Komunikace
#JeSuisCharlie: Motto k nezaplacení
Kvůli atentátu na francouzskou redakci satirického časopisu se stalo heslo „Je suis Charlie“ fenoménem internetu. Pietní akce se neuskutečnily pouze v reálném světě, ale lítost vyjádřily i miliony lidí prostřednictvím sociálních sítí. Zatímco naprostá většina je zdrcena tragickou událostí, jiní se neostýchají využít Charlie Hebdo k vlastnímu prospěchu.
Francouzský novinář a výtvarník časopisu Stylist Joachim Roncin vytvořil logo „Je suis Charlie“ a zveřejnil ho na svém twitterovém profilu necelých 30 minut po atentátu na redakci Charlie Hebdo. Za krátkou dobu oběhl tento slogan celý svět nejen v podobě bílého nápisu na černém pozadí, ale dostal se i na trička, placky, samolepky a další předměty a samo sebou i na sociální sítě.
Během několika hodin existence musel francouzský Národní institut průmyslového vlastnictví odmítnout přes 120 žádostí různých osob o zapsání do rejstříku ochranných známek, což autora poměrně znechutilo, přestože někteří slibovali pomoc týdeníku i pozůstalým. Roncin však s využitím „Je suis Charlie“ ke komerčním účelům nesouhlasí a logicky namítá, že jakékoliv zpeněžení devalvuje jeho význam.
Jakkoliv to výtvarník nemohl předpokládat, tou dobou už psal hashtag #JeSuisCharlie na sociálních sítích svůj vlastní příběh. Přestože zdaleka není historicky nejsdílenějším na Twitteru (nad ním je například se 32 miliony #WorldCupFinal z července loňského roku), jednoduché heslo zaznamenalo nevídaný počet 6500 tweetů za jedinou minutu v den tragédie (středa 7. ledna). Celkově za prvních 24 hodin nasbíral přes 3,4 milionu tweetů, o dva dny později dokonce 5 milionů. Dokonce i francouzská část známé skupiny hackerů s názvem Anonymous zveřejňuje pod hashtagem #OpCharlieHebdo infomace o napadených účtech na sociálních sítích náležících islámskému státu.
Poklad s názvem Charlie Hebdo
JeSuisCharlie je všude: v ulicích měst, v novinách, na internetu (dokonce i jako šiřitel malwaru), nebo na eBayi. Poslední zmiňovaná platforma je bezesporu nejkontroverznější, a stojí proto za povšimnutí. Poslední Charlie Hebdo chce každý. Oproti běžným 60 tisícům vyšly 3 miliony kusů, které se vyprodaly jen ve Francii za několik hodin. Náklad byl proto navýšen na celkový objem 7 milionů kusů a kupříkladu jen aerolinky Air France si jich zamluvily 20 000. V Čechách je aktuální číslo obtížně k dostání, tedy pokud nezkusíte právě eBay. Tam se totiž toto vydání prodává za cenu překračující tisíc dolarů.
#Jájsemmottoknezaplacení
Cynicky by se dalo po vzoru známé a úspěšné kampaně MasterCard poznamenat, že některé věci jsou zkrátka k nezaplacení. Před pár měsíci hrozil týdeníku krach a nikomu se jistě ani nezdálo o tom, že by Charlie Hebdo mohl vycházet v nákladu 7 milionů kusů. Publicita spojená s tragickou událostí a také aktuální celospolečenská témata jsou spolehlivým tahákem.
Kde však leží ona pověstně tenká morální hranice v tomto případě? Je 7 000 000 výtisků vykoupením svobody slova, nebo odměnou pozůstalým? Záleží na individuálním vnímání. Nebývalý zájem o týdeník je však smutně pochopitelný. Samo heslo #JeSuiskdokoliv má svou budoucnost ještě před sebou.
Pro srovnání, jak je Charlie Hebdo kontroverzní: satirický magazín, který před měsícem sledovala pouze tisícina francouzské populace, se následkem nedávných událostí stal fenoménem. Navíc kvůli jeho aktuálnímu číslu zemřelo při protestech a násilnostech v Nigeru nejméně 10 osob. Nechme se tedy překvapit, co (a komu) toto heslo v následujících dnech ještě přinese.
Zdroje
http://www.bbc.com/news/blogs-trending-30797059
http://www.haaretz.com/news/world/1.637722
http://time.com/money/3667157/charlie-hebdo-ebay/
https://blog.twitter.com/2014/the-roar-of-the-crowd-for-the-worldcupfinal
Jak citovat tento článek
LINHART, Tomáš, FLÉGLOVÁ Radka. #JeSuisCharlie: Motto k nezaplacení. Markething [online]. 21. ledna 2014 [cit.2015-01-21]. Dostupné z: http://www.markething.cz/jesuischarlie-motto-k-nezaplaceni