Z-hodnocení
Markethingové Z-hodnocení: Více Santů!
Vítejte v prvním letošním Z-hodnocení, kde vám představíme to nejzajímavější z české reklamní scény očima generace Z. Ponořte se s námi do světa marketingových strategií, které se snaží oslovit právě mladou generaci. Každý měsíc přinášíme unikátní pohledy a hodnocení zkušených členů naší redakce. Tentokrát o vánočních kampaních firem Dr. Max, Footshop a Coca Cola.
Zdravé a veselé přeje Dr. Max
Lékárenská síť Dr. Max spustila svou první integrovanou vánoční kampaň. Její cíl? Připomenout v době vánočních svátků hodnotu zdraví. Kampaň nás zanese do městečka Zdravíkov, kde zdraví je pro lidi nejcennějším darem. Symbolem kampaně je zelená skleněná koule „Zdravonka”, která symbolizuje křehkost zdraví a potřebu o něj pečovat.
„Značka lékáren Dr. Max není přirozeně spojována s Vánocemi. Letos se proto vydáváme na několikaletou misi, která postupně ukáže, že i lékárníci a jejich péče mohou přispět k příjemnému prožití vánočních svátků. Koneckonců je to právě zdraví, které si pro naše rodiny a blízké přejeme o Vánocích nejčastěji,“ uvádí Marek Dvořák, ředitel marketingového oddělení Dr. Max.
Kampaň vznikla ve spolupráci s agenturou McCann Prague a zahrnuje televizní spoty, online videa, venkovní reklamu i propagaci ve více než 500 lékárnách. Vánoční atmosféru podtrhuje přání „Zdravé a veselé“, které zdůrazňuje hlavní myšlenku kampaně: zdraví je základem šťastných Vánoc.

Anička Šedinová: Líbí se mi jak vizuál malebného vánočního městečka, tak myšlenka, na které reklama staví. Zdraví je opravdu to nejdůležitější, co si k Vánocům, ale i do nového roku, přejeme. Síť lékáren Dr. Max touto kampaní téma hezky zpracovala a vyzdvihla. Kampaň na mě přenáší tu vánoční náladu, kterou by za mě vánoční tématika měla přenést.

Nikol Bečáková: Reklama neurazí, ale mě osobně bohužel ani nenadchla. Je to hezká podívaná se šlechetnou myšlenkou, ale chybí mi tam emoce, humor, nebo cokoliv jiného, co by ve mně zanechalo nějaký hlubší dojem.

Bára Nápravníková: Tato kampaň mě nadchla, ne tolik svou myšlenkou, ale především svou atmosférou. Reklama vypadá jakoby zasazena do doby viktoriánské Anglie a mně osobně připomíná tajemné a kouzelné příběhy detektiva Sherlocka Holmese, na kterých jsem vyrůstala. Dávka nostalgie a viktoriánských cylindrů? Ano prosím!
„Tvoje Vánoce, Tvoje pravidla“ od Footshop
Vánoce jsou obdobím rodinné pohody, tradic, dobrého jídla, ale taky určitého stereotypu a často nedosažitelných očekávání. Co kdyby to ale letos bylo jinak?
Český lovebrand Footshop letos v listopadu uvedl svou první brandovou vánoční kampaň s názvem „Tvoje Vánoce, Tvoje pravidla“, která vyzývá lidi, aby se nebáli být sami sebou, a zároveň aby své blízké přijali a měli rádi takové, jací jsou.
Součástí kampaně, jejíž kreativního konceptu se ujala agentura Socialpark, je minutový online spot a několik Reels vykreslujících průběh Štědrého dne v rodině. Do něj pak každý člen vnáší svou jedinečnou osobnost a pohled na to, jak by Vánoce měly probíhat. Videa znázorňují typickou mezigenerační dynamiku plnou nedorozumění, zároveň v nich však nechybí nádech humoru a odlehčené momenty, které nám připomínají, že si svátky můžeme prožít po svém, bez jakýchkoliv kompromisů.

Bára Nápravníková: Z této kampaně mám smíšené pocity. Sice se mi líbí celkové poselství, zpracování na mě ale nepůsobí asi tak, jak by mělo. Dost možná to ale bude pouze hudbou hlavního reklamního spotu, která se mi opravdu nelíbí a kazí za mě celý dojem. To je ale nejspíš otázka vkusu.

Nikol Bečáková: Tahle kampaň je podle mě celkem povedená. Upřímně mě baví vánoční reklama, která se mě nesnaží dojmout k slzám, jako tomu často bývá. Téma „žít si po svém a přijímat své blízké takové, jací jsou“ není nic nového, ale to od vánoční reklamy asi ani nikdo nečeká – naopak, takové poselství k Vánocům patří, a Footshopu se ho podařilo zpracovat s vtipem a lehkostí.

Anička Šedinová: Celková myšlenka Vánoc podle sebe se mi líbí, ve spotu je i snaha poukázat na témata zásadní pro mladou generaci. Stejně tak oceňuji odkaz na scénu z Pelíšků při rozbalování dárků. V porovnání s jinými vánočními reklamami na mě ale nepřenáší to, co by za mě vánoční reklama měla. Možná je to ale tím, že nejsem hlavní cílovou skupinou, na mladší generaci by mohla udělat dojem.
Svět potřebuje více Santů
Tradičně se vánoční kampaní pochlubila i Coca Cola, klasicky ve spojení se Santou a jeho kamionem. Letos navázala na myšlenku minulého roku, a to potřeby mít více Santů. V jakém slova smyslu? Jde zde o Santu jako postavu, jejíž posláním je pomáhat a dělat radost druhým. Santa je tak někdo, kdo může být svým laskavým chováním inspirací pro společnost. Kampaň tak nese název „Svět potřebuje více Santů“.
Ústřední vánoční spot se točí kolem dobrých skutků, které mohou být i malé, ale o to větší význam mají. V hlavním reklamním spotu si tak pomáhají Santové navzájem v situacích, které jsou spíše typické pro lidi než pro postavu nosící vánoční dárky. Kampaň dále zahrnuje významně rozšířenou roadshow Santova vánočního kamionu. Se Santou se tak mohou lidé setkat, podniknout s ním cestu do Laponska a zúčastnit se mnoha dalších aktivit. Výtěžek z nich pak putuje Červenému kříži, na jehož činnost Coca Cola dlouhodobě přispívá.

Nikol Bečáková: Hezká myšlenka? Dojemná hudba? Coca-Cola kamion? Santa na benchi? Co víc si přát! Zeptala jsem se AI, jak nazvat někoho, kdo slepě miluje vánoční reklamy Coca-Coly (ano, mluvím o sobě). Tak prý jsem „kultista svítícího kamionu“. Jsem s tím smířená a ani v tomto případě nemám co vytknout.

Bára Nápravníková: Coca-Cola se svou vánoční reklamou opravdu nezklamala, ostatně jako každý rok. Hudba, barevná paleta a ikonický kamion dodávají reklamě typickou hřejivou a nostalgickou atmosféru. Závěrečná myšlenka, že svět potřebuje více laskavých gest, je univerzálně srozumitelná a rezonuje napříč kulturami. Tento spot je ukázkovým příkladem, jak Coca-Cola dokáže spojit svůj brand s emocemi, které jsou pro Vánoce klíčové.

Anička Šedinová: Reklamu od Coca Coly vnímám už jako každoroční klasiku. Líbí se mi, že dlouhodobě staví na ústřední postavě Santy a jen se mění hlavní message kampaní. A stále to funguje!
Budeme se na vás těšit zase za měsíc! Redakce Markething.cz
Jak citovat?
NÁPRAVNÍKOVÁ, Barbora. ŠEDINOVÁ, Anna. BEČÁKOVÁ, Nikol. Markethingové Z-hodnocení: Více Santů“ In: Markething [online], 2025. ISSN 1805 – 4991. PERNEKROVÁ, Barbora, editor. Dostupné z: https://markething.cz/markethingove-z-hodnoceni-prosinec
Zdroje
https://www.mam.cz/novinky/kreativita-a-kampane/2024-11/zdrave-a-vesele-preje-dr-max-ve-vanocni-kampani-od-mccann-prague/
https://www.mediar.cz/galerie-reklamy/vanocni-kampan-dr-max-a-mccann-prague-preje-zdrave-a-vesele/
https://www.mediaguru.cz/clanky/2024/11/dr-max-ve-vanocni-kampani-predstavuje-mestecko-zdravikov
https://www.mediaguru.cz/clanky/2024/12/footshop-vybizi-kampani-k-vanocum-bez-kompromisu/
https://www.mediar.cz/galerie-reklamy/to-na-sebe-nemas-neco-lepsiho-tomas-hanak-na-vanoce-propaguje-footshop/
https://www.coca-cola.com/cz/cs/media-center/coca-cola-vanocni-kampan
https://www.coca-cola.com/cz/cs/offerings/christmas
https://www.mam.cz/novinky/kreativita-a-kampane/2024-11/coca-cola-prinasi-kouzlo-vanoc-a-pokracuje-v-kampani-svet-potrebuje-vice-santu/
https://www.mediaguru.cz/clanky/2024/11/dr-max-ve-vanocni-kampani-predstavuje-mestecko-zdravikov
Náhledový obrázek vytvořila Barbora Pernekrová
