Reklama
Multikulturní Vánoce i mimozemské oslavy
Vánočním svátkům předchází několik týdnů příprav, které jsou kromě pečení cukroví a kupování dárků spojené s vánočními reklamami. A letos tomu není jinak. Některé reklamy se povedou natolik, že se nám vyloženě zaryjí do paměti, jindy to s nimi tak slavné není. Kromě vánočních klasik, kam se už roky řadí například reklama Kofoly s prasátkem, se pravidelně objevují i novinky. Pojďme se na ně společně podívat.
Tradičně se každý rok čeká na Vánoční reklamy hned několika značek, které nikdy nezklamou – John Lewis, Sainsbury’s nebo CocaCola. V Česku je legendou výše zmíněná Kofola. Pojďme si tedy nejdříve připomenout ty nejúspěšnější.
Kamion, tučňák a fotbalový zápas
Jako první je naprosto nezbytné zmínit CocaColu a její vánoční kamion. Pro spoustu lidí právě tyto trucky symbolizují přicházející Vánoce a jingle, který je všude doprovází je velmi chytlavý. Poprvé byly kamiony představeny v roce 1995 a za celou přípravou včetně světel a hudby stojí stejný tým jako za slavnými StarWars filmy. Od té doby, brzy se bude blížit třicetileté výročí, každoročně projíždějí různá místa a rozdávají zdarma lahve či plechovky CocaColy. V posledních několika letech jsme je mohli zahlédnout i v Česku.
Vánoční reklamy britského nákupního domu John Lewis jsou brány jako to nejlepší z nejlepších. Období vánočních svátků v Británii začíná, až když John Lewis zveřejní tu svou vánoční reklamu, bez nich, podobně jako bez CocaColy, by to prostě nešlo. A na které reklamy z jejich repertoáru nelze zapomenout? Připomeňme si tu z roku 2014 s tučňákem Montym.
Nelze opomenout ani Sainsbury’s a jejich reklamu z roku 2014. Větší legendu mezi vánočními reklamami snad najít ani nelze. Inspirací pro ni byla sto let stará událost, kdy se na Štědrý den vojáci v první světové válce rozhodli zahrát si společně zápas ve fotbale a na chvíli zapomenout na konflikty a zbraně.
Tradiční sentiment i mezigalaktická setkání
Letošní rok se Vánoční reklamy drží hned několika témat. Kromě klasického sentimentu, který funguje každoročně a Vánoce si bez něj asi neumíme představit, se letos objevuje i téma nadpřirozena a mimozemských bytostí. V Čechách se však držíme především prvního. Kofola kromě své tradiční reklamy s útěkem před prasátkem, které se do éteru letos dostává již po devatenácté, vsadila ještě na “měkkouše”. Měkké dárky – ponožky, šály a čepice vytvořené ve spolupráci se značkou Fusakle doplňuje navíc limitovaná edice příchutí Kofoly “Karamel” a “Jablko se skořicí” a claim “Jestli se nepletu, Vánoce jsou tu”. Kampaň odstartovala již na počátku listopadu, “aby se s kolekcí kofolích dárků mohli fanoušci dobře seznámit,” vysvětluje manažerka značky Kofola Ľubica Mieresová.
Na dojemný příběh vsadila i značka Sportisimo, která letos představila poprvé čistě brandovou kampaň. Jejím hlavním sdělením je, že největším vítězstvím je udělat radost druhým. Příběhem ukazují, že vánoce jsou o společných zážitcích, které mohou přinášet právě sportovní aktivity.
K dojemným příběhům se přidává i T-Mobile. Nejdříve to vypadá, že chlapec touží po co největším dárku. Záhy však zjistíme, že jeho počínání má úplně jiný záměr.
Ke svátkům patří především láska a čas strávený společně s blízkými. To připomíná v Norsku reklama místní pošty – Posten, která oslavuje padesátileté výročí, kdy v zemi mohou sňatky uzavírat homosexuální páry. Těžko říct, jak by se příběh Harryho a Santy, který pověří roznášením dárků právě poštu, aby mohl Vánoce strávit s Harrym, uchytil v Česku.
K tématu nadpřirozena se dostává drogerie DM, která nás svou Kouzelnou zimou zve do tak trochu jiného světa. I fantazie a kouzla jsou přece součástí Vánoc.
Nelze opomenout ještě vánoční reklamu značky Dedoles, která trochu vyčnívá, drží se však svého brandu. Nechybí tak tancující křečci v ponožkách s vánoční tématikou, kteří se kloužou v lednici kolem bramborového salátu.
V zahraničí se slaví multikulturní Vánoce
Ani v ostatních zemích však nechybí tradiční rodinné příběhy, které zahřejí u srdce, to prostě ke svátkům tak nějak patří. Jako třeba letošní reklama Disney, která navazuje na loňský příběh. Hlavní hrdinka Nicole od minulého roku vyrostla, má vlastní děti a o svátcích se k nim stěhuje její partner. Celý příběh je o jeho sbližování se s dětmi Nicole, v čemž samozřejmě hraje ústřední roli čtení Disney pohádek.
Do pohádek a fantazie se pustili i v McDonalds. Vidíme tak malou holčičku a její imaginární kamarádku – příšerku, kterou si nakreslila. Jak ale holčička roste, imaginární kamarádka už není to pravé a tak musí do skříně. Po čase ale zjistí, že jí kamarádka chybí a nakonec spolu prožijí hezké chvíle jako před lety.
Časové hranice se stírají i díky Lidlu. Ten zobrazuje rodinný rozhovor u štědrovečerní večeře hned ve třech časových variantách – současnosti a dvou variantách budoucnosti, jedné bližší a druhé o něco vzdálenější. Strýc s tetou se místo aktuálně dostupnějšího Španělska stěhují třeba na Měsíc, na Vánoce se však stejně všichni sejdou.
A nakonec se dostáváme k největší klasice – John Lewis. Ti letos vsadili na ono mezigalaktické setkání. Představují nám Skye, která na Zemi havarovala se svou vesmírnou lodí, čehož si všiml malý Nathan. A protože jsou Vánoce, ukazuje Skye tradice, které se s nimi u nás na Zemi pojí. Nakonec Skye musí odletět, příběh i přesto končí šťastně.
Každý rok a každé Vánoce jiný trend
O letošních Vánocích není nouze jak o tradice a rodinnou pohodu, tak ani o kouzla, jiné světy a fantazii, protože té se meze nekladou. Ostatně právě to ke svátečnímu období neodmyslitelně patří. Tak který příběh se z letošního výběru nejvíce líbil vám? A pokud byste si chtěli přečíst o Vánočních reklamách více a zajímá vás třeba jak vypadal jejich vývoj za posledních deset let, podívejte se na loňský článek Michaely Konopáskové, která shrnula Vánoční reklamy poslední dekády.
Jestli už všechny vánoční reklamy znáte, zkuste se podívat na nějaké vánoční projekty. Třeba Ježíškova vnoučata, projekt Českého rozhlasu, který pomáhá dostat vánoční dárky k seniorům, kteří už třeba nikoho nemají nebo projekt Milý Ježíšku, který přináší dárky zase do dětských domovů nebo rodin, které si je nemohou dovolit.
Jak citovat tento článek?
ROHLÍČKOVÁ, Františka. Multikulturní Vánoce i mimozemské oslavy. Karolína HÁJKOVÁ, editor. In: Markething [online], 2020. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/multikulturni-vanoce-2021
Zdroje
https://www.readersdigest.co.uk/culture/film-tv/the-10-best-christmas-adverts-of-all-time
https://www.flowee.cz/civilizace/5499-zatlacte-slzu-nejlepsi-svetove-vanocni-reklamy-podle-flowee
https://mam.cz/zpravy/2021-11/sportisimo-ma-poprve-ciste-brandovou-kampan/