Connect with us

Public Relations

PR experiment Ryanairu: Letenky do USA za 10 dolarů

 „Ryanair spouští nízkonákladové lety přes Atlantik za 10 dolarů!” Tak zněly titulky mnoha velkých médií minulý týden poté, co společnost Ryanair zveřejnila tiskovou zprávu, že zahajuje low-cost lety do USA ze 14 evropských měst. Po 3 dnech však byla vydána strohá zpráva, ve které představenstvo původní informaci dementovalo s tím, že se o ničem takovém nejednalo.

O co se Ryanair pokouší?

Jedná se o povedený krok či riskantní PR stunt? Abychom z tohoto případu mohli dělat nějaké závěry, je důležité podívat se na celkovou komunikaci společnosti Ryanair. V původní zprávě je možné se dozvědět, že Ryanair již jedná o nákupu letadel, která by byla schopna překonat dálkové lety přes Atlantik. Údajně měly být provozovány linky mezi 14 evropskými a 14 americkými městy. Ceny začínající na 10 dolarech, probouzela v dobrodruzích vášeň a chuť cestovat a v šetřivých byznysmanech chuť ušetřit.

Někteří letečtí experti tvrdili, že Ryanair má dostatečné zkušenosti s low-costem a může tyto linky do USA začít provozovat. Jiní byli nedůvěřiví. Publicitu  však tento krok přinesl obrovskou. O této novince psala veškerá média, jejichž výčet by byl příliš dlouhý na zveřejnění, nicméně ze světových lze zmínit BBC, CNN, Fox News či například Business Insider. V Česku se zpráva šířila napříč všemi zpravodajskými servery.

Letadlo společnosti Ryanair

Letadlo společnosti Ryanair

Může si to dovolit?

Po následném dementování zprávy můžeme sledovat zveřejnění článků, které situaci uvádějí na pravou míru. Nejedná se již o senzaci, ale mediální pozornost je stále veliká. Může tento krok Ryanairu uškodit? Nejprve je nutné podívat se na celkovou komunikaci Ryanairu. Každý, kdo s Ryanairem kdy letěl, ví, že jedinou výhodou této společnosti je cena. Což také sama společnost ví a prezentuje se tak. V podstatě jediná témata, která tato společnost komunikuje, jsou cena a města, do kterých létá.

Pokud tedy cena hraje hlavní roli a zákazníky na Ryanairu zajímá především cena letenky, je potom možné, že se tyto kroky Ryanairu vyplatí. Cílem této společnosti není mít image vážené, luxusní a světové aerolinky. Opravdové reprezentanty „posh“ společnosti na palubě letadla Ryanairu nepotkáte.

Zákazník Ryanairu není věrný. Nelétá s ním kvůli značce, ale kvůli ceně. Pokud mu Wizzair nabídne lepší cenu, poletí s Wizzairem. Proto si Ryanair může dovolit takovýto krok, kdy je výhodnější získat pozornost světových médií zdarma i za cenu „mediální ostudy“, o které některé weby hovoří. Cílová skupina Ryanairu  bude však maximálně zklamaná, že se za low-cost cenu do USA nepodívá.

Letenky za 10 euro a blowjob v business class

Fakt, že Ryanair si starost s negativním PR nedělá, potvrzuje již jeho minulost a vyjadřování CEO této irské firmy Michaela O’Learyho. V roce 2008 výše zmíněný šéf na tiskové konferenci v Německu prohlásil, že Ryanair bude provozovat linku, na které bude low-cost třída, řekněme za 10 euro a business class, ve které budou postele a blowjob v ceně.

ARVE Error: need id and provider

Tento samý šéf také v roce 2012 prohlásil (to veřejně jako zástupce společnosti), že zavede letadla na stání, protože bezpečnostní pásy jsou v letadle stejně k ničemu. Navíc by tak ještě více snížil cenu letenky. Na přistání by byla k dispozici jakási madla, kterých by se cestující drželi. Ano, tento šéf je stále v čele této společnosti. Zájem médií byl v té době také enormní. Na rozdíl od nynějšího případu však většina leteckých expertů nesouhlasila s možností provedení.

Evidentně se daří dobře

Michael O’Leary setrvává v čele společnosti po těchto prohlášeních i nadále. Evidentně tedy můžeme tvrdit, že tento netradiční přístup k PR letecké společnosti cílové skupině vyhovuje. Ryanair stále zvyšuje počet provozovaných linek a zisky společnosti dosahovaly v roce 2014 více než 600 milionů eur. V tomto případě platí, že vybočení z tradičních formálních kolejí nemusí být špatné. Důležité je však dobře znát svou cílovou skupinu. Dovedete si představit, že by se v této situaci ocitla společnost Emirates?

 

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: Ryanair, http://corporate.ryanair.com/media-centre/stock-images-gallery/

http://www.businessinsider.com/ryanair-europe-america-flights-ten-pounds-new-york-london-2015-3

http://www.bbc.com/news/business-31975456

http://www.theguardian.com/travel/2015/mar/16/ryanair-plans-to-offer-flights-between-europe-and-america

http://www.novinky.cz/ekonomika/284176-sef-ryanairu-v-letadlech-zavedeme-mista-k-stani-pasy-jsou-k-nicemu.html

http://www.ryanair.com/

http://ekonomika.idnes.cz/sef-ryanairu-slibuje-letenky-vcetne-oralniho-sexu-fwz-/eko-doprava.aspx?c=A080623_210225_eko-doprava_zra

http://www.novinky.cz/cestovani/364442-ryanair-planuje-lety-do-ameriky-zakladni-letenku-chce-nabizet-za-270-korun.html

http://ekonomika.idnes.cz/ryanair-lhal-o-planech-s-lety-do-usa-du5-/eko-doprava.aspx?c=A150319_215911_eko-doprava_suj

http://www.ryanair.com/doc/investor/2014/q2_2014_result_doc.pdf

 

Jak citovat tento článek?

SÝKORA, Ondřej. PR experiment Ryanairu: Letenky do USA za 10 dolarů. Markething [online]. 2015 [cit. 2015-03-23] ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/pr-experiment-ryanairu.

Continue Reading

Absolvent Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se především o komerční marketing, komunikaci v oblasti cestování a užití marketingu v hudebním průmyslu. Ve volném čase se věnuje hudbě a cestování.

More in Public Relations

To Top