Marketing
Amerika v prášku: Super Bowl
Katy Perry na obřím mechanickém lvovi, reklama ukazující smrt dítěte, real-life Pac-Man a zabijácké burrito. Letošní Super Bowl ukázal opět stoprocentní koncentraci amerického ducha, víc už by se do něj ani nevešlo. Finále americké fotbalové ligy ale dávno není jen o sportu, to reklamy jsou hlavní divácký tahák. Představujeme vám ty nejlepší: v hlavní roli originalita, kontroverze, “vtip” a celebrity.
30 vteřin za 4,5 milionu dolarů
Letos reklamní prostor pronajímala televizní stanice NBC a za reklamní čas v délce 30 sekund si účtovala rekordních 4,5 milionu dolarů. I přesto se její ředitel Seth Winter vyjádřil, že pravá hodnota za vysílání spotu by měla být až 10 milionů dolarů – zahrnuje totiž do toho i pozitivní PR spojené se zápasem a online distribuci spotů před a po něm. Některé firmy do vysílání jednoho spotu investují i přes 10 % svého ročního rozpočtu do reklamy. A je prokázáno, že se jim to vyplatí.
Minulý rok měl zápas sledovanost 112 milionů diváků. Podle průzkumů vyšlo najevo, že těchto 112 milionů má stejnou odezvu na reklamní sdělení jako 170 milionů lidí, kteří by byli spotem zasaženi mimo Super Bowl. Diváci Super Bowlu se totiž na reklamy vyloženě těší a proto si je mnohem snáz zapamatují. Další zhlédnutí spotu se pak kromě televize odehrává online – prostřednictvím YouTube, Facebooku a Twitteru se sledovanost zvedá v průměru o 19 milionů. Dále se spot dostane i do jiných médií, což opět zvedá jeho cenu. Podle článku magazínu Forbes by se tedy ve finále cena za vysílání v rámci Super Bowlu mohla pohybovat kolem 8 milionů dolarů, neboť zasáhne daleko více lidí než jen 112 milionů diváků zápasu. Otázkou však zůstává, zdali by nebylo efektivnější investovat 4,5 milionu dolarů např. do masové kampaně na sociálních sítích, kde by se dal takto zasáhnout ten samý počet lidí.
Nejvýraznější spoty XLIX. ročníku
Ani letos nechyběli na Superbowlu zadavatelé v podobě těch největších společností. Se svými spoty ale dokázaly překvapit i méně známé společnosti. Jaké byly ty nejnápaditější spoty na letošním ročníku Superbowlu?
Živý Pacman
Minulý rok pivo Bud Light zařídilo pro jednoho šťastlivce ve svém Superbowl spotu Ping-Pong s Arnoldem Schwarzeneggerem a lamou ve výtahu. Ani letos nezůstává pozadu s originalitou a se sloganem “UpForWhateverHappensNext” doslova oživila pro svůj letošní spot plošinovou počítačovou hru Pac-Man.
Agentura: Energy BBDO
#LikeaGirl
Společnost Always (P&G) vyrábějící dámské prostředky intimní hygieny přišla se spotem nazvaným #LikeaGirl, zdůrazňujícím fakt, že dělat nějakou činnost „jako dívka“ není něco, za co by se ženy měly stydět. Ba právě naopak. Spot má již přes 54 milionů zhlédnutí online.
Agentura: Leo Burnett
Kia a James Bond
Automobilová společnost Kia letos vsadila na herce Pierce Brosnana a jeho plány o tom, jak by měl vypadat správný spot pro herce jeho akčního formátu. V loňském spotu se ve voze této značky proháněl Laurence Fishburne coby Morpheus z filmu Matrix.
Agentura: David & Goliath
Moudrý Dodge
Další automobilka, Dodge, zase využila moudrosti komentářů seniorů a ve svém spotu nazvaném „Wisdom“ vše zakončila chytlavým claimem „Born to dodge.“
Agentura: Richards Group
Bez telefonu bezmocní
Výpravný spot připomínající scénu ze sci-fi filmu si nechala pro letošní Superbowl vytvořit americká společnost Mophie prodávající veškeré příslušenství k mobilním telefonům.
Agentura: Deutsch L.A.
Páka a Skittles
Spot sladkých barevných bonbónů od americké společnosti Wrigley letos vsadil na svaly a páku.
Agentura: DDB, Chicago
Tak trochu lékárník…
Pro fanoušky seriálu Breaking Bad (Perníkový táta) jedna lahůdka v podobě spotu s hlavním představitelem seriálu od americké společnosti Esurance, která poskytuje pojištění vozidel.
Agentura: Leo Burnett Chicago
GoDaddy a prodané štěně
Kuriózní případ se stal americké společnost prodávající názvy internetových domén, která v předchozích letech vždy bavila svými spoty. Poté co představila svůj spot se štěnětem, vznesla se vůči němu taková vlna kritiky, že se společnost rozhodla tento spot nevysílat a raději ho narychlo nahradit níže zmíněným.
Agentura: Barton F. Graf
V hlavní roli kontroverze a děti
Pojišťovací společnost Nationwide se pro svůj letošní spot rozhodla zaměřit na pojišťovací nehody dětí, vsadila na roztomilou notu a dětské herce, ale překvapivý konec vyvolal kontroverzi například na sociálních síti Twitter. Posuďte sami proč. #MakeSafeHappen.
Agentura: McKinney
Proti domácímu násilí
Jednoduchý a trefný, i tak by se dal nazvat spot upozorňující na domácí násilí a iniciativu Nomore.org. Děsivou atmosféru mu rozhodně nelze upřít. „Když je pro vás těžké mluvit, je nás abychom dobře poslouchali“
Agentura: Grey
Létající zabijácké burrito
Služba Grubhub.com, která v USA umožňuje objednávání a doručení jídla on-line přímo do domu, nás v redakci pobavila svým létajícím burritem a chytlavým claimem Click, click, food.
Úplně všechny reklamní spoty z letošního Superbowlu naleznete tady.
V čem se skrývá úspěch Super Bowlu?
Hlavním důvodem úspěchu je to, že Super Bowl neláká pouze na zápas. Naopak, finálový mač se zdá být téměř odsunut do pozadí, média několik týdnů před dnem konání neinformují o týmech, nýbrž o doprovodných akcích. Jedná se se o tzv. „pre-game ceremonies“ a především o slavnou „half-time show“.
Hlavní hvězdou letošní half-time show se stala americká zpěvačka Katy Perry. Svého úkolu se zhostila se vší monumentálností, která již k těmto show patří. Spolu s Lenny Kravitzem a Missy Elliott se tak připojili k plejádě hudebníků, kteří v rámci show za ta léta vystoupili. Pompézní half-time show, jak ji známe dnes, začala v roce 1993. National Footbal League chtěla zvýšit sledovanost, a tak jako hlavní hvězdu zajistila Michaela Jacksona, což přilákalo o 11 milionů více diváků a znamenalo zlom pro tyto show. Od toho roku se na pódiu vystřídaly ty největší hvězdy hudebního průmyslu, od Bruce Springsteena přes U2 až po Beyoncé. Nejznámějším vystoupením však zůstává to z roku 2004, kdy Justin Timberlake „omylem“ strhl šaty z Janet Jackson a na zlomek sekundy tak bylo vidět její ňadro. Videa na YouTube zobrazující tuto „kostýmovou závadu“ mají dohromady skoro 20 milionů zhlédnutí.
Za léta svojí existence se Super Bowl v Americe etabloval jako nejvýznamnější sportovní událost roku, lidé ho slaví podobně jako Díkůvzdání či 4. července. V den zápasu se téměř zastaví svět, lidé nevycházejí z domovů a prostě stráví celý den před obrazovkami. V tento den se také v Americe zkonzumuje druhé největší množství jídla v roce (právě po Díkůvzdání). Některé kostely kvůli hře dokonce ruší svoje nedělní bohoslužby. Tento neoficiální svátek se jednoduše dostal pod kůži všem Američanům a prakticky neexistuje nikdo, koho by nechával chladným. A už vůbec nikdo, kdo by o něm nevěděl.
Zdroje
Zdroj náhledového obrázku: http://ftw.usatoday.com/2015/01/5-things-katy-perry-said-super-bowl-press-conference
http://blogs.wsj.com/cmo/2015/01/12/super-bowl-ad-prices-have-gone-up-75-over-a-decade/
http://adage.com/article/special-report-super-bowl/study-80-super-bowl-ads-sales/290907/
http://www.nbcsports.com/joe-posnanski/super-bowl-crazy-and-over-top-and-thats-point.
http://www.jsonline.com/news/religion/115204899.html
Jak citovat tento článek?
FOŘTOVÁ, Johana a VOKOUN, Michal. Amerika v prášku: Super Bowl. Markething [online]. 2. února 2015 [cit.2015-02-02]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/amerika-v-prasku-super-bowl.