Rozhovory
Okno do agenturního světa: VCCP – More testicles, less tests
By
Agentura VCCP je na českém trhu již 3 roky. Pro většinu lidí může být známá hlavně svou dlouholetou spoluprací s O2, rozhodně to ale není agentura “jednoho klienta”. Její hlavní přidanou hodnotou je mezinárodnost, ať už ve složení týmu nebo v propojení s mateřskou VCCP London a německou nebo slovenskou pobočkou. S managing director Helenou de la Barre a kreativním ředitelem Dejanem Stajnbergerem jsme si povídali o ucházení se o nové zakázky, práci v agentuře jako takové a o specifikách české reklamy a české společnosti.
Dejan Stajnebrger říká: „Tendr je rande s pěknou holkou. Musíš ji prostě okouzlit a dát do toho vše, co můžeš (i víc). Na holku nelze jít racionálně a předkládat jí čísla. Nutné jsou všechny zbraně – dobrá strategie, dobré reference, dobrá čísla. Záleží i na tom, jaký byly holky, s kterýma jsi chodil před tím, a jestli s tebou byly ty holky spokojený.“
„Když rande vyjde, doufáš, že to není jen aféra, ale že z toho bude láska (a že si za pár let nevezme všechno a neodejde). Mezi VCCP a O2 rozhodně o aféru nejde. Jako každý dlouhodobý vztah má své lepší i horší chvíle. S VCCP je ale ta holka jménem O2 spokojená.“
Kreativní ředitel také dodává, že v České republice (uvažujeme-li o TOP 10 agenturách), není žádná, která by ostatní výrazně převyšovala. Všechny minimálně na tendrech odvádějí kvalitní práci. Tím, co rozhoduje, je tedy i něco víc než samotná práce: „Tendr je o lidech, musíte najít ten správný kontakt. Důležitá je chemie mezi vámi, protože bez výměny iontů se v této branži nedá pracovat. Pokud chcete tu holku sbalit, musíte ji prostě okouzlit ze všech nápadníků nejvíc.“
Hon na zakázku
Oslovené agentury obdrží nejprve klientský brief – písemné zadání požadovaného úkolu ze strany klienta. Může následovat takzvaný chemistry meeting, kde se klient s agenturou pozná blíže a dozví se, jestli jak pracovně, tak lidsky sedí a přemýšlí stejným směrem. Na základě chemistry meetingu si klient vybírá, kterým agenturám dá zadání. Přichází krátké schůzky k doladění představy o zadání a “jede se”.
V oddělení strategie a accountu je hlavním prvotním cílem nasát nové prostředí okolo tendrované zakázky, což zpravidla bývá úplně nový a neprobádaný sektor a je třeba jej zbytku agentury co nejvíc přiblížit. Sesbírané informace a zadání jdou do kreativního oddělení a slovy managing directorky VCCP Heleny de la Barre: „Při tendrech pracujeme často večery i víkendy.“
Kreativní ředitel VCCP Dejan Stajnberger pak popisuje, jak si vybrat z desítky nápadů: „Když nás pozve do tendru někdo známý, tak prostě víme. Občas vás pozvou lidé, které vidíte poprvé a neznáte jejich vkus, tak tam postupujeme velmi opatrně od nějakých konzervativních až po odvážné nápady a oťukávají se reakce.“ Agentura pak většinou jde do tendru s dvěma až třemi nápady. Helena de la Barre dodává: „Jsou také agentury, které vsadí na jeden jediný nápad a ten vypiplají, jenže se nemusí trefit do vkusu klienta. Je to otázka strategie a každá agentura má svůj recept.“
7 – 8 statečných
Klient si většinou vybere a osloví přibližně sedm až osm agentur. U větších zakázek je třeba se detailněji představit, posílají se takzvané credentials, ve kterých se klient dozví, na čem agentura pracovala v minulosti atd. Dále se posílá výpis z obchodního rejstříku, trestního rejstříku a další administrativní záležitosti. Po první fázi zbývá cca pět agentur a následují výše zmíněné chemistry meetings. Po nich už vstupují do boje o zakázku přibližně tři agentury (mnohdy ale všech 7). Následně pracují na plné obrátky v kreativním a strategickém oddělení a dochází také k úpravám projektu podle vize a pokynů klienta. Dejan Stajnberger: „Klient dnes sám často nerozhodne, co se nejvíc líbí, takže se ve finále vezmou jeden až dva kreativní koncepty od každé agentury a ty jsou testovány na publiku. Co se nejvíc líbí, vyhraje zakázku a začínají se vyjednávat peníze.“
U mnoha tendrů prochází agentury dost vysilujícím obdobím, protože ke stávající pravidelné práci se přidává další, která je stejně důležitá. Práce tedy obvykle nezačíná v devět ale v sedm a nekončí v pět ale v osm. Oproti tendrům například v západní Evropě v České republice zatím nefunguje tender fee, tedy poplatek za účast v tendru, kdy jsou minimálně produkční náklady jednotlivých konceptů agentur pokryty. Velké tendry, které mohou trvat i půl roku, jsou tak pro agentury velice náročným a stresujícím obdobím.
More testicles, less tests!
Jak již bylo zmíněno výše, nápady jsou v nejužším výběru vybírány spíše na základě testů. Obvykle se přistupuje ke kvalitativnímu testování, například focus groups a dá se říci, že právě při nich dochází k obrušování hran kreativity. A u české veřejnosti platí zvlášť, že není na divoké nápady a neobvyklá řešení (zatím) připravená. Podle Heleny de la Barre ztratila v České republice reklama po prvotním boomu v 90. letech na prestiži a je obecně vnímána spíše v negativních konotacích. V jiných zemích lidé reklamou mnohem více žijí, baví je. Dejan Stanjberger ale dodává, že česká reklama je ve vývinu a postupně se nechává inspirovat Západem. Časem se taky buduje určitý podpis české reklamy, něco, co by pro ni bylo typické a uvádí příklad reklam OSKAR, Kofola nebo současné komunikace společnosti T-Mobile. Kreativní ředitel VCCP ale také říká, že v Čechách stále chybí lidé zapálení pro reklamu. Stačí se podívat na kreativní ředitele velkých agentur. Málokterý z nich je Čech.
Zdroje:
Náhledový obrázek: http://www.vccphealth.com/wp-content/themes/vccphealth/images/page/characters-home.png
Jak citovat tento článek:
KOLEK, Ondřej. SKOPALOVÁ, Pavla a SYSLOVÁ, Kateřina. Okno do agenturního světa: VCCP – More testicles, less tests. Markething.cz [online]. 5. února 2013 [cit. 2013-02-05]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/vccp-more-testicles-less-tests.