Connect with us

Komunikace

Nejnovější audiobyznys aneb Co nám radí nejposlouchanější čeští podcasteři?

Stačí mít kulatý stůl, kvalitní techniku a zajímavého hosta, který si rád povídá. Výsledný produkt není třeba stříhat, někdy to může být naopak kontraproduktivní. Poslouchat tříhodinové konverzace se hodí při vaření svíčkové, dlouhé jízdě v MHD nebo hraní Euro Truck Simulatoru. Díky časové a technické nenáročnosti tak u nás vzniká sedm nových podcastů týdně. Které formáty ale v Čechách hrají prim? A co na svou tvorbu říkají největší podcasteři na české scéně?

V dnešní zrychlené době jsou již lidé přesyceni perfektními obrazy ze sociálních sítí, a tak je podcasty, jež neobsahují rušivou vizuální složku, obohacují o zajímavé rozhovory a příběhy. Navíc jsou často nezávislé a nepodléhají žádným výrobním tlakům, což přidává na autenticitě a sbližuje autora s posluchačem. Proto jsme se rozhodli shrnout současnou podcastovou situaci u nás a nechat si ji zhodnotit od autorů podcastů U Kulatého stolu, BROCAST a Vyhonit ďábla, jelikož se právě oni pravidelně umisťují v české TOP 10.

Staronový trend

Podcasty ale nejsou ve světě internetu nic nového. O jejich historii a využití v marketingu jsme psali již před dvěma roky a loni jsme na téma podcastů uspořádali panelovou diskuzi s Danem Tržilem, průkopníkem podcastů v Čechách, Lily z úspěšného projektu Real Talk a Adélou Paulík Lichkovou z pořadu Diagnóza F. Výstupem diskuze bylo, že podcast sice může tvořit každý, ale scéna ještě zdaleka není naplněná. Po roce se situace ale změnila, podcasty raketově přibývají a Česko není výjimkou.

Dan Tržil, Adéla Paulík Lichková a Lily v Hostech na Hollaru

Aktuálně totiž vznikají desítky českých podcastů měsíčně a již neplatí, že podcast je jen okrajové médium, na němž se pár neznámých tvůrců baví nad pivem o politice. Podcasty lákají nejrůznější influencery, firmy nebo i významná zpravodajská média, díky kterým se podcasty začínají profesionalizovat. Žebříčky top podcastů na Spotify a jiných platformách se mění prakticky každý den a na vrchních pozicích se střídají projekty známých tváří (za všechny jmenujme například LINKU s Terezou Salte a Karlem Kovářem) s pořady českých médií, jež podobně jako v rádiu vycházejí pravidelně a mají zhruba stejnou stopáž.

Ač se to nezdá, mezi podcastovými statistikami zuří lítý boj o to, kdo se dostane do první desítky.

Profesionální podcastová žurnalistika

Stejně jako u ostatních nových formátů i zde si média uvědomila nutnost jít s dobou. Někteří se rozhodli pro jednodušší variantu, a to prostě duplikovat svou tvorbu a pouze ji přesunout na podcastové platformy. Mezi tento typ podcastů patří například Host Lucie Výborné či ČT24. Druhý způsob spočívá ve vytváření originálního obsahu, v němž je rozebíráno aktuální dění. Do této kategorie spadá zpravodajský podcast Českého rozhlasu Vinohradská 12 či podcast Deníku N Studio N. Vytvářet vlastní obsah je sice náročnější, avšak zdá se to jako výhodná investice. V soutěžní anketě Podcast roku, jejíž vyhlášení proběhlo 9. června 2020, právě Vinohradská 12 s 26 % suverénně vyhrála kategorii veřejnoprávní média a odnesla si i 1. místo v kategorii cena odborné poroty.

Právě dle této ankety lze vysledovat popularitu nejen veřejnoprávních podcastů, ale i těch autorských. Požádali jsme tedy o komentář k současné české podcastové situaci a jejich vlastnímu pojetí tvorby tři autory podcastů, kteří se v soutěži ve své kategorii umístili mezi deseti nejlepšími (U Kulatého stolu na 8. místě, BROCAST na 5. místě a Vyhonit ďábla na 1. místě – ke dni 14. 6. 2020).

U Kulatého stolu

Na první pohled by se mohlo jednat o název čtyřkové hospody na okraji Prahy. U Kulatého stolu je však název úspěšného podcastu Martina Klesnila a Patrika Fialy, které můžete znát z pořadu Černota na internetové televizi Stream. Dvojice po dlouhém zvažování s podcasty začala v dubnu 2019 a do svého studia zve zejména hosty, kteří je osobně zajímají, ať už se jedná o cestovatele Ladislava Ziburu nebo řidiče tramvaje a YouTubera Josefa Chodounského. Průměrná délka jejich dílu se pohybuje od 50 minut do dvou hodin a Klesnil s Fialou se případné spolupráce s partnery nebrání. „Několik firem nás již oslovilo s nabídkou spolupráce, ale zatím jsme všechny odmítli. Přesto se spolupráci s nějakou značkou do budoucna nebráníme, pokud to bude společnost, která je nám osobně blízká a se kterou bychom spojili své jméno.” Podcast si zatím „vydělává” především díky YouTube a Patreonu, kde nabízí speciální obsah pro fanoušky.

Co si myslíte o současné podobě české podcastové scény?

V poslední době často vidíme v podcastových žebříčcích, že nějaká slavná osobnost z České republiky začne dělat podcasty a rovnou vystřelí do top 20. Je ale zajímavé, že stejně rychle, jako se do tohoto žebříčku dostala, tak z něj zase stejně rychle vypadne. Ať už to je tím, že zjistí, že jí podcasty nic nevydělávají, a přestane pravidelně vydávat, nebo naopak posluchači zjistí po prvotním poslechu, že podcast vlastně za moc nestojí a přestanou ho poslouchat. Do budoucna se určitě žebříčky více ustálí a přestane vznikat i tolik nových podcastů.

Jaký máte názor na angažovanost nejrůznějších guru marketingu, podnikání, kteří si zakládají podcast, kde lidem „radí”, jak vydělat peníze, žít lepší život a být produktivní?

Nechceme házet všechny guru a kouče do jednoho pytle, ale obecně nám tato skupina není blízká. Samozřejmě, že s tím, jak podcasty nabírají na popularitě, tak automaticky lákají lidi, kterým jde pouze o peníze. Pokud chtějí lidem pomoci a poradit, tak na tom není nic špatného. U většiny z nich se však od druhého dílu začnou objevovat doporučení na různé pochybné produkty a služby.

Co říkáte na podfasting, tedy že konzumenti poslouchají podcast ve dvojnásobné rychlosti a různě je přeskakují, protože jich je moc a chtějí si poslechnout co nejvíce? 

Podfasting je zajímavý. Zkoušeli jsme ho, ale osobně nám nevyhovuje, jelikož často zaniknou emoce a různé nuance v projevu, a to jak u hosta, tak u moderátora, které jsou podle nás důležité.

Nebojíte se podfadingu – tzn. přestanete produkovat podcasty pravidelně a lidé na vás kvůli tomu zapomenou?

Podfading je určitě věc, na kterou si člověk musí dát pozor. My budeme pravidelnost držet, dokud to půjde. Kdyby se objevila nějaká jedna díra”, asi hned posluchači nezapomenou, ale samozřejmě, po půl roce nevydávání by mohli. Snadno se pak ale člověk připomene s dalším projektem. Doporučil bych podcasty vydávat minimálně jednou týdně. Pokud chce však autor vydávat například jen jednou měsíčně, tak je to samozřejmě možné, ale měl by své posluchače naučit na to, že jeho podcast vychází pravidelně třeba vždy 10. den v měsíci.

Jaké jsou vaše podcastové inspirace, vzory v České republice, ale i v zahraničí?

Z podcastů občas posloucháme Joea Rogana nebo Impaulsive od Logana Paula. U českých podcastů nemáme žádný, který bychom poslouchali pravidelněji vyloženě kvůli formátu nebo kvůli moderátorovi. České podcasty posloucháme většinou jen v rámci přípravy na naše hosty. 

Co říkáte na to, že se podcasty začínají profesionalizovat a produkují je média jako Český rozhlas?

To, že se podcasty začínají profesionalizovat, je přirozený vývoj, který jsme mohli vidět v minulosti například i na YouTube. To, jak aktuálně do světa podcastů vstupují velká media, ale neznamená, že by malí tvůrci neměli šanci prorazit. Stejně jako na YouTube, tak u podcastů je nejdůležitější samotná osobnost tvůrce.

BROCAST

Jak už je z názvu patrné, tento podcast uvádí dva bratři, Tomáš a Adam Dunovští. Toto duo se k moderování vlastního podcastu rozhoupalo v roce 2018, avšak s myšlenkou si hráli již o několik let dříve. Dle vlastních slov v té době poslouchali tvůrce ze zahraničí a zjistili, že v Čechách žádní takoví autoři nejsou. Rozhodli se tak investovat do nahrávacího studia a rozjet vlastní podcast. Formátově se v jejich případě jedná o dvou až tříhodinové rozhovory s pozvanými hosty. Celkově již natočili necelých 50 epizod, přičemž celkový souhrn poslechů a zhlédnutí činí necelé dva miliony. Jak nám autoři prozradili, průměrná poslechovost se pohybuje okolo 250 000 za měsíc a i přes nezvykle dlouhý formát až 90 % posluchačů podcast doposlouchá až do konce. 

Spolupracujete s partnery, monetizujete to nějakým způsobem?

Zatím jsme to moc nemonetizovali, protože ten trh podcastů je zatím v plenkách. Spolupracovali jsme s O2, kteří nám pomohli vyladit nové studio po technologické stránce a my jim zas pomohli odkomunikovat složitější technologická témata. Tahle spolupráce byla skvělá. Taky občas produkujeme podcasty pro někoho jiného. Děláme jeden firemní, který se jmenuje Cesta s EY a ještě Cukrfree Podcast (také patří k těm nejposlouchanějším v Čechách). Ale co se týče příjmů, tak jsou tyhle aktivity pro nás jen okrajové, takže „podcast consultingem“ se určitě neživíme. Chystáme ale projekt Aroha, což má být značka přírodních a funkčních doplňků stravy (prémiové vitamíny) a až nám ministerstvo schválí etikety, tak komunikace prostřednictvím podcastu bude určitě součástí našeho marketingového mixu. V našem Q&A dílu jsme Arohu zmínili a od té doby nestíháme odepisovat na zprávy. Začali jsme s tím tak, že jsme chtěli pomoct členům naší rodiny s nějakými zdravotními problémy a všimli si, že v ČR chybí nabídka prémiových doplňků stravy z kvalitních ingrediencí a v potřebných dávkách. My to vše kupovali z UK nebo US. Párkrát jsme to zmínili v podcastech a posluchači nám od té doby pořád psali dotazy, kde mají co koupit apod.

Co si myslíte o současné podobě české podcastové scény?

Podcasty stabilně rostou v zahraničí už řadu let a v posledním roce i v ČR. A je to dobře. Je to skvělá forma obsahu a bylo jen otázkou času, než se z toho stane mainstream. Ta větší konkurence tlačí na producenty, aby zlepšili kvalitu – zvuk a celkově obsah. Nově příchozí mediální domy a influenceři táhnou více a více lidí, a tak ten trh v posledním roce opravdu raketově roste. Díky tomu, že jsme byli jedni z prvních, tak z toho teď docela benefitujeme. Důvodem je, že průměrně posluchač neposlouchá jen jeden podcast, ale v průměru asi pět, takže dříve či později narazí na nás… 

Do budoucna to určitě ještě poroste a dost možná se to stane takovou ukotvenou formou komunikace u velkých mediálních domů, zpravodajských serverů apod. Podcasty jsou tak trochu on-demand rádio, takže se dá očekávat, že to poroste podobně jako to bylo dříve u jiných forem, např. u videa (YouTube, Netflix apod.). Do budoucna bude asi přibývat hodně nových tematických podcastů, které nebudou stavět na rozhovorech. Přibudou hodně firemní podcasty a další tematické formy. Na druhou stranu, určitě se trh taky trochu pročistí a zbudou tu jen ti, kteří to jsou schopní monetizovat nebo ti, kteří z toho mají koníček a mají na to energii a kapitál. Už vidíme, že první influencerské vlaštovky neprodukují… 

Jaký máte názor na angažovanost nejrůznějších guru marketingu, podnikání, kteří si zakládají podcast, kde lidem „radí”, jak vydělat peníze, žít lepší život a být produktivní?

Guru marketingu a vydělávání tu byli vždy. Ale upřímně, jde jen o okrajové záležitosti. Ty firemní a guru podcasty budou mít nízkou poslechovost a ještě nižší konverzní poměry, ale samozřejmě jde o formu komunikace, kdy má daný člověk čas předat informace posluchači možná trochu neformálně a osobněji, takže vždy se najdou důvěřiví lidé, kteří tomu uvěří. Jde asi hodně o to, co ten daný autor nebo guru prodává. Ne každý guru je špatný a má nekvalitní produkty. 

Nebojíte se podfadingu?

Podfading je reálná věc a myslíme si, že postupem času bude mít vliv právě na konsolidaci podcastů. Konsolidace je asi špatný výraz, ale prostě na snížení počtu podcastů a vykrystalizování možná 10-20 podcastů, které budou mít na trhu převahu. Vidíme sami, že poslechy přichází ve vlnách, vždy několik dní po vydání epizody je to masivní a pak se to vrátí do běžných čísel. Je tudíž asi jasné, že nemohu uspět, když vydám epizodu jednou za měsíc nebo když si dám půl roku pauzu. Je to jako s YouTubem… Ale záleží, někdo může podcast použít jako doplněk ke své již existující bázi sledujících někde na Instagramu a udělat z toho funkční model. 

Můžou taky vznikat podcasty jako filmy nebo uzavřené série bez pokračování, které lidé poslechnou jednou a pak se k nim třeba budou v budoucnu vracet – super příkladem je Hardcore History Dana Carlina. My se toho ale nebojíme, protože nás to baví a dokud to bude poslouchat naše máma, tak budeme dál natáčet. Ona je to docela zábava večer popít pár dobrých lahví vína se zajímavým člověkem a konverzovat, o čem se nám zachce. Prostě se na to díváme trochu jinak, než někdo, kdo si na tom staví celý business. 

Co říkáte na podfasting?

To je na každém posluchači. Jsou lidé, kteří poslouchají zrychleně a stačí to vnímat. Je to jako když nečtete knihu, jen abyste ji dočetli, ale jen v ní listujete a hledáte zajímavou myšlenku. Nám se teď třeba stalo, že našim hostem byl starosta Řeporyjí Pavel Novotný a o něm je známo, že hrozně rychle mluví a drmolí. A tak nám posluchači psali, že si ho naopak museli zpomalit na 75 %, aby ho stíhali…

Jaké jsou vaše podcastové inspirace, vzory v České republice, ale i v zahraničí?

Tak my s bráchou dospíváme na Joe Roganovi – to je taková klasika a díky němu jsme se o podcastech vůbec dozvěděli. Ze zahraničí dál posloucháme The Portal Erica Weinsteina, podcast Bena Greenfielda na téma fitness a zdravého životního stylu, AI podcast Lexe Fridmana atd… Je jich opravdu hodně. Z těch českých nás nejvíc baví Vinohradská 12, Deník N, podcast Petra Máry, Insider od kluků z Info.cz, Proti proudu od Dana Tržila nebo ten náš Cukrfree Podcast. 

Co říkáte na to, že se podcasty začínají profesionalizovat a produkují je média jako Český rozhlas?

Ta profesionalizace podcastu je samozřejmě super. Kvalita zvuku je opravdu klíčová a pokud ho někdo umí skvěle sestříhat, přidat zvukový efekty a vůbec tu epizodu udělat profi jako ČRo, tak se tomu dá velmi těžko konkurovat. Tam ten lidský kapitál je opravdu na vysoké úrovni a proto ta Vinohradská 12 nebo rozhovory Lucie Výborný jsou tak vymazlený.

Vyhonit ďábla

Zuzana a Terezie se ve svém podcastu Vyhonit ďábla zabývají všemi tématy, které souvisí se sexualitou. Ať už se jedná o anální sex, fetiš na nohy či oblíbené typy porna, tento podcast všechny tyto okruhy rozebírá až na dřeň. Samy autorky se v březnu 2019 rozhodly nahrát vlastní podcast a na veřejnosti se objevil o čtyři měsíce později. Původně začínaly bez ambicí proniknout do nějakých žebříčků oblíbenosti, prostě jen chtěly najít společnou aktivitu a po účinkování v univerzitním rádiu se podcastování nabízelo jako vhodná kratochvíle. Po pozitivních ohlasech ho rozšířily na více platforem a z obyčejné zábavy se stal jeden z nejpopulárnějších podcastů na české scéně.

Spolupracujete s partnery, monetizujete to nějakým způsobem?

Máme rozjetých několik spoluprací a nahráváme pod GoOutem, což je náš hlavní partner.

Co si myslíte o současné podobě české podcastové scény? Co říkáte na podcastový „boom” v Čechách za poslední měsíce?

My jsme měly obrovský štěstí, že jsme vystihly dobu, kdy ještě nebylo moc podcastů, ale zároveň se to zrovna začalo rozjíždět. Šlo o náhodu, neměly jsme nijak prozkoumaný trh a jeho možný vývoj. Co se týče boomu, tak mě to nepřekvapuje. Dalo se to očekávat, je to prostě nová platforma, kde se mohou lidé realizovat a prosazovat. Občas mě trochu mrzí, že jsme mezi nejposlouchanějšími skoro jediné, které začaly „od nuly”. Nikdo nás předtím neznal. Momentálně jsme v žebříčcích se samými influencery (osobnostmi), kteří byli známí dávno před podcastem. Čekám na nějaké nové fresh tváře (hlasy). Jako jsme my, haha.

Jaký máte názor na angažovanost nejrůznějších guru marketingu, podnikání, kteří si zakládají podcast, kde lidem „radí”, jak vydělat peníze, žít lepší život a být produktivní? Myslíte si, že to může devaluovat podcastovou scénu?

Takové podcasty neposlouchám, není to můj obor ani koníček.
Je to možné, ale nemám o tom více informací. 

Co říkáte na podfasting, tedy že konzumenti poslouchají podcast ve dvojnásobné rychlosti a různě je přeskakují, protože jich je moc a chtějí si poslechnout co nejvíce? 

Podfasting je za mě ok. Je to každého věc a sama někdy podfastuji.

Nebojíte se podfadingu – tzn. přestanete produkovat podcasty pravidelně a lidé na vás kvůli tomu zapomenou?

Podfadingu se zatím nebojím. Je možné, že posluchačů v budoucnu nebude tolik, ale momentálně máme nápadů na epizody hodně, baví nás to a nehodlám se stresovat. Takové riziko existuje vždy a vzhledem k tomu, že jsme začínaly s nulovým očekáváním, tak jsem vděčná za to, jak to je teď a snažím se si to užívat a vážit si lidí, kteří nás poslouchají.

Jaké jsou vaše podcastové inspirace, vzory v České republice, ale i v zahraničí?

Já poslouchám hlavně podcasty, které souvisí s mým studijním oborem, takže o východní Evropě a Balkánu. Obecně nemám českou scénu zas tolik naposlouchanou, ale baví mě některé rozhovory od Gabči Heclové a Terezia poslouchá Buchty. Ze zahraničí mám ráda německé Auf Klo nebo Come Curious.

Co říkáte na to, že se podcasty začínají profesionalizovat a produkují je média jako Český rozhlas?

Co na to říkám? Rozumím tomu, dává to smysl, podcasty jsou skvělá platforma, tak proč ji nevyužít. 

Jak citovat tento článek?

THEIN Filip. Nejnovější audiobyznys aneb Co nám radí nejposlouchanější čeští podcasteři?. Martin HONC, editor. In: Markething [online], 2020.  ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/podcastove-celebrity

Zdroje

https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/spolecnost/podcasty-zpravodajstvi-specializovany-porad-vinohradska-12-mujrozhlas_1912261811_tef

https://trends.google.com/trends/trendingsearches/daily?geo=CZ

https://chartable.com/charts/spotify/czech-republic-top-podcasts

https://www.washingtonpost.com/lifestyle/style/are-podcasts-killing-music-or-just-wasting-our-time/2019/04/17/0aa08770-5acc-11e9-842d-7d3ed7eb3957_story.html

https://www.cnet.com/news/embrace-it-there-are-too-many-podcasts-out-there-and-thats-good-for-everyone/

https://www.theguardian.com/tv-and-radio/2019/nov/27/why-podcasts-are-headed-for-disaster

https://twitter.com/hashtag/podfasting?lang=en

https://medium.com/pod-culture/are-there-too-many-podcasts-e743ba49a452

https://medium.com/pod-culture/stop-making-podcasts-eacbc393929

https://www.mic.com/p/weve-officially-reached-peak-podcast-19771213

www.musicoomph.com/podcast-statistics/

www.oberlo.com/blog/podcast-statistics

www.nytimes.com/2019/07/18/style/why-are-there-so-many-podcasts.html

www.ceskepodcasty.cz/univerzalni-navod-na-rust-vaseho-podcastu/

www.reddit.com/r/AskReddit/comments/8lfhpo/why_do_you_dislike_podcasts/

Continue Reading

Absolvent Strategické komunikace na FSV UK. Aktuálně studuje Mediální studia. Pracuje v PR. Emeritní šéfredaktor Markething.cz.

More in Komunikace

To Top