Connect with us

Marketing

Model Free-to-Play: Hry zdarma vydělávají nejvíc

Ve čtvrtek 15. 11. 2012 musela nejednomu vývojáři, vydavateli a fanouškovi ukápnout slza. Gigantický projekt, multiplayerová online hra Star Wars: The Old Republic, totiž přešla ze systému, kdy každý hráč platil 15 dolarů/euro za měsíc hraní, na obchodní model Free-to-Play (dále FTP). V dobrých rukou se z FTP může stát skvělý marketingový nástroj, při horším uchopení se však jedná o formu kapitulace, kterou hráčská obec i konkurence velice dobře vnímá. Svůj názor vyjádřil pod článkem i uznávaný herní novinář a fanoušek, někdejší šéfredaktor časopisu Score a současný moderátor pořadu Re-play na Prima COOL, Mikoláš Tuček.

Než rozebereme podrobněji aktuální případ jedné z nejdražších online her současnosti, SW: TOR, představme si model FTP a obecné prostředí onlinových her v nedávné minulosti.

Před několika dny oslavila 8leté výročí dnes již herní online klasika World of Warcraft (WoW). Tento titul nebyl první ani nejlepší masivní online hrou v době svého vydání, ale zasloužil se o globální rozšíření a hráč MMORPG dnes již nenese nálepku asociálního vyvržence společnosti, protože se klidně může jednat o vaši mámu.

Fenomén WoW hraje dlouhodobě okolo devíti milionů platících hráčů. Takže devět milionů lidí posílá pravidelně 15 dolarů/euro každý měsíc na účet společnosti Activision Blizzard. Fantastický a bezprecedentní úspěch samozřejmě zlákal vydavatelská a vývojářská herní studia po celém světě, která vychrlila v následujících letech až do současnosti přehršel online titulů s cílem napodobit úspěch WoW nebo si aspoň kousek trhu uzmout pro sebe.

Barevný svět World of Warcraft zdroj: http://mmohuts.com

Prodávejme zdarma

A skoro všichni dříve nebo později vyhořeli, a pokud ještě existují, nacházejí se na pokraji výdělečnosti. Revoluci přinesl až model FTP. Herní studia se rozhodla pro otočku o 180° a nabídla v podstatě celý obsah svých online her, za jejichž hraní byl ještě nedávno vyžadován pravidelný měsíční poplatek, zdarma.

O obrovském marketingovém i obchodním úspěchu FTP svědčí jeden z jeho pionýrů, online hra Dungeon and Dragons Online, která na hybridní model (obsah hry zdarma, za reálné peníze lze koupit unikátní kosmetické výhody či bonusy) přešla koncem roku 2009. Během několika měsíců zaznamenala milion nových uživatelů a podstatně vyšší zisky, díky nimž existuje ještě dnes, může financovat rozvoj a lákat nové zákazníky.

Jeden prsten vládne všem… a zadarmo. Zdaleka nejúspěšnějším představitelem přechodu na model FTP je hra Lord of the Rings Online, která od jeho nasazení zaznamenává hráči přetékající servery, a její tržby se ztrojnásobily. Model funguje zcela jednoduše. Dejte hráčům titul zdarma a zajistíte si přísun mnohonásobně většího publika. A pokud se aspoň části produkt zalíbí, minimálně nějakou maličkost si v herním online obchodě pořídí. Nového koně, stylový kabát nebo bonus pro rychlejší postup na další úroveň.

Virtuální Hobitín zdroj: lotro-wiki.com

Kdysi dávno v proklatě drahé galaxii, kde se toho beztak moc nědělo

V prosinci 2011 vyšla online hra, která měla všechny předpoklady k tomu sesadit z trůnu dosavadního krále World of Warcraft. Titul Star Wars: The Old Republic disponoval největší fanouškovskou komunitou v historii mainstreamové zábavy. Hru vyvíjelo doposavad bezchybné studio Bioware (Mass Effect, Dragon Age, KoTOR) a do vývoje bylo nasypáno cca 200 milionů dolarů – pro srovnání s filmovými megahity: Avatar (237 mil. USD), The Avengers (220 mil. USD). Do marketingu pak šlo dalších cca 100 milionů dolarů.

O kvalitě bombastických trailerů nelze pochybovat.

ARVE Error: need id and provider

A že se jednalo o kvalitní masáž, není pochyb. Desítky propagačních videí, mediální prostor, flash mob vystoupení na Times Square aj. se postaraly o obrovský hype, jehož následkem byl skoro dvoumilionový prodej hry po jejím vydání. O kvalitě příliš nákladného produktu svědčí, že po zhruba 4 měsících se snížil počet hráčů platících pravidelné měsíční poplatky na polovinu a v létě tohoto roku byl oznámen přechod na FTP model.

U takto drahého projektu je přechod na FTP bezpochyby obrovským zklamáním, které neunikne veřejnosti. O to víc zabolí, když je tento nástroj nasazen špatně. Jako by se vydavatelské studio Electronic Arts nechtělo rozloučit se zahozenými miliony, protože model FTP, který představili veřejnosti, nabízí velice málo zdarma přístupného obsahu a z každé strany na hráče volá “Kupuj!”.

Skoro nic.. ale zadarmo! zdroj: forbes.com

2 miliony dolarů za 24 hodin

Do herní historie se již po několikáté zapsala společnost Blizzard a její WoW v dubnu 2010. Ač její přísun pravidelných měsíčních poplatků jen kvetl, vyzkoušela si společnost menší test inspirovaný online obchody v titulech “zdarma”. Blizzard nabídl hráčům po omezenou dobu za reálné peníze pořízení si zcela unikátních herních předmětů (s pouze kosmetickým významem – žádné výhody ve hře). Jednalo se o krystalického létajícího koně za 25 dolarů a kamenného mazlíčka za 10 dolarů. Běžnému smrtelníkovi zůstane rozum stát nad tím, že si někdo za 500 Kč pořídí koníka do hry, kde jich jsou beztak desítky k získání. Ať si říká, kdo chce, co chce, Blizzard vydělal touto akcí 2 miliony amerických dolarů za necelých 24 hodin.

2 miliony USD za 24 hodin zdroj: http://www.technobuffalo.com

Model Free-to-Play může bezpochyby sloužit jako skvělý obchodní a marketingový nástroj na přilákání zástupů nových hráčů a znásobení zisku, musí však být uchopen správně. Vždyť přímo na něm vznikla široká řada online titulů a jejich autorům by stačilo již jen sedět a počítat přibývající statisíce dolarů na kontech. Mezi nejpopulárnější patří např. taktické akční RPG League of Legends, tankový simulátor World of Tanks či kreslená válečná střílečka Battlefield Heroes.

Názor osobnosti z herní branže – Mikoláš Tuček

O vyjádření k modelu FTP jsme požádali někdejšího šéfredaktora časopisu Score, současného moderátora pořadu Re-play na Prima COOL a uznávanou osobnost na české herní scéně, Mikoláše Tučka.

Nahlížíte na přechod titulů od modelu pravidelných měsíčních poplatků na model free-to-play jako na určitou potupu studia, nutnost nebo úplně jinak?

Jako potupy či známka selhání na „tom nejvyšším trhu“ to může být veřejností vnímáno, ale já osobně to cítím v kontextu a ten je takový, že drtivá většina vývojářů spokojeně uznává, že přechod na free-to-play a placení mikrotransakcemi jejich projektu pomohly. Koneckonců je to logické. Hru zkusíte zdarma, a pokud vás opravdu baví, rádi si nakoupíte novou výbavu či urychlovače čehokoliv výroby/trénování/peněz. A pokud vás nebaví, tak vás nic nestála. Když si stavíte farmičku, je to nakonec jedno, ale chápu, že s tím někteří lidé mají problémy ve hrách, kde soutěžíte s ostatními. A nakonec vnímám jako sympatickou reakci hráčů, kteří v tom vidí jistou formu podvádění. Každopádně tento finanční model bude ještě chvíli na vzestupu.

U kterého projektu se Vám přechod na model free-to-play či model samotný zdá jako zdařilý a proč?

U kteréhokoliv, kde po sedmé vteřině hraní nebudete pociťovat intenzivní diktát, že TEĎ musíte zaplatit. Kdo umí nastavit správně ten moment, kdy už je hráč “pohlcen“ a vybudit ho k nákupu až poté, ten má velkou šanci na úspěch. Já sám zrovna nedávno spokojeně utratil cca 500Kč za King`s Bounty Legion. Za 14 dní hraní je to příjemná cifra a navíc jsem konečně začal více porážet Rusy a Ukrajince, kteří hře dominují. K otázce ale: Nejsem velký hráč MMORPG, na které zřejmě otázky míří, ale třeba Lord of the Ring Online se povedl. Uvidíme, jak dopadne čerstvě zlevněné Star Wars The Old Republic.

Zdroje:

http://www.gamespot.com/news/star-wars-the-old-republic-cost-200-million-to-develop-6348959

http://www.forbes.com/sites/erikkain/2012/11/21/star-wars-the-old-republic-goes-free-to-play-but-not-too-free/

http://www.technobuffalo.com/gaming/blizzard-cashes-in-on-virtual-goods/

http://www.rockpapershotgun.com/2011/01/07/free-makes-money-lotro-revenue-triples/

http://www.youtube.com/watch?v=YdgmH9Vv2-I&feature=relmfu

Jak citovat tento článek:

KOLEK, Ondřej. Model Free-to-Play: Nejlépe se prodává zadarmo. Markething [online]. 25. listopadu 2012 [cit.2012-11-25]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/Model Free-to-Play: Hry zdarma vydělávají nejvíc.

Continue Reading

Absolvent oboru Marketingové komunikace a public relations na FSV UK (2014) a spoluzakladatel projektu CreativeC. Zajímá se především o krizovou komunikaci, kreativní reklamu, customer relations, social media, popkulturu ve všech podobách. Ve volných chvílích básní a vymýšlí kraviny. Star Wars.

More in Marketing

To Top