Marketing
Tak co, pánové, rostou?
Možná jste tento měsíc okolo sebe zaznamenali zvýšený počet mužů, kteří vypadají, jako by ráno na něco zapomněli. Nad bradou jim raší fousy formující se v knír, který však z ulic v posledních letech téměř zcela vymizel. Co stojí za tímto ne zcela obvyklým podzimním módním trendem?
Nejedná se o nic jiného, než o globální akci Movember. Název je zkratkou slov Mustache (či Moustache) – knír a November – listopad. Muži, nazývaní Mo Bratři, se 1. listopadu oholí, aby si po celý měsíc pěstili knír. V jejich úsilí je podporují Mo Sestry. Snaží se tak zvýšit všeobecné povědomí o rakovině prostaty, která je nejčastějším nádorovým onemocněním u mužů. Celá akce vznikla v roce 2003 v Austrálii a od té doby se rozšířila do 21 zemí světa.
Jak to funguje?
Každý účastník se zaregistruje na své jazykové (tj. u nás české) verzi oficiálních stránek movember.com, kde si posléze může náležitě vyšperkovat svůj profil – sdělí svou motivaci, nahraje bez kníru a v průběhu měsíce může přidávat fotky s rostoucím knírem. Každý má na svém profilu tlačítko „Dar pro mne‘‘. Tímto tlačítkem může každý přispět svému oblíbenému Mo Bratrovi či Mo Sestře. Organizátoři připravili pro účastníky také několik tipů, jak na svůj účet vybrat co nejvíc. Čeští Mo Bratři a Sestry loni vybrali 594 000 Kč, letos již pokořili hranici 1 000 000 Kč a očekávají ještě dalších zhruba 500 000 Kč. Výtěžek putuje nadačnímu fondu Muži proti rakovině.
Dát o sobě vědět
Cílem Movemberu je vybrat co nejvíce peněz na dobrou věc a toho se dá docílit, jen pokud je akce všeobecně známá. Jak se propagovala kampaň v Česku? V ulicích byly kupříkladu vyvěšeny plakáty s hlavním motivem kníru a motivačními nápisy.
Hlavní komunikace se odehrává na Facebooku, kde organizátoři podporují Mo Bratry a Sestry, zvou je na dobročinné eventy a upozorňují na firmy, které se na Movemberu spolupodílejí. Součástí Facebook Page je i speciální aplikace od agentury Nydrle. Každý si v ní může ozdobit jakoukoliv svou fotku umělým knírem a vystavit ji v ,,rodinném albu‘‘. Ačkoliv je na hlavní stránce proklik i na Twitter, ten není již přes půl roku aktualizovaný. Na Youtube, Flickru i Pinterestu má pak Movember jednotné profily pro celý svět.
Vyvrcholením celého měsíce je Movember Gala Party v klubu SaSaZu, která je pořádaná spolu se serverem lide.cz.
Důležitou součástí kampaně je celebrity marketing, jak je vidno ze stránky Movemberu na seznam.cz:
Do projektu se stejně jako loni i letos zapojí řada hudebníků (Matěj Ruppert; Ondřej Brzobohatý; Jan P. Muchow; Eddie Stoillow; skupina Wohnout; skupina Tata Boys; rapper Orion); fotografů (Goran Tačevski; Martin Tiso; Tomáš Třešník), režisérů (David Ondříček; Jakub Kohák), designérů (Michal Froněk; Roman Vrtiška; Ladislav Žák; Jan Čapek; Dan Gonzales), sportovců (Martin Černík; Ondřej Bank), tanečník YEMI; moderátor Vlasta Korec či Miki Křen, Bedřich Šindelář a za Mo sestry Dara Rolins, Leila Abbasová, Renata Langmannová, Diana Kobzanová; Kateřina Sokolová a Lucie Váchová-Křížková, Adéla Pollertová a další.
To přináší zájem i bulvárních médií – k vidění byly titulky jako Vypadáme jak pornoherci, žertují hokejisté bojující proti rakovině (sport.idnes.cz) nebo Opravdu slizké: Milenec nádherné miss Katky Sokolové má knírek jako z NDR (super.cz).
Letos se do akce kromě jednotlivců zapojilo i několik sportovních týmů, namátkou například HC Slavia Praha, AC Sparta Praha nebo HC Lev Praha.
Kdo si nechce nechat narůst knír a zároveň mu nestačí přispět některému z účastníku, může si zakoupit kalendář nebo se zúčastnit aukce oholených knírů známých osobností.
Kníry kam se podíváš
Jako oboustranně výhodná se jeví spolupráce Movemberu s komerčními značkami. Nejužší je spolupráce se Seznam.cz, který připravil speciální tematické stránky a jeho komunitní služba Lidé.cz pořádá již zmíněnou Movember Gala Party.
Vlastní facebookou aplikaci „Buď za idiota‘‘ si připravil Budvar. Do ní může každý nahrát svou fotku s vlastním pravým knírem. Za každý lajk, který fotky dostanou, věnuje Budvar 1 Kč na dobročinné konto a fotky s největším počtem lajků získají volný vstup na závěrečnou party.
Speciální webové stránky s tzv. pěnoknírem si připravila i Kofola. Ve vybraných restauracích získá zákazník za dvě zakoupené Kofoly umělý knír. Pokud se s ním vyfotí, může snímek umístit na tyto stránky a vyhrát iPhone 5.
Horsefeathers si pro aktivní zákazníky nachystal tematická trička a pásky. Navíc ti, kdo si přijdou dát snídani do jejich autorizovaných prodejen, dostanou hrneček s knírem.
Movember spolupracuje i s několika dalšími značkami oblečení a doplňků. Coolich prodává speciální edici čepic (nadační fond získá výtěžek 290 Kč z každého prodaného kusu), Coromoro.cz trička a Minimon šperky.
Kolik knírů poroste příště?
Movember se za poslední dva roky minimálně v Praze dostal do slušné známosti, úkolem pro příští roky bude rozšířit se i do dalších měst a získat ještě větší pozornost. Držíme palce!
Zdroje:
http://www.facebook.com/MovemberCZ
zdroj úvodního obrázku: http://uk.movember.com/about/
Jak citovat tento článek?
BÖHMOVÁ, Eliška. Tak co, pánové, rostou?. In: Markething.cz [online]. 27. listopadu 2012 [cit. 2012-11-27]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/tak-co-panove-rostou