Komunikace
Pravidla soutěží na Facebooku: Skončit v urnách nebo u Mironetu?
V posledních dnech se na Facebooku vyrojilo hned několik soutěží, které byly v rozporu s pravidly Facebooku. „Na tom není nic neobvyklého,“ říkáte si. „Takových soutěží je na Facebooku denně spousta.“ Je. Ale jen málokteré vyvolaly takovou diskuzi jako minulý týden Mironet. Pojďme to vzít pěkně popořadě.
V neděli jsme uveřejnili článek, v němž jsme vám přinesli podrobný přehled pravidel pro pořádání soutěží na Facebooku. Nyní bych ráda navázala malou case study, kterou jsme v minulém týdnu v redakci zrealizovali. Upozornili jsme správce tří stránek na to, že jejich soutěže porušují pravidla Facebooku. Zaznamenali jsme průběh a závěr jednotlivých soutěží spolu s rozporuplnými reakcemi administrátorů a začali připravovat tento článek. Pak udělali krok vedle i IT specialisti z Mironet.cz. Přinášíme vám tak trochu nepohádkové číslo v podání čtyř nepovedených facebookových soutěží.
Vy ještě nemáte vlastní pohřební urnu?
Jakkoli nám to může připadat zvláštní, webová stránka Weburny.cz má svoji facebookovou stránku, na které propaguje různé designové provedení uren (ano, těch na pohřbívání). Co se týče komunikace, smekám klobouk. Lidé diskutují nad nejrůznějšími novinkami, obdivují ruční práci a v příspěvcích na Zdi si dokonce zjišťují cenu.
Na začátku července Weburny vyhlásily soutěž o novou keramickou urnu V6340. Aby se člověk mohl zapojit do soutěže, musel uhodnout, kdy Weburny překonají hranici 1000 fanoušků. S přibývajícími komentáři a sdíleními se úměrně zvyšoval i počet fanoušků stránky.
V komentáři jsme administrátora soutěže upozornili na porušování pravidel pro pořádání soutěží na Facebooku. Žádné reakce jsme se nedočkali. Ani ze strany administrátora, ani ze strany ostatních soutěžících. Pod fotografií se to dál hemžilo tipovanými daty, a to až do pátku 13. července, kdy na stránce počet fanoušků překročil hranici tisíce fanoušků a došlo k vyhlášení ukončení soutěže.
Vzhledem k tomu, že stránka porušuje pravidla opakovaně a naprosto ignoruje veškeré připomínky, hodnotíme stránku jako prvoplánově „fanouškovskochtivou“ s ignorací veškerých pravidel.
Porušení pravidel:
a) Soutěž byla umístěna přímo na Zdi stránky
b) Pro zapojení se do soutěže bylo nutno využít mechanismu Facebooku (komentář)
c) Neexistence jasných pravidel o způsobu losování a jejich umístění
Sedací pytle pro všechny generace
O několik dní později společnost Lospytlos, prodávající sedací pytle, vyhlásila obdobnou soutěž, jen s méně bizarní cenou. Formou losu měl být vybrán soutěžící, který udělí „lajk“ stránce a zároveň bude banner Lospytlos sdílet na své vlastní Zdi.
Po upozornění na porušování pravidel pro pořádání soutěží na Facebooku se pod příspěvkem rozjela poměrně umírněná diskuze, ve které většina fanoušků podporovala soutěž. Na druhou stranu se ale objevily i negativní komentáře.
O několik málo hodin později jsme byli kontaktováni osobní zprávou, ve které se marketingový manažer společnosti omlouval, připustil, že si porušení pravidel na Facebooku nebyl vědom a že se okamžitě pokusí zjednat nápravu. Původní příspěvek byl smazán, urychleně byl vyhlášen výherce a jako omluva byla všem potenciálním zákazníkům nabídnuta sleva 10% na celý sortiment.
Celkové řešení situace a krizovou komunikaci proto hodnotíme velmi pozitivně.
Porušení pravidel:
a) Soutěž byla umístěna přímo na Zdi stránky
b) Pro zapojení se do soutěže bylo nutno využít mechanismu Facebooku (sdílení)
c) Neexistence jasných pravidel a jejich umístění
d) Neexistence možnosti losovat mezi „sdíleními“ banneru vzhledem k nastavení viditelnosti příspěvků na Zdech jednotlivých soutěžících.
5 fotek zdarma včetně vizáže a stylingu. Odolali byste?
Za jednu z nejvíce kontroverzních soutěží můžeme považovat speciální akci fotografa Pavla Berana. Na své facebookové stránce vyhlásil soutěž o profesionální focení. Kdo se chtěl zařadit do slosování, musel se stát fanouškem stránky a zároveň sdílet fotografii, která obsahuje popis soutěže.
Dělám to kvůli vám
Zvláštní pozornost nevyžaduje už ani tak porušení pravidel, ale spíš to, jak se následná komunikace po upozornění správce na stránce odvíjela. Pan Beran byl na porušování pravidel pro pořádání soutěží na Facebooku upozorněn řadou komentářů, včetně toho našeho. Komentáře začal postupně promazávat. Během několika minut byl i náš příspěvek smazán a byl nám zablokován přístup na danou stránku. Další diskuzi jsme tedy mohli pouze sledovat, nikoliv se do ní zapojit.
Po následné komentářové přestřelce, mazání a opakovaném vysvětlování způsobu losování výherce došlo k nečekané změně, jejíž forma nám v redakci přímo vyrazila dech. Pan Beran smazal původní fotografii a dvě hodiny před půlnocí soutěž pozměnil a vyhlásil nová „pravidla“.
Ignorováním jakéhokoli předchozího soutěžení poprosil fanoušky o sepsání čísel od 1 do 1000 a následně „v přímém přenosu“ vyhlásil vítěze. Doba trvání upravené soutěže byla cca 2 hodiny.
Celý průběh vyhlašování můžete nalézt zde.
Na závěr – kdybyste snad ještě váhali – pan Beran přísahá, že výherkyni nikdy neviděl.
Porušení pravidel:
a) Soutěž byla umístěna přímo na Zdi stránky
b) Pro zapojení se do soutěže bylo nutno využít mechanismu Facebooku (sdílení)
c) Neexistence jasných pravidel a jejich umístění
d) Neexistence možnosti losovat mezi „sdíleními“ banneru vzhledem k nastavení viditelnosti příspěvků na Zdech jednotlivých soutěžících.
IT specialista Mironetu
Řada z vás jistě zaregistrovala rozsáhlou diskuzi pod soutěžními příspěvky Mironetu v průběhu minulého týdne, do které se zapojilo několik desítek fanoušků, jejichž komentáře byly následně smazány. A tak jsme se rozhodli Mironet zařadit jako čtvrtou případovou studii. Princip soutěže byl v podstatě stejný jako u předchozích soutěží. Sdílejte fotografii, něco vyhrajete. V tomto případě iPad2. Soutěž byla evidentně na první pohled v rozporu s pravidly, čehož by si obyčejně (kromě několika málo rýpalů) moc lidí nevšimlo. Jenže to by se to nesmělo týkat „IT specialisty“. Sečteno a podtrženo – v několika hodinách následujících po vyhlášení soutěže se správci stránky slušně zapotili.
Po zveřejnění soutěže se okamžitě do diskuze zapojilo obrovské množství lidí, mezi nimiž byli i poměrně uznávaní lidé z oboru online marketingu. Nejprve se snažili Mironet na porušení pravidel upozornit slušně, avšak s přibývajícími komentáři se komunikace stupňovala až k ostré výměně názorů.
Pravidla a způsob losování byly popisovány v komentáři.
Administrátoři stránky se domnívali, že jednají správně, ačkoliv do dané chvíle evidentně neměli nastudovaná pravidla Facebooku pro pořádání soutěží ani nekontaktovali odborníka. Následné mazání příspěvků vyvolalo mezi fanoušky pobouření.
Diskuze vygradovala až k naprosto nevhodným argumentům ze strany Mironetu.
O dva dny později Mironet soutěž upravil, resp. ji přesunul na web.
Soutěž stále běží a teoreticky tak splňuje pravidla Facebooku pro pořádání soutěží. Tvůrci soutěže se však pokusili celou záležitost tak trochu obejít.
V pravidlech není o nutnosti sdílení/posílání obrázku e-mailem žádná zmínka, na druhou stranu povinným krokem k odeslání přihlašovacího formuláře do soutěže je vyplnění odkazu na osobní profil se sdílenou fotografií, nebo zaškrtnutí políčka o šíření fotografie jiným povoleným způsobem. Není tedy povinné (ať už podle pravidel nebo podle zaškrtnutého pole) funkci Facebooku využít jako nástroj pro šíření, avšak je to jedna z možností jak fotografii šířit, což je samo o sobě proti pravidlům Facebooku.
Zarážející je také to, že se požadované kroky a sepsaná pravidla ze strany Mironetu rozcházejí. V pravidlech není uvedeno, že je třeba fotografii určitým způsobem šířit.
Nová podoba soutěže, způsob komunikace na profilu i forma nevhodné krizové komunikace fanoušky opět pobouřily. Argumenty vyústily ve stanovisko, že pro Mironet nejsou facebookoví fanoušci prioritou.
Což vyvolalo logické reakce: fanoušci stránky uváděli, jaké částky za poslední rok u Mironetu utratili a že takovému neprofesionálnímu portálu dále nemohou důvěřovat a přecházejí ke konkurenci. Tyto komentáře byly okamžitě mazány a bohužel se nám nepodařilo zachytit z nich printscreen.
Snažili jsme se získat vyjádření vedení oficiální cestou (e-mailový kontakt s marketingovým oddělením se nám nepodařilo navázat), k celé záležitosti se vyjádřil pouze zástupce callcentra, jehož vyjádření nám zprostředkoval administrátor facebookové stránky Mironet:
„Na www.mironet.cz nakoupí každý den přes 1000 spokojených zákazníků, pod produkty se denně objeví 600 příspěvků, soutěže na Facebooku se účastní celkově pár stovek soutěžících. Zkrátka Facebook je pro Mironet nevýznamný nástroj komunikace, a na obchod má zcela zanedbatelný vliv. Přesto se shodneme, že i zde je třeba dodržovat definované standardy a Mironet by i zde měl zavézt bezchybnost, ke které ve všech svých aktivitách směřuje. Nedostatek vznikl právě z důvodu malého významu, který přikládá Mironet Facebooku, přesto byl rychle opraven. Nápravu jsme provedli do druhého dne a věříme, že uživatelé alespoň ocení rychlost reakce.“
Z důvodu nepřítomnosti vedení a z důvodu požadavku reagovat v neděli zasílá vyjádření za Mironet Martin Dvořák, callcentrum
(Komentář nebyl vyžadován v neděli, nabízeli jsme posunutí článku v případě potřeby.)
Teď se akorát můžeme těšit na konec měsíce, kdy dojde k vyhlášení soutěže a fotografie výherce bude viset na facebookové stránce Mironet.
Poučení na závěr
Ať už se jedná o stránky malých či velkých společností, všechny někdy mohou udělat chybu. Nejdůležitější je však zachování pokory, omluva a rychlá náprava. Pak budou facebookoví uživatelé shovívaví. Pokud tedy spravujete jakékoliv stránky na Facebooku, nikdy nemažte příspěvky ostatních uživatelů a vždy si dvakrát rozmyslete, než napíšete něco, co nemusí být tak úplně pravda. V opačném případě se vám to může vymstít.
Zdroj fotografii: Mironet.cz, Facebook.com
Zdroje:
www.markething.cz/pravidla-pro-poradani-soutezi-na-facebooku
www.facebook.com/pavelberan.fotograf
www.facebook.com/Weburny.cz
www.facebook.com/eshop.mironet
www.facebook.com/pages/LOSPYTLOScz/194632473904550
Jak citovat článek?
BABICKÁ, Barbora. Pravidla soutěží na Facebooku: Skončit v urnách nebo u Mironetu?. In Markething.cz [online]. 18. července 2012. Dostupné z: http://www.markething.cz/pravidla-soutezi-na-facebooku