Connect with us

Marketing

Instagram jako marketingový nástroj i hromosvod “hejtů”

Instagram je volně přístupná aplikace pro uživatele iOS a Android zařízení, která umožňuje uživateli rychle a snadno sdílet a upravovat fotografie. K této úpravě slouží řada digitálních filtrů, které konečnou fotografii promění do vizuálu foťáků typu Polaroid, či Kodak. Slouží však nadále Instagram pouze jako odraz „kreativní stránky“ jeho uživatelů? Nebo se v něm skrývá mnohem větší síla?

“Kultovní aplikace na iOS a Android zařízeních” –  i tak by se dal Instagram popsat. Polarizuje uživatele těchto platforem na dvě poloviny, přičemž jedna v ní vidí svatý grál a druhá nesmysl, který k ničemu není. Tato aplikace však dosáhla takové oblíbenosti mezi uživateli, že ji v dnešní době vlastní král všech sociálních médií – Facebook.

Od píky k milionovému projektu

Instagram byl poprvé uveden do tzv. Appstore 6. října 2010 jako projekt dvou ambiciózních a chytrých mladíků Kevina Systroma a Mikea Kriegera. Zcela původní projekt nesl název Burbn a byl mnohem multifunkčnější, než výsledný Instagram. Po naléhání Mikea Kriegera se ale aplikace zaměřila pouze na sdílení a úpravu fotek, což se prokázalo jako milionový nápad. Po rozběhnutí aplikace pak přišlo několik velice zásadních úprav, které dramaticky zvedly počty uživatelů. Nejzásadnější z nich bylo přidání tzv. hashtagů, které jsou dobře známé všem uživatelům Twitteru. Dalším úspěšným krokem byl skoro aprílový přechod na platformu Android, což zaručilo přísun nových a Insta-chtivých maniaků.

Twitter hate is all around

Spolu se zpřístupněním Instagramu pro Android se mezi některými uživateli iOS zvedla vlna nevole. Vzniklo několik tisíc tweetů, které občas zaváněly až absurdní mírou nenávisti.

1st world problems zdroj:tnynstrmnts.com/tag/apple/

iOS vs. Android vs. fotografování jídla zdroj:storify.com

 

 

Sečteno, podtrženo. S příchodem verze pro Android se počty zvedly natolik, že denně si Instagram začalo otevírat až 13 500 000 uživatelů. Na hračku, co upravuje fotky, slušné, ne?

Hola hola, Facebook volá

Jediná novinka, která svou exkluzivitou předčila „hejtování“ ze strany iOS uživatelů, spočívala v tom, že Instagram 12. dubna 2012 koupilo sociální médium č. 1 – Facebook. A ne za málo. Částka se totiž vyšplhala na 1 miliardu amerických dolarů rozdělených na 300 milionů dolarů v hotovosti a podíl na akciích. Facebook posléze dodal, že Instagramu přenechá prostor, aby se vyvíjel samostatně. Hezké, že? Škoda, že to není úplná pravda. Hned pár měsíců na to (přesněji 5. listopadu 2012) přišel Instagram s další novinkou – webovým rozhraním. Nepřipomínají vám ale nové „webovky“ Instagramu něco? Že by Facebookovský timeline?

"Instajmlajn" zdroj:blog.instagram.com

Insta-reklama neboli instantní reklama?

Instagram i na webu dává všem značkám, časopisům a vůbec komukoli do rukou moc, o jaké se mu předtím nezdálo. Jednoduchý selfpromotion vcelku zábavnou a jednoduchou cestou. O tomto faktu svědčí i to, že na Instagramu má profil několik tisíc herců či značek.  Můžeme najít velká jména jako Adidas, Nike, Burberry, Ben & Jerry’s a další. Každý brand má tedy naprosto unikátní možnost prezentovat se denně pomocí vizuálních podnětů přímo v telefonu (a dnes i na stránkách) svému potenciálnímu zákazníkovi. A jak jistě všichni víme, lidský mozek vnímá  90 % informací pomocí zraku. Dle simplymeasured.com má více než 40 % velkých značek profil na Instagramu.

zdroj: simplymeasured.com

Nejlepším příkladem tohoto propojení je nová kampaň Ben & Jerry’s, která využívá právě Instagramu jako prostředku komunikace se svými zákazníky. Tento nápad není ojedinělý a kampaně spojující postování fotek užila i například automobilka Ford, nebo americká síť potravin Whole foods.

ARVE Error: need id and provider

Nezmění se v průběhu času Instagram pouze na hračku v rukou marketérů, jak to můžeme vidět stále častěji u Facebooku?

Opravdová Insta-kamera je tu!

Posledním výstřelkem Insta-maniaků je realizace dříve pouze snového projektu – opravdové “insta-camery/insta-foťáku”. Tento unikátní fotoaparát je schopen fotit, náhrávat video a dokonce pořízené fotografie následně tisknout. Tato insta-kamera je tedy ve vývojové fázi a uvidíme, kolik fanoušků Instagramu si získá natolik, aby ji měli i doma.

"Insta-kamera" zdroj:instablogger.wordpress.com

 

Zdroje:

http://en.wikipedia.org/wiki/Instagram

http://www.appdata.com/apps/facebook/124024574287414-instagram

Mobile First, Web Second: Instagram Finally Lets Users Have Functional Web Profiles

http://www.marketingmagazine.co.uk/news/1152654/Think-BR-Modern-marketing—moving-launch-campaigns-platforms/?DCMP=ILC-SEARCH

http://www.brandrepublic.com/analysis/1128788/Facebooks-deal-Instagram-gift-marketers/

http://www.fastcocreate.com/1681963/how-ben-jerry-s-is-using-instagram-to-feed-a-bond-with-ice-cream-lovers

http://simplymeasured.com/blog/2012/08/08/how-top-brands-are-using-instagram-study/

http://instablogger.wordpress.com/tag/instagram-camera/

Zdroj cover obrázku: http://i1-news.softpedia-static.com/images/news-700/Instagram-for-Android-Updated-to-1-0-2-with-Bug-Fixes.jpg

Jak citovat tento článek:

ALTAL, Kristina. Instagram jako marketingový nástroj i hromosvod “hejtů”. Markething [online]. 20. listopadu 2012 [cit.2012-11-20]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/instagram.

 

Continue Reading

Studentka 3.ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se hlavně o social media, nové technologie a eventovou produkci.

More in Marketing

To Top