Marketing
Marketing festival 2013 – @faborsky #mktfest #nabrnodobry
Pokud jste v Brně potkali třetí listopadový víkend podezřele mnoho lidí, nezdálo se vám to. 21.-23. listopadu se zde konal Marketing festival, který celé město zaplnil cizími espézetkami, vyblokoval na 3 večery ty nejlepší bary, vybookoval všechny hotely a stmelil přes 1000 lidí na jediném místě. Víkend plný SEO kočiček, tweetů, Fáborského a světových řečníků – o tom všem a nejen o tom byl Marketing festival 2013.
Jindřich Fáborský, hlavní organizátor, nasadil laťku hodně vysoko, když dávno před konáním festivalu o internetovém marketingu prohlásil, že se jedná o nejlepší konferenci tohoto typu ve střední Evropě. Jindra však svá slova myslel vážně, a aby je naplnil, sám objížděl konference, přednášky a ptal se lidí, jak by měl ideální festival vypadat. Dnes, týden po skončení Marketing festivalu, už je jasné, že všechna ta energie, kterou do ní on a celý jeho tým vložili, se vyplatila.
Marketingovou konferenci umí s trochou kontaktů zorganizovat asi každý, ale udělat ji tak, aby nebyla stále stejná jako všechny ostatní, to už je o něčem jiném. Přijít, posedět, tweetovat, něco si zapsat a jít domů. Za týden už si nevzpomenout na nic jiného, než na pár poznámek na papíře. Marketing festival byl unikátní v tom směru, že stmelil na dva dny a 3 večery přes 1000 na lidí, kterým má internetový marketing co říct, na jediném místě – v brněnském Janáčkově divadle. A této tisícovce připravil kompletní program, který nikoho nenechal chvíli vydechnout, aby ten čas strávený s lidmi ze stejného oboru, byl využitý do poslední minuty. Poslouchat v divadle odborné rady jednoho z řečníků a večer ho v klubu vidět rapovat, to se může stát asi jen na Jindrově Marketing festivalu.
Profesionalita s přívětivou tváří
V době, kdy se veškerý marketing posouvá stále více do on-line roviny, je těžké vynikat a být zcela originální. Efektivní on-line reklamu však dělají právě detaily, o kterých firmy často netuší. Přednášející na Marketing festivalu si proto dali za cíl tyto detaily svým posluchačům více přiblížit a seznámit je s tím, jak být v on-line reklamě, jejím cílení a především analytice opravdovým profesionálem. My jsme si pro vás připravili postřehy z workshopů, na které dostat se bylo těžší, než zapsat si na začátku semestru předmět v informačním systému Univerzity Karlovy.
Nové možnosti cílení na mobily a tablety
Johana Amlerová, editorka a správce facebookové stránky Markethingu
Workshop Jakuba Choura z agentury H1 nesl název Nové možnosti cílení na mobily a tablety. Hned na začátku přednášející vyvedl z omylu všechny, kteří si snad mysleli, že přes mobily se opravdu realizují nákupy. Naopak, optikou Nakoupili x Nenakoupili, nemají vlastně mobilní kampaně smysl. Jak vyplývá ze studií o nákupním chování Čechů, telefon či tablet využívá k nákupům online zhruba 18 % obyvatel naší republiky. Z toho však dokončuje nákup přes mobilní zařízení minimum uživatelů. Celých 39 % nakupujících využívá mobil jen pro počáteční pátrání po nápadech. Pro zhodnocení a porovnání různých výrobků není mobilní telefon příliš vhodný. Na co se však inzerce pro mobily hodí, když ne na nákupy? Přes mobily může být výrazně vyšší například konverze na registrace do newsletteru, možnost kvalitního remarketingu a výborně lze sledovat chování zákazníka. Dlouhodobá hodnota klienta je totiž většinou důležitější než jeho jednorázový nákup.
Podle Jakuba Choura existují způsoby, jak uživateli zjednodušit nákup a zároveň získat data o jeho chování na našem e-shopu. Pokud chce například zákazník nákup předčasně ukončit, může bez nutnosti registrace zadat svou e-mailovou adresu a na ni mu je zaslán odkaz, který jej po kliknutí na notebooku či PC přenese zpět do stejné fáze nákupu. Může si tedy naplnit košík v mobilu a nákup dokončit na desktopu.
Mimo hromady užitečných informací, které se ale do tohoto článku opravdu nevejdou, jedna rada na závěr. Zcela základní je přizpůsobení stránky pro mobily. Načítá se vaše stránka na (často pomalém) českém mobilním internetu dostatečně rychle? Logicky čím déle její načtení trvá, tím vyšší je počet návštěvníků, kteří čekání nevydrží a prohlížeč zavřou. Vyzkoušejte si proto vhodnost svého webu pro mobily a zjistěte, co byste měli napravit, na tomto odkazu.
O facebookové reklamě se Zdeňkem Lincem ze Slevomatu
Jirka Šindelář, tiskový mluvčí a správce facebookové stránky Markethingu
Přemýšlel jsem, jak stručně shrnout základní postřehy ze semináře a nenapadlo mě nic lepšího než mé poznatky dát do několika bodů.
- Nevíte jaký post je nejvhodnější k propagaci? Dejte 1 euro na všechny a pak nechte jen ten nejlepší.
- Schovávejte si ID postu. V PowerEditoru nejsou vidět náhledy placených postů a ID se vám bude hodit pro rychlou orientaci.
- Nabízí Facebook remarketing? Ano, klasický cookie based remarketing ve Facebook Exchange. Službu je však zatím možné nastavit pouze s pomocí třetích stran.
- Jak zvýšit Click Through Rate? Použijte obrázek s bílým pozadím a výrazným produktem. Zjistěte si slova, která v reklamě nejlépe fungují – málokterý výraz funguje tak dobře jako slovo „krásný“.
- Proč nepodceňovat reklamu v pravém sloupci? Reklama v News feedu je už poměrně drahá, navíc obrázky se zvětšily a boj o pozornost na jedné ploše je tak větší. V pravém sloupci zůstala stejná velikost reklamy. Pokud prodáváte věci on-line, lze tak v pravém sloupci dosáhnout větší ROI (return of investement) než reklamou v News feedu. Do News feedu se tak vyplatí dávat především úzce zacílené reklamy a ty nejlepší kreativy. Samozřejmě předně záleží na cílech, kterých plánujete danou kampaní docílit.
- Kampaně pečlivě tagujte a používejte na měření Google Analytics – Facebook nedokáže spolehlivě měřit akce.
- Facebook upřednostňuje úspěšné reklamy v rámci kampaně – budget je přidělován těm úspěšnějším (ať už v rámci cílení či kreativy) a méně úspěšné jsou upozaděny. Jednotlivé reklamy je tedy nutné inteligentně dělit mezi více kampaní, aby reklamy na všechny požadované produkty běžely naplno. Reklamu lze přehodit z jedné kampaně do jiné kampaně pomocí nástroje „Duplicate“.
- Pokud chcete kampaň, která vám má přivést nové fanoušky na stránku, nezapomeňte z ní vyloučit cílení na ty stávající. To bývá základní chyba.
- Pomocí Custom Audiences lze vyloučit určité uživatele (např. lidi, kteří již daný produkt nakoupili). Skupiny uživatelů lze vytvořit podle databáze e-mailů, telefonních čísel, user IDs apod.
- Funguje Logout reklama na Facebooku? Pokud nevíte, o co se jedná, zkuste se odhlásit! Tento formát je za prvé poměrně drahý, připravte si tak 200 000 Kč. Když to na Slevomatu zkoušeli poprvé, byl prý výsledek velmi dobrý – ROI se pohyboval na hodnotě 1,8 a nárůst organické hledanosti byl 57%. U dalších pokusů již efektivita strmě klesala. Alespoň jednou se tedy Logout reklama vyplatí, má však svá úskalí – téměř nejde zacílit (nyní jen podle pohlaví, možná už i věkově) a je velmi těžké ji správně naprogramovat podle požadavků Facebooku.
Tyto body samozřejmě nejsou žádným návodem, shrnují však 10 postřehů, které se mohou hodit hlavně méně zkušeným uživatelům. Se Zdeňkem Lincem jsme dále podrobněji procházeli prostředí PowerEditoru, to by se nám ale již do formátu tohoto článku nevešlo. : )
Děkujem!
Za redakci Markethingu bychom chtěli vyzdvihnout zejména rodinnou marketingovou atmosféru, která se od 21. do 23. listopadu nesla celým Brnem, kdy jsme se nejen vzdělávali, ale hlavně i bavili. Z této konference by si měla vzít příklad leckterá jiná pražská, protože atmosféra brněnského MKT festu byla nesrovnatelně lepší. Děkujeme našim čtenářům, se kterými jsme se díky Twitteru na místě sešli a dali si společně zmrzlinu. Děkujeme Jindrovi a jeho týmu za perfektní organizaci, protože ovace ve stoje byly závěrem festivalu zasloužené.
Takže za nás #nejennabrnodobry a těšíme se zase za rok!
Jak citovat tento článek:
REDAKCE. Marketing festival – @faborsky #mktfest #nabrnodobry. Markething [online]. 1. prosince 2013 [cit.2013-12-1]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/marketing-festival-2013-faborsky-mktfest-nabrnodobry