Connect with us

Média

Luxus a jeho tvář na mediální scéně českých tištěných časopisů

Luxus – co jím vlastně je a co není? Kde se o něm dočteme a jak vypadá mediální scéna tištěných luxusních magazínů v ČR?  Přepychové už naštěstí dávno není pouze to, co se pyšní cenou s úctyhodným počtem nul. Jeho pointou a smyslem by měly být zážitky a pocity, které umí vyvolat právě jedinečnost určitého produktu či služby. Luxus se pro mnohé stal životním stylem, s nímž jde ruku v ruce i mediální prostor, kde se svému okolí představuje. Dnešní trh a společnost nabízí tituly, jež jsou oázou dokonalé hodinářské alchymie, skutečného šampaňského a koňaků či dokonalých zážitků na těch nejluxusnějších místech světa. Kde se o nich dočteme a jaké jsou příležitosti pro elitní značky?  Zaměřili jsme se na tištěné luxusní magazíny.

V České republice lze narazit na poměrně pestrou škálu titulů, které se označují přízviskem „luxusní a některé z nich ho skutečně také naplňují. Za jeden z hlavních rysů tohoto typu mediálního prostředí lze považovat velký počet magazínů, které se pohybují na pomezí odbornosti, lifestylu a vytříbeného obsahu o přepychovém zboží. O trhu výběrových časopisů jsme hovořili s PR a marketingovou konzultantkou, paní Martinou Lewis: „Přestože je český trh relativně malý, myslím, že nabízí více luxusních časopisů než například mnohonásobně větší Německo. Za posledních pár let ekonomické krize bylo vydávání řady luxusních časopisů v okolních zemích ukončeno a rozhodně se nezačaly vydávat nové. Česká republika je naprostým opakem – rozšířila se nabídka jak licenčních titulů, tak rádoby luxusních lokálních titulů.“

Konkrétní pohled na českou nabídku

Při bližším pohledu na české elitní magazíny je patrné, že si svou prestiž drží časopisy jako je First Class, Guide, Luxury Guide. Neopomenutelný je i Top Class, který v roce 2007 zaznamenal velký úspěch ve světě luxusních titulů. Byl totiž umístěn mezi top pět  nejluxusnějších magazínů na světě – Big Five Luxury Magazines Worldwide. Jednalo se tehdy o vůbec první středo a východoevropský titul, kterému se podařilo najít místo v tomto prestižním žebříčku. Martina Lewis doplňuje: „Z titulů vznikajících zcela lokálně si vysokou úroveň drží Dolce Vita a nesmíme zapomenout na kvalitní měsíční přílohy novin – Esprit, Proč Ne?! a Zen, které pochopily sílu čtenářů, jejich zájem o lifestyle a luxus, a fakt, že módní časopisy mají omezený zásah.“

Číslo časopisu Top Class z roku 2007, kdy se zařadil do Big Five Luxury Magazines Worldwide

Specializace luxusu

Hodinky, přepychová vozidla, rezidence, dovolené… Rozličná pokušení, která oslovují zákazníky toužící po něčem výjimečném. Některé tituly se specializují právě na jednotlivé úzce zaměřené segmenty. Příkladem mohou být honosné hodinářské magazíny jakými jsou třeba Watch it! či Watch magazine. Hovoříme-li o specializaci na určitý typ produktů, je více než kde jinde potřebnější si uvědomit, že právě čtenář zná svou upřednostňovanou značku lépe než kdo jiný.  O náročnosti zaujmout znalého čtenáře ví mnoho Jan Lidmaňský, hodinářský odborník a redaktor titulů Guide, Top Class, Top Cars a iLuxus.cz: „Dobré je najít kompromis mezi lifestylem a odborností, čtenář se tak může pobavit a zároveň se opravdu něco dozví. Čtenáři však většinou o svých oblíbených značkách vědí hodně, takže je důležité přinášet jim stále něco nového, a to i z historie značky.“

Trošku jiné luxusní tituly

Zajímavým úkazem výběrových titulů je i jakási jejich „firemní“ odnož. Do této kategorie lze zařadit třeba Karlsbad Revue, který je luxusním magazínem karlovarského hotelu Karlsbad Plaza. Ten se stal pro své hosty a klienty společníkem, jenž je provede světem přepychu a bude s nimi žít jejich životní styl. Podobným směrem se vydala i J&T banka, jež dvakrát ročně připravuje časopis Magnus pro české a slovenské milionáře.

Místo na tiskovém trhu mají prestižní časopisy beze sporu stálé, pro komunikaci tohoto tématu jsou však velmi často využívána i oborová periodika, ať už se jedná o oblast byznysu nebo konkrétního sportu, který může být oblíbený právě u cílové skupiny určité značky. Z toho důvodu se elitní značky neuzavírají ani před časopisy typu ForGolf, Golf & Style apod.

Novinky luxusního trhu

Téměř jako trend se v naší zemi začalo projevovat již zmiňované navyšování počtu luxusních titulů. „Neustále vznikající nové „luxusní“ lokální časopisy mne uvádějí v údiv. Kvalita grafiky a obsahu jsou k pláči, dělají je lidé, kteří o tom, jak dělat a vydávat luxusní časopis nemají ani potuchy, ale první co připraví, je nabídka pro nákup inzertního prostoru,“ komentuje situaci Martina Lewis.

Její tvrzení ilustruje i dění letošního léta a podzimu, které představovalo jakési malé žně luxusu ukrytého na stránkách nových magazínů. V červenci se představil čtvrtletník La Bohème, který o sobě ambiciózně tvrdí, že je určen těm nejnáročnějším čtenářům. V každém svém čísle se chce zaměřovat na jeden stát, přičemž jeho ústřední obsah budou tvořit rubriky jako je gastronomie, umění případně kultura, apod. „Primárním cílem La Bohème  není stát se další konkurencí v již tak přeplněném prostředí průvodců luxusními produkty, ale nabídnout čtenáři návod na originální a exkluzivnější zážitky,“ říká vydavatel Marek Chráska. O pouhý měsíc později byl mezi výběrové tituly uveden také pánský časopis Menhouse, který se chystá provést své čtenáře přes peněžní investice, gurmánské delikatesy až k adrenalinovým zážitkům a honosnost v podobě kvalitních pánských obleků. V říjnu poté nastoupil měsíčník Petra Třešňáka Bel Mondo, obsahově zaměřený na módu, design, příběhy. I on koketuje s luxusním přízviskem. Úroveň a kvalitu časopiseckých nováčků ale hodnotit nebudeme, nechť ji každý posoudí sám.

První číslo časopisu La Bohème

První číslo časopisu Menhouse

První číslo časopisu Bel Mondo

Příležitost i hrozba do budoucna

Tento náhled na luxusní tituly v České republice ukázal, že přepych na zdejší mediální scéně rozhodně nelze opomenout, ačkoli jsme zemí s menší rozlohou i počtem obyvatel. Narůstající počet titulů se stává příležitostí i hrozbou v otázkách jejich kvality. Obecně lze říci, že navýšení konkurence by s sebou mělo nést i navýšení jejich kvality, kterou musí zákazník mezi dnešními médii hledat a správně volit. Současně si elitní značky mohou na základě dokonalejšího vhledu na svou cílovou skupinu dovolit komunikovat také v ne ryze přepychových časopisech. Faktem však zůstává, že je zde několik luxusních titulů, které mají šmrnc, styl, vkusnost a koření luxusu, které jim nelze odepřít.

Zdroje: 

DANZIGER, D. P. Let them eat the cake. s. 238.

http://opentravel.com/blogs/10-most-expensive-hotel-suites-in-the-world/

http://www.top-class.cz/

http://www.menhouse.cz/casopis-ke-stazeni

Ve čtvrtek vyjde nový časopis Bel Mondo. Na titulu bude Obamová

Vychází čtvrtletník pro náročné La Bohème

Jak citovat tento článek:

HRABÁNKOVÁ, Markéta. Luxus a jeho tvář na mediální scéně českých tištěných časopisů. Markething [online]. 13. listopadu 2012 [cit. 2012-11-13]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/luxus-a-jeho-tvar-na-medialni-scene-ceskych-tistenych-casopisu.

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR a studentka oboru Mediální studia na FSV UK. Zajímá se o nation branding a české značky. Obecně se ale zaměřuje na cokoli aktuálního a zajímavého napříč celým spektrem marketingových komunikací.

More in Média

To Top