Connect with us

Média

Pravidla pro pořádání soutěží na Facebooku

Je to všude. Dnes a denně. Neustále někdo sdílí fotografie iPadů na vaší Zdi, přesvědčuje vás o zapojení se do pochybných soutěží, prosí vás, ať dáte „lajk“ fotografii cizího dítěte v rámci nějaké soutěže, a pomůžete tak jeho rodičům zvýšit pravděpodobnost na výhru. Taky vás to už nebaví?

Pravidla? Proč?

Na Facebooku jsme každý den svědky toho, jak se neustále dokola pořádají soutěže v rozporu s pravidly.  Avšak možná ještě více zarážející je to, že řada lidí argumentuje tím, že pravidla porušují všichni, tak „proč bych nemohl já?“

To, že je třeba určitým způsobem soutěže regulovat, je zjevné. Sotva si dokážeme představit, že by např. formy „Sdílej fotografii produktu a vyhraj“ byly povoleny. Naše profily by byly doslova zaplaveny nejrůznějšími komerčními sděleními a příspěvky. Ze sbírání „lajků“ by se stalo obchodování, a na své Zdi bychom jen těžko nacházeli původní příspěvky přátel.

Se soutěžemi proti pravidlům se v minulém týdnu doslova roztrhl pytel. Oslovili jsme správce několika těchto stránek a upozornili je na porušování pravidel pro konání soutěží na Facebooku. Jejich reakce byly poměrně rozporuplné. Abychom se s vámi však mohli v příštím článku podělit o naší malou case study, pojďme se společně podívat, co vše se na Facebooku v rámci soutěží smí a nesmí.

Obecná omezení

Vezměme to pěkně začátku. Na soutěže na Facebooku se vztahuje hned několik regulací. Jedná se o legislativní omezení státu, pro nějž je soutěž určena; legislativní omezení USA; a omezení, která jsou dána Všeobecnými podmínkami společnosti Facebook. Dále je možné zmínit také určitá technologická omezení.

Z hlediska legislativy  je třeba zohlednit věk a způsoby výherních modelů. V zásadě existují dvě možnosti:

a)   Spotřebitelská loterie (nutná registrace na FÚ)

b)   Veřejný příslib (rozhoduje tip, rychlost, znalost, dovednost atd.)

Soutěž pak nesmí propagovat gambling, tabákové výrobky, zbraně, léky na předpis a pohonné hmoty. Jako cenu nelze vyhrát výše zmíněné produkty, ani větší množství alkoholu či mléčné výrobky.

Jako perličku lze uvést, že ze soutěže by měly být vyřazeny ty státy, které jsou s USA ve válce nebo je na ně uvaleno embargo.

Facebook diktuje pravidla

Pokud budete chtít na Facebooku uspořádat soutěž, musíte respektovat následující pravidla. Jako pořadatel totiž zodpovídáte za dodržení právních norem a požadavků a tím nesete veškerou odpovědnost a následky.

  1. Soutěže přímo na Facebooku jsou zakázány. Soutěže je nutné pořádat mimo Facebookovou zeď, tedy na vlastních webových stránkách nebo v aplikaci. (Aplikace můžou být součástí firemních facebookových stránek, ačkoliv jsou ve skutečnosti umístěné mimo Facebook, a tak splňují pravidla.)
  2. Soutěž lze na firemní facebookové stránce propagovat, nikoliv provozovat.
  3. V soutěžním mechanismu je zakázáno používat jakoukoli funkci  Facebooku. To platí pro registraci i pro vstup do samotné soutěže. Zakázáno je tedy používání „Líbí se mi“, Sdílení, Komentování, Nahrávání fotek jako způsobu, jak se zapojit do soutěže. Jediné, co je možné v rámci soutěže požadovat, je to, že se uživatel stane fanouškem stránky (případně provede check-in do Place/Místa nebo použije Aplikaci na Facebooku)
  4. Tlačítko „Líbí se mi“ nesmí být použito jako prostředek pro hlasování v soutěži.
  5. Stávající fanoušci stránky nemohou být automaticky zahrnuti do soutěže. Je nutné mít jistotu, že soutěžící opravdu soutěžit chce. Pro vstup do soutěže, je potřeba, aby soutěžící potvrdil, že souhlasí s pravidly soutěže. To, že se někdo stane fanouškem určité stránky, nemůže znamenat přihlášení do soutěže.
  6. Facebooková pravidla vyžadují, aby u soutěže bylo uvedeno, že Facebook není pořadatelem soutěže a není s ní žádným způsobem spojen.
  7. Výherce nesmí být vyrozuměn o výhře prostřednictvím Facebooku (to zahrnuje osobní zprávy, vyhlášení na Zdi nebo komentář). Je nutné výherce kontaktovat klasickou/elektronickou poštou nebo telefonicky. Tyto kontakty lze nasbírat při přihlašování soutěžícího do soutěže.
  8. Vždy je třeba uvést kontakt, na který se může soutěžící v případě problému se soutěží obrátit.
  9. Soutěžní aplikace nese pravidla soutěže a má přístup k věku uvedeném uživatelem. Pro zapojení se do soutěže je nutné jedním klikem povolit aplikaci v profilu uživatele a následně získat jiný identifikační a komunikační nástroj mimo Facebook, díky kterému bude možné se soutěžícím komunikovat (nejčastěji e-mailem).
  10. Facebook může kdykoliv jakoukoliv soutěž zrušit bez udání důvodů.

Kompletní přehled Všeobecných obchodních podmínek na Facebooku včetně pravidel pro pořádání soutěží na naleznete zde.

Na co se můžete těšit

V průběhu týdne uveřejníme článek, který propojuje pravidla Facebooku pro pořádání soutěží s praxí na českém internetu. Na čtyřech příkladech ukážeme, jak (ne)dělat krizovou komunikaci v rámci soutěží na Facebooku.

Zdroje:

http://www.facebook.com/page_guidelines.php#promotionsguidelines

http://www.digitalniagentury.cz/novinky/prvni-digi-snidane-u-kulateho-stolu/

http://www.justit.cz/wordpress/2012/02/13/cas-to-znovu-pripomenout-souteze-primo-na-facebooku-jsou-zakazany/

Jak citovat článek?

BABICKÁ, Barbora. Pravidla pro pořádání soutěží na Facebooku. In Markething.cz [online]. 15. července 2012 (citováno 15. července 2012). Dostupné z: http://www.markething.cz/pravidla-pro-poradani-soutezi-na-facebooku

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR a studentka Mediálních studií na FSV UK. Zaměřuje se na sociální sítě a online marketing.

More in Média

To Top