Connect with us

AI

Tři méně známé, ale šikovné AI nástroje pro každého PR profesionála

Myslíte, že AI používají v komunikaci všichni? Stále ještě ne. Z pár týdnů starého výzkumu agentury Kantar vyplývá, že i přes veskrze deklarovaný pozitivní vztah k AI ji často využívá 37 % českých a slovenských pracovníků v komunikaci. ChatGPT a Midjourney jmenují nejčastěji, ale na jaké další nástroje se konkrétně PR pracovníci mohou spoléhat? Přinášíme tři méně známé příklady i jejich alternativy.

Poslední globální výzkumy o využívání AI nástrojů mluví o tom, že 59 % PR profesionálů je využívá denně, přičemž ve východní Evropě je míra adopce 67 %. Z výzkumu Kantaru vyplývá, že často AI nástroj využívá 37 % pracovníků v marketingu a komunikaci (PR se z nich věnovala jen menší část). Nejoblíbenější jsou textové nástroje (používá je 92 % respondentů), grafické nástroje AI používá 55 % marketérů. Každý dvacátý nepoužívá žádnou z aplikací umělé inteligence.

Na prvních dvou místech mezi zmiňovanými nástroji najdete ChatGPT a Midjourney. Zmínky o ostatních nástrojích jsou spíš anekdotické, překvapí například Monitora (nyní Mediaboard) nebo Deeply. Když pominete grafiku a tvorbu textů nebo rešerše, jaké další aplikace využívající AI mohou PR profesionálům usnadnit práci?

Překlady

Ať už lokalizujete zahraniční materiál nebo necháváte lokální zprávu schvalovat, strojový překlad, který pravděpodobně stejně nepoužijete jedna k jedné, je velkou pomocí. Pro korporátní nebo agenturní život dnes už dokonce nezbytnost. Jen nikdy nezapomeňte na poslední krok, tedy kontrolu od pokud ne rodilého mluvčího, tak aspoň zkušeného.

Nejčastěji uslyšíte o DeepL, ale žijeme s nimi mnohem déle. Google Translate češtinu zvládá od roku 2008. DeepL přišel až v roce 2017, ale předehnal ostatní nástroje o několik koňských délek a umožnil využívat překladače k práci. Je jich ale víc a je dobré o nich vědět.

I když většině z nás bude stačit několik základních evropských jazyků, pro někoho může být hlavním rozdílem dostupnost jazyků. Nad stovku jich ovládá Google Translate, Translate.com a Microsoft Translator, desítky DeepL a Editee (dříve Deeply). Na dovolené může pomoci to, že Google Translate zvládne překládat i hlas (třeba lékaře na pohotovosti), v pracovní době pomůže, že Editee umí překládat přímo prezentace nebo soubory s grafickými úpravami. Rozdíly jsou i v možnosti překládat celé soubory nebo kolik textu můžete překládat zdarma.

Media relations

Jak vypadá váš seznam relevantních médií? Možná excelová tabulka s kontakty a případně jejich citlivější filtrování, některé z agentur mají i sofistikovanější nástroje, to je nejčastější realita aspoň v českém PR. Původem polské PRowly, nástroj spuštěný v roce 2013, přineslo mimo jiné i správu medialistů ve stylu CRM. Kontakty můžete sdílet v rámci jedné organizace nebo (v některých státech) využít kontakty registrované v aplikaci. Umí ale i automatickou distribuci tiskových zpráv, včetně follow-upu na novináře, kteří (pravděpodobně) zprávu neotevřeli. Marketingoví pracovníci pravděpodobně znají tuto funkci z distribucí newsletterů. Díky nástupu generativní AI najdete od loňska v aplikaci další možnosti: například možnost návrhu tiskových zpráv (jak první nápad, tak jeho text), včetně titulků, návrhy doprovodných e-mailů a jejich předmětů, ale i návrhy médií a novinářů, které by zpracovávané téma mohlo zajímat.

Monitoring médií

Z České republiky pochází pokročilý nástroj pro monitoring médií Mediaboard (dříve Monitora). Je dostupný primárně v ČR a na Slovensku, najdete jej ale i v dalších evropských zemích.

Náskok má v analytických nástrojích, od jara 2023 se AI používá pro sumarizaci článků, to byste jinak mohli jednotlivě generovat s pomocí jakéhokoli nástroje pro sumarizaci (včetně ChatGPT). MediaBoard už předtím slovníkovým modelem vyhodnocoval a vyhodnocuje sentiment, což je v češtině, která nejen že skloňuje a časuje, ale zejména umí být (skoro nepostřehnutelně) sarkastická a ironická, náročný úkol.

Tvorba tiskových zpráv nebo návrh messagingu, s tím už vám teď pomůže ChatGPT, proto míří Mediaboard výš. „Nejde o jednotlivé funkce, ale o službu PR profesionálovi,“ vysvětluje Jan Pulkrábek, produktový manažer Mediaboardu. „Chceme mu zjednodušit pochopení velkého množství obsahu, nabídnout místo monitoringu nebo souhrnu článků insight, pomoci mu pochopit situaci.“

Budoucnost

Po loňských dystopických vizích o konci lidské práce jsou už předpovědi budoucnosti konkrétnější. To si Prowly potvrdilo i v diskuzi se zákazníky, vypráví produktová designérka Aleksandra Wancisiewicz. „Někteří jsou nadšenci, někteří mají k AI spíš rezervovaný vztah. Věřím, že většina lidí, nejen v PR, se bude muset naučit s AI pracovat, aby udržela krok s celým průmyslem.“ Průzkum globální ICCO předpovídá dopady na analýzu dat, tvorbu multimediálního obsahu a výzkum, tedy oblasti náročné na čas. „Pracujeme na tom, abychom odlehčili PR manažerům a analytikům od repetitivní práce, aby se mohli více věnovat kreativní práci, práci vztahové. Do pěti let chceme každé ráno nebo průběžně dodávat přehled o pohledu veřejnosti, nebo posílat upozornění, že se něco děje,“ vysvětluje Jan Pulkrábek, produktový manažer Mediaboardu.

„Umělá inteligence není hodnotou sama o sobě, měla by zlepšit pracovní postupy. Zaměřujeme se na zlepšení celého pracovního postupu PR, využívání umělé inteligence je pro nás jen třešnička na dortu,” uzavírá Aleksandra Wancisiewicz z Prowly.

Continue Reading

More in AI

To Top