysvětlují i takto: “Asi si ta paní myslela, že tam ten kluk má jinej sirup”. Pravou podstatu spotu předškolní děti tedy odhalit nedovedou a přesto je v našem výzkumu nejoblíbenější. Pro tvůrce reklamy to znamená jediné – úspěch u nečekaně širokého segmentu publika.
Z našeho průzkumu vyplývá, že ne každá reklama, která je určena dětem, má u nich i úspěch a naopak, že děti vnímají reklamy určené staršímu publiku velice pozorně. Jednoduché popěvky a humor, které oslovují dospělou část populace, jsou stejně tak účinné i v souvislosti s dětmi.
Čtenářům Markethingu přejeme příjemně strávený Den dětí – den, kdy by starosti všedních dnů měly jít stranou a naše pozornost by se měla maximálně soustředit na ty nejmenší, kterých se tento svět a reklama v něm týká stejně jako nás ostatních.
Žebříček
1. místo: Jupí – “Lahvinka”
2. místo: McDonald’s ,”Zlí kluci”
3. místo: Danone – “Kostíci”
4. místo: Garnier – “Garníci”
5. místo: Kofola – “Zlaté prasátko”
6. a 7. místo: Pribina – “Pribináček”, Madeta – “Kapitán Lipánek”
Naše poděkování patří dětem a personálu z MŠ Šimůnkova na Praze 8.
Zdroje:
www.youtube.com
www.tvspoty.cz
Jak citovat tento článek:
VOTRUBOVÁ, Martina. Reklamní spoty pohledem dětí. Markething [online]. [cit. 2012-06-01]. Dostupné z: http://www.markething.cz/predskolaci:detske-reklamy-ne-radeji-lahvinku