Z-hodnocení
Markethingové Z-hodnocení
Vítejte v novém vydání naší měsíční rubriky, kde vám představíme to nejzajímavější z české reklamní scény očima generace Z. Ponořte se s námi do světa marketingových strategií, které se snaží oslovit právě mladou generaci. Každý měsíc přinášíme unikátní pohledy a hodnocení zkušených členů naší redakce. Tentokrát o Proudu, Danuši a Kofole.
1. Obrať Proud
Plzeňský Prazdroj v dubnu představil nový produkt – pivo Proud, moderní ležák nové generace pro nově dospělou generaci. Pokud vás zajímá, v čem tkví kouzlo takového moderního ležáku, jde o menší procento alkoholu a méně hořkou chuť, což je údajně přesně to, po čem prahnou mladí lidé, na které nový produkt i doprovodná komunikační kampaň s názvem Obrať proud, cílí.
Co se obsahu týče, je kampaň celkem komplexní. Mimo komunikaci na sociálních sítích je jedním z hlavních prvků televizní spot, který odhaluje hlavní myšlenku kampaně. K čemu že nás tedy slogan Obrať proud nabádá? „Čas od času říct ano neplánovaným zážitkům s přáteli, vystoupit z každodenní rutiny a nenechat si ujít momenty, na které díky odvaze je zažít nikdy nezapomeneme. Tomu my říkáme obrátit proud.“ (pivoproud.cz, 2024)
Nikol Bečáková: Vizuální identita Proudu, komunikace na sociálních sítích a volba relevantních influencerů a značek ke spolupráci mi v tomto případě přijde povedená. Co se TV spotu týče, nevidím v něm nic převratného. Jasně, je to hezké, navodí to pohodovou atmosféru, ale zpracování ani hlavní myšlenka podle mě není natolik originální, abych mohla říct, že mě to nějakým způsobem nadchlo. Na druhou stranu mě baví celkový záměr nového ležáku a kampaně, tedy že se někdo snaží cílit pivo na mladší lidi, nedělá to na sílu skrze gen Z slang, a jde proti reklamnímu standardu (nebo proudu, haha), že pivo pijí jenom drsní chlapi, kteří mají hořký život. Obecně se mi tedy kampaň líbí a Proudu určitě dám šanci.
Barbora Perknerová: Myslím si, že prezentace kampaně „Obrať proud“, je vlastně docela dobrá. Vizuální identita, komunikace na sociálních sítích, výběr eventů, zapojení influencerů a značek pro spolupráci jsou dobře provedené. Co se týče spotu, vytisknout cutout kámoše, který nemohl přijít na akci na mě působí jako vtipná Gen-Z kravina, ale že by to bylo nějak revoluční, bych si úplně říct netroufla. Na druhou stranu je příjemné vidět reklamu na pivo bez pupkatých strejdů. Celkový záměr kampaně je podle mě krok správným směrem.
Ema Němcová: Na kampani „Obrať proud” se mi líbí propojení s mladými lidmi přes akce a relevantní influencery. Spojení se zábavou a odpočinkem je za mě super nápad a komunikace přesně takovou atmosféru navozuje. Produkt mi přijde velmi zajímavý a líbí se mi hravá etiketa a logo (velký plusový bod za ambigram). TV spot je hezký, navodí fajn atmosféru, ale nijak zvlášť mě nezaujal, message reklamy mi nebyla hned jasná a nepřijde mi příliš originální. Líbilo se mi ale zapojení typicky žluté barvy. Na to, že se jedná o Plzeňský Prazdroj, mi však TV spot nepřišel mířený na českou cílovku a neměla jsem pocit, že se jedná o český produkt, což mi přijde opravdu škoda. Komunikace na sockách je za mě o hodně lepší.
2. Komunikace Danuše Nerudové
Danuše Nerudová se letos vrhla do boje o křeslo v Evropském parlamentu. Je to opravdový boj, už stihla mít internetový beef s Alenou Schillerovou, Filipem Turkem i Andrejem Babišem. Nerudová kandiduje za stranu STAN se sloganem: „Staráme se o lidi.“ Kampaň probíhá z velké části na jejích sociálních sítích a je mířená na mladé voliče. Již během prezidentské kandidatury nasbírala mnoho příznivců z řad gen Z, a to právě díky její komunikaci na sociálních sítích. Na Instagramu má 160 tisíc sledujících a na Tik Toku 91 tisíc.
https://www.instagram.com/p/C5gXUV0M_zh
Sdílené příspěvky jsou vedeny odlehčenou formou, snaží se být zábavné, barevné a podávané jazykem generace Z. Jedná se o především krátká videa, v nichž často vystupují mladí a mluví o tom, proč volit právě STAN nebo proč jsou důležité volby do Evropského parlamentu. V kampani využívá Danuše a její tým také trendů na sociálních sítích, aby se co nejvíce přiblížili mladému publiku. Oslovit se je snaží nejen způsobem komunikace, ale také jejím obsahem, konkrétně vyzdvihují témata, na kterých gen Z záleží, jako je například životní prostředí nebo Evropa přívětivá pro mladou generaci.
Komunikace Danuše Nerudové na sociálních sítích je v jistém směru velmi relevantní a mladé lidi zaujme, líbí se mi, že se chce přiblížit mladým, a volí proto charakteristické formáty. V některých příspěvcích se mi ale zdá poměrně nepřirozená a jde poznat, že moc tlačí na pilu. Za mě by možná bylo lepší, kdyby byla místo trendů a naskriptovaných videí natočena v autentických situacích, věřím, že by se to povedlo udělat vtipně a stále poutavě pro gen Z (a spoustu takových videí na profilu i má). Chtěla bych vidět trochu více autenticity – kdo je Danuše Nerudová? V porovnání s jinými politiky je ale komunikace velmi zdařilá a bizáru je pomálu. Plusové body jí musím připsat za reakční videa, která sice nejsou vždy úplně přiměřená, zato jsou však velmi relevantní a aktuální… mladí nemilují nic víc než internetové beefy.
Líbí se mi, jak se snaží přiblížit mladým lidem prostřednictvím originálních a zábavných formátů. I když občas její vystupování působí trochu na sílu, její charakter a určitá autenticita se do spotů stále propíjí. Reakční videa jsou dobře zvoleným a velmi aktuálním contentem pro mladou generaci, oproti komunikaci ostatních politiků má za mě určitě plusové body.
Přijde mi fajn, když v dnešní době politici komunikují skrze sociální sítě a vlastně ráda sleduju střípky z jejich soukromí. Co se týče komunikace Danuše Nerudové, asi tady nemám úplně vyhraněný názor. U některých videí jsem se i zasmála, někdy mi to zase přijde takové na sílu, nepřirozené. Rozhodně ale věřím, že to má šanci mladé lidi zaujmout, a třeba je to i přiměje se o volby zajímat.
3. Nová vizuální identita Kofoly: Změna s láskou ke kořenům
Kofola, tradiční československá značka s více než šedesátiletou historií, představila novou vizuální identitu.
Změna loga je vždy riskantní krok, zejména pro značku s tak silnými historickými kořeny. Pavol Chalupka, marketingový ředitel Kofoly, zdůraznil, že cílem bylo aktualizovat design, aniž by značka ztratila svou identitu a charakter. Nové logo zobrazuje srdce obklopené lístkem lékořice, symbolizující jednu ze složek nápoje a lásku, kterou značka zastupuje.
Nové logo není nikdy jen logo, i v případě Kofoly jde o aktualizaci celé vizuální identity. V rámci modernizace brandu se promění i etikety a další prvky portfolia, které postupně oblečou nový a sjednocený design. Přístupy k redesignu se pohybovaly od retro stylů až po futuristické koncepty, včetně zapojení umělé inteligence do tvorby návrhů. Nakonec se do finále dostaly dva návrhy, které byly podrobeny spotřebitelskému průzkumu, přičemž zákazníci, zejména mladí dospělí, potvrdili preferenci prosté evoluční modernizace namísto radikální změny.
Jako grafik vždycky ocením dobrý redesign, a kofole se to tentokrát opravdu povedlo. Mnoho lidí má za to, že změna musí přijít z úplné disfunkčnosti, ale u loga je důležité se koukat i klidně pár desítek let dopředu, kdy by už nemuselo působit aktuálně. Dává tedy smysl, že Kofola strategicky přišla s omlazenou tváří už teď. Prezentovat se symbolem srdce, když jste klasický český lovebrand mi přijde jako super nápad. Především se mi líbí počeštění slova original v logotypu. Vizuál teď hezky koresponduje i s tónem komunikace, a jde vidět, že mají brand dotažený až do konce. Za mě vše na jedničku. Už se těším na léto, až si jednu staronovou Kofolu otevřeme s partou v Riegráčích.
Nebýt internetu, tak si změny loga pravděpodobně ani nevšimnu. Ale to je dobře, Kofola je prostě srdcovka a výraznější změnu bych asi nesla těžce. Tohle je super, logo působí moderněji, ale zachovává si svou tradici, včera jsem se poprvé setkala s novou lahví, přijde mi barevnější, vypadá to dobře. Nejvíce mě baví počeštění slova originál v době, kdy se značky naopak snaží působit co nejvíce světově.
Kofola je pro mě velmi nostalgická a mám ji spojenou se vzpomínkami na dětství. Velká změna by mě určitě nepotěšila. Kofola zůstala sama sebou, je jen trochu modernější. Nové logo se mi líbí, symbolika srdce zapadá do brandu a nový font je za mě mnohem méně usedlý. Nové lahve a etikety jsou také povedené. Myslím, že se Kofola vydala správným směrem, nemám co vytknout.
Nikol Bečáková studuje Strategickou komunikaci na FSV UK. V praxi se zaměřuje především na sociální sítě a vše s nimi spojené, ve volném čase nikdy nepohrdne procházkou v přírodě, posezením nad dobrým kafem a bizární reality show.
Ema Němcová studuje MKPR na FSV UK, zajímá se o politiku a světové dění. Má ráda kafe, kočky a čtení. Ve volném čase plave nebo popíjí pivo s kamarády.
Barbora Perknerová studuje MKPR na FSV UK. Kromě psaní se věnuje grafickému designu, fotce a ilustraci. Když zrovna nemaluje nebo needituje fotky, najdete ji u klavíru, kytary nebo s knihou v ruce.
Budeme se na vás těšit zase za měsíc! Redakce Markething.cz
JAK CITOVAT?
BEČÁKOVÁ, Nikol. NĚMCOVÁ, Ema. PERNEKROVÁ, Barbora. Markethingové Z-hodnocení [online], 2024. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/markethingove-z-hodnoceni-duben