Z terénu
Móda a marketing? Studenti vysokých škol dokazují, že to jde skvěle dohromady
Na dvou pražských vysokých školách vznikl unikátní projekt, který propojil studenty zdánlivě nesouvisejících oborů – marketingové komunikace a módního návrhářství. Jeho cílem je naučit studenty návrhářství, jak funguje módní byznys, a studenty marketingové komunikace, jak se pracuje s reálným produktem.
Výsledky budou vidět – společné týmy vytvoří studentské kolekce, které budou mít jasný cíl: prosadit se na trhu. Zatímco na Fakultě sociálních věd UK se studenti učí, jak nejlépe porozumět trhu a komunikovat se zákazníky, na Vysoké škole uměleckoprůmyslové studenti zkoumají tvary, formy a materiály, aby vytvořili dokonalý oděv. Spolu se častokrát potkají až po letech studia v praxi. Cílevědomí marketéři nechápou umělecké ambice návrhářů, a ti zase opovrhují přízemními byznysmeny. Jenže móda není plátno, které visí v galerii na zdi. Zákazníci ji chtějí nosit, spojují s ní svoje emoce a identitu.
Umění prodat se
Toho, že se čeští absolventi neumějí často „prodat“ a uspět na trhu, si všimla stylistka Viola Fetisová, která už od roku 1999 dlouhodobě pracovala pro přední české i zahraniční módní média a v roce 2009 založila vlastní projekt FashionCoach. „V Čechách mi chyběly informace o kvalitních produktech od domácích návrhářů, které často byly na dost vysoké umělecké úrovni a zároveň se daly nosit. Psalo se dokola jen o několika vyvolených, ale o mladých návrhářích jen opravdu málo.“ Proto iniciovala další projekt, při kterém propojila katedru marketingové komunikace a PR na FSV UK a dala impuls pro vznik interdisciplinárního kurzu Fashion Marketing. Oba vedoucí kateder, Pavel Ivančic z VŠUP a Denisa Kasl Kollmannová z FSV UK, se dohodli hned na první schůzce, protože oba po studiích v zahraničí cítili, že to chce přivést do české kotliny nový vítr. Pavel Ivančic vystudoval VŠUP a absolvoval stáže na prestižní Central St. Martins College of Arts and Design v Londýně, což je Mekka světových návrhářů, ze které vzešel i John Galliano, Alexander McQueen či Stella McCartney. Denisa Kasl Kollmannová žila rok v Tokiu, kde se extravagantní a luxusní móda nosí na ulici každý den a image-making zkoumala také jako formu politické komunikace ve své věděcké práci. Viola Fetisová vystudovala módní návrhářství na Moskevské státní textilní univerzitě A. N. Kosygina, která je nejuznávanější školou v Rusku. Do projektu se zapojila také legenda českého módního světa, Josef Ťapťuch, který pravidelně přilétá do Prahy z Paříže, aby zde studentům o módním marketingu přednášel. Studenti se sešli poprvé už v únoru hned nad hotovými produkty. Ateliér VŠUP, kde se během semestru povalují kusy látek, špendlíky a papíry, se proměnil ve výstavní síň, v níž stála jen dlouhá řada věšáků s hotovými modely. Mladí návrháři na nich pracovali celý semestr a jejich cílem bylo vytvořit základ vlastní kolekce na téma Kontrasty. Marketéři se jich ptali na záludné otázky, pro koho je oděv určený, zda ho budou nosit muži nebo ženy, kolik bude stát, jak náročná je jeho výroba a zda už není na trhu nějaká značka, která by vyráběla něco podobného.
Po úvodním seznamování bylo jasné, že si vzájemně sedli: marketéři dobře chápali kreativní duše a návrháři se projevili jako docela schopní byznysmeni. To je ale teprve začátek. Jejich úkolem bude společně prozkoumat pravidla a zákonitosti módního trhu a obchodu, propojení a diferenciace módních značek, segmentace spotřebitelů a public relations v módě. To, co na jaře začali, by v létě mělo vyústit ve společný produkt několika týmů: vlastní kolekce, která bude mít i jasný marketingový cíl a komunikační strategii.
A co na to říkají tvůrci projektu a studenti?
„Jsem moc ráda, že se nám podařilo prolomit bariéry, které někdy mezi vysokými školami bývají. Skvěle se nám spolupracuje, navíc sídlíme pár set metrů od sebe na břehu Vltavy, takže studenti mohou snadno pendlovat mezi ateliérem, kde panuje umělecká atmosféra, a naší budovou v Hollaru, kde připravují strategie. Věřím, že když se studenti naučí pracovat v různorodých týmech už na univerzitě, bude se jim to v životě jen hodit.“
Denisa Kasl Kollmanová, vedoucí katedry marketingové komunikace a PR na FSV UK
„Nesmírně mě těší, že nápad propojovat školy a studenty nabírá tak krásnou odezvu a zájem, a že vidím tolik lidí, kteří smýšlejí stejně, jsou otevření změnám, možnostem společně tvořit a podporovat se navzájem. Mám velký respekt před touhou studentů se vzdělávat a dělat něco víc, než nabízí zaběhnutý vzdělávací systém, a zapojit se do inovativních programů, které je propojují s praxí. Pro mě jsou to budoucí odborníci, kteří chtějí působit v módním průmyslu a věří v potenciál české módní scény a průmyslu.“
Viola Fetisova, stylistka a autorka metody FashionCoach
„Tento projekt vnímám podobně jako propojení pravé a levé hemisféry mozku. Vytváří fungující celek, samostatný systém. Individualistický přístup škol může být hlavně u módy velkou překážkou. Přestože naše škola nabízí množství možností k uplatnění (soutěže, stáže), většina studentů nemá představu jak funguje reálný trh. Na ekonomické smýšlení a propagaci projektů nám často nezbývá čas ani energie. Je skvělé mít přímý feedback ještě při práci, od lidí kteří jsou otevření vytváření nových principů spolupráce.“
Luisa Renard, studentka VŠUP
„Těší mě, že můžu být součástí týmu, který propojuje tolik individuálních přístupů v opravdu zajímavý celek. Jsou mezi námi skvělí a zkušení profesionálové, vizionáři, realisté i kritici. Každý přináší impulsy, které dohromady nemůžeme z žádných knih vyčíst. Moc mě baví, že v naší spolupráci neexistují žádné hranice ani limity. Máme tak jedinečnou šanci vyzkoušet si vše, co umíme v reálných podmínkách, a společně posunout a podpořit vnímání české módy o kus dál.“
Denisa Jandová, studentka 2. ročníku oboru marketingová komunikace a PR, FSV UK
„Móda a vše kolem ní mě přitahovalo už od dětství, proto jsem z navázání této spolupráce nadšená. Zvlášť lákavá je možnost setkat se se samotnými designéry, ke kterým bychom jinak neměli přístup. Díky projektu máme taky příležitost vyzkoušet si, jak lze reálně aplikovat nabyté znalosti a přitom někomu třeba i pomoci s jeho vlastním projektem.“
Karin Dimitrovova, studentka 1. ročníku oboru marketingová komunikace a PR, FSV UK
„Veľmi ma teší vznik tejto spolupráce a som milo prekvapená záujmom a rozhľadom študentov marketingu o našu tvorbu, design a módu v globále. Dúfam, že obom stranám vydrží entuziazmus s akým sme sa do spoločného projektu pustili, aj keď vieme, že to nebude jednoduchá cesta. Každopádne, ak máme túto možnosť, ľudí, ktorí nás vedia správne nasmerovať, odhodlanie a chuť pracovať, tak ovocie, ktoré by mohla táto spolupráca priniesť v prospech designerov aj študentov marketingu, by nás malo maximálne motivovať.“
Lay Sedlaková, studentka VŠUP
„Skvelá skúsenosť, takzvaný “reality-check”, pretože jedno bez druhého nemôže existovať! Móda bez marketingu, bez biznisu, bez feedbacku a kontaktu s nositeľom. Som vďačný za túto skvelú možnosť! Ďakujem!“
Filip Jakab, student VŠUP
„Fashion is my passion, marketing is all I think about.“ Spojení našeho oboru marketingové komunikace a PR s oborem módního návrhářství posunulo hranici mého zápalu ke studiu do vyšších rovin, ukázalo směr, kterým bych se v budoucnu mohla vydat, umožnilo mi poznat nové tváře a v neposlední řadě se stalo motivující náplní všedních dnů.“
Adéla Kořanová, studentka 1. ročníku oboru marketingová komunikace a PR, FSV UK
„Možnost této spolupráce mi připadá jako perfektní příležitost k osvojení si manažerských dovedností, protože reálná týmová práce nám přinese zkušenosti na mnoha úrovních. Zároveň mne tento projekt oslovuje svou unikátností, cítím, že jsem součástí něčeho, co má smysl.“
Tomáš Pánek, student 1. ročníku oboru marketingová komunikace a PR, FSV UK
Zdroje fotografií:
Úvodní fotografie: Viola Fetisová
Fotografie: Denisa Kasl Kollmannová
Jak citovat tento článek:
KASL KOLLMANNOVÁ, Denisa. Móda a marketing? Studenti vysokých škol dokazují, že to jde skvěle dohromady . Markething [online]. 19. března 2013 [cit. 2013-03-19]. ISSN 1805-4991. Dostupné z http://www.markething.cz/moda-a-marketing-studenti-vysokych-skol-dokazuji-ze-to-jde-skvele-dohromady.