Connect with us

Marketing

Není všechno zdarma, co je free

„No tak. Zkus ji. Skvělá na zahnání nudy. A nejlepší na tom je, že je zdarma. Proč bys ji nezkusil, když je zdarma?“ Taky vidíte tu zapadlou noční uličku (třeba Václavské náměstí)? Představujete si drogového dealera, který se vám snaží nabídnout super zboží? Tak na to zase rychle zapomeňte. Citujeme totiž postavu Jimmyho, který se v jednom z posledních dílů South Parku snaží přesvědčit kamaráda, aby si stáhnul novou freemiovou mobilní hru. South Park ale nepřichází s ničím novým. Problematika her postavených na freemium modelu je dlouho diskutovaným tématem. O co se tedy jedná?

Co je to „freemium“?

Freemium se skládá ze dvou slov – free a premium. Jedná se o business model založený na jednoduchém principu. Základ produktu si stáhnete zdarma. Poté dostanete možnost získat rozšiřující obsah, který je ale zpoplatněn. Klasickým příkladem softwaru fungujícího na freemium modelu je Skype. Díky tomuto komunikačnímu programu můžete s přáteli či rodinou volat dle libosti. Co když ale zatoužíte po hromadném videohovoru nebo po volání na mobilní telefony? Pak přichází na řadu placení.

Oblastí, kde je freemium model hojně rozšířen a točí se kolem něho velké peníze, je herní průmysl. Už dávno totiž není pravidlem, že si hru zaplatíte a potom si ji užijete. Stáhněte si zdarma hru fungující na jednoduchém mechanismu, ale jestli si ji chcete užít, zaplaťte. A jestli se u ní chcete opravdu bavit, zaplaťte jednou tolik.

Už máte ve svém smartphonu Farmville nebo Clash of Clans? A co třeba taková Candy Crush Saga? Kolik jste u ní strávili času? Posouvání sladkostí po obrazovce se nejeví jako zrovna sofistikovaná zábava, jenže v tomhle světě se všechno třpytí, všechno je báječné, všechno je „sladké“ a všechno je „chutné“. Tak proč hru nezkusit, když je zdarma? A proč v ní nepokračovat, když mi ta malá, na sladkostech závislá holčička řekla, že „mi to tedy jde“? Vždyť jsem odemkla tolik žolíků!

A tohle je teprve první fáze. Svět se brzy změní. Růžová bledne, barvy chladnou, kola jsou stále těžší, holčička se nesměje a vy jste poprvé prohráli. „Nevzdávejte to! Můžete získat 5 tahů navíc!“ křičí na vás hra. Vždyť výhra byla tak blízko a za zlaťáky, které by vám přidaly pět tahů, stačí zaplatit „pouhých“ 25 korun. No kdo by to nebral? Obloha je opět barevná, dívka se culí a vy hrdinsky zdoláváte kolo za kolem až do chvíle, kdy… „Žádné další životy,“ oznamuje plačící srdíčko, kterému jste právě sebrali smysl bytí. Vy necitové! Nezoufejte, máte tři možnosti: Počkejte 15 minut na další život, kupte si další život nebo do hry pozvěte své kamarády z Facebooku, abyste jej získali.

„Všechny tyto hry jsou principielně natolik stejné, že promítnutí hráčova postupu celým herním modelem tvoří vždy takřka stejnou křivku a vývojáři nedělají nic jiného, než zaplňují již navržené principy různou grafikou a mění některé drobnosti,“ vyjádřil se nám k využití freemium modelu v herním průmyslu herní designer Martin Strnad. „Největším problémem takového modelu je, že lidi dřív nebo později přestane bavit. Evoluce herních principů, které mají hru dělat zábavnou, jsou zpomalené faktem, že ekonomický model hry svazuje její základní herní principy a omezuje drtivou většinu invence.“

Jenže, kde je tedy problém? Hra na sebe nějakým způsobem vydělat musí, a když na ni nebudu chtít přispívat ani v mikrotransakcích, které mi zpřístupní bonusy, tak na ni přispívat nemusím. Jsem přece rozumný člověk, který ví, do čeho vložit své peníze a v jakém množství. Nebo ne?

Kde je zakopaný pes (tedy velryba)?

Velryba je mořský savec z řádu kytovci (Cetacea). Patří mezi největší živočichy na Zemi. Živí se planktonem. Největší zpozorovaná velryba vážila 190 tun.

Dobře. Zpět k věci. Ano, velryba je obrovský živočich se spoustou masa. A na lov velryb často vyplouvají i herní vývojáři. Za velryby jsou v tomto případě označováni lidé, kteří utratí velký obnos peněz za freemiový obsah. Proč? Dopamin v hráči navozuje příjemný pocit, stejně jako je tomu třeba u drogových závislostí. Ne náhodou se freemiu říká „kokain hraní.“ Ve chvíli, kdy člověk propadne jednoduchému systému, postaví před něho hra bariéru, kterou lze zdolat penězi. Popřípadě také tím, že bude „drogu“ šířit dál (třeba zvaním přátel z Facebooku). Termín „velryba“ je mimochodem převzat z lasvegaského označení pro gamblery.

Podle výzkumu z ledna 2014 někdy vložilo do hry peníze pouhých 1,5 % hráčů freemiových her. Avšak horních 10 % z těchto platících (0,15 % z celkového počtu), velryby, utváří více než polovinu příjmů. Kdybychom chtěli trochu přehánět a moralizovat, můžeme říct, že takzvané „freemium games“ zneužívají slabé lidi, kteří mají problém.

A co freemiové hry z pohledu vývojáře? „Kreativně jsou takové hry zcela liché pro rozvoj celého videoherního média. Ovšem finančně jsou poměrně bezpečné. Lze předpovědět výnosy a s velkou značkou pak hrát na jistotu. Freemium hry jsou tedy pro nás vývojáře v mnohém frustrující produkt, ale zároveň jaksi bezpečnější sázka na jistotu výdělku. Nemůžu mluvit za nikoho jiného, ale já osobně preferuji tvorbu her, které jsou něčím přínosné pro hráče nebo videoherní médium jako takové, ne jenom samy pro sebe a své tvůrce,“ říká Martin Strnad.

Cílem freemiových her není přijít s něčím novým a zábavným. Nemají rozvíjet herní průmysl a přispět svojí kvalitou. Tady se hraje o peníze. A co vy? Kolik prasátek už jste rozbili kvůli dalšímu životu?

Zdroje:

Zdroj náhledového obrázku: https://www.flickr.com/photos/johanl/4954545682/
http://www.freemium.org/what-is-freemium-2/
http://cs.wikipedia.org/wiki/Velryba
http://zabaci.cz/fauna-a-flora/105-velryby.html
https://www.youtube.com/watch?v=Dkr0oCw94G0
https://www.youtube.com/watch?v=_BTGgCEFuQw
http://www.gamasutra.com/view/news/211764/Why_freemium_mobile_developers_cant_succeed_without_whales.php
http://kotaku.com/who-are-the-whales-driving-free-to-play-gaming-youd-1197333118

Jak citovat tento článek:

UNZEITIGOVÁ, Jana. Není všechno zdarma, co je free Markething [online].  26. ledna 2015 [cit.2015-01-26]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/neni-vsechno-zdarma-co-je-free

Continue Reading

Studentka 3. ročníku oboru Marketingová komunikace a PR. Nejvíce ji zajímá marketing herního průmyslu, nová média a fandomy. Ve volném čase ráda píše povídky se špatnými konci, přespává na zříceninách hradů s divnými lidmi, motá se fotografům do záběru a snaží se ukout prsten moci.

More in Marketing

To Top