Marketing
Největší marketingové faily během hurikánu Sandy
Ve jménu maximalizace zisků je zřejmě dobré nakupovat kdykoliv, a to dokonce i tehdy, jde-li vám či jiným lidem v okolí o život. Tímto krédem se při vytváření direct mailů, akčních nabídek na slevových portálech nebo postů na sociálních sítích řídilo mnoho společností. Zatímco bouře si razila cestu východním pobřežím USA, marketéři nezaháleli a dopouštěli se exkluzivních failů.
„Nudíte se během hurikánu? Nakupujte!“,„Objednejte si holinky do Frankenstormu, připište heslo „all soggy“ a zašleme vám je zdarma.”, „Zažijte luxusní večeři v neobvyklém prostředí – potmě.” Zhruba takto zněly slogany především retailových řetězců, když obesílaly své zákazníky akčními slevovými nabídkami v době, kdy většina obyvatel amerického pobřeží čelila přírodním živlům. Většina z marketingových aktivit sváděla k nakupování během hurikánu a nevkusně využívala slovních hříček. Bodovaly především obchody s oblečením a slevové portály. Sestavili jsme pro vás žebříček pěti největších marketingových failů minulého týdne.
1. místo: American Apparel a Sandysale
Pomyslnou zlatou medaili získal s přehledem americký řetězec s oblečením, jehož kontroverzní marketingové aktivity už dříve čelily vlně kritiky, především za provokativní či Photoshopem nezdařile upravené fotografie (například za fotku modelky, která má ruku bílé ženy a břicho Afroameričanky). V pondělí v noci obeslal American Apparel direct mailem pouze své zákazníky s bydlištěm v místech, která zasáhl hurikán: „In case you’re bored in the storm, 20% off everything for the next 36 hours.” I kdyby zaměstnanci marketingového oddělení postrádali svědomí, měli by se alespoň racionálně sami sebe zeptat: Půjde někdo nakupovat trendy hadříky, zatímco mu vítr rve střechu a sousedova žena se zabila? Opravdu si pak nadšeně u pokladny zavýskne „Sandysale“?
Zkrátka v tomhle obchodě už snad ani největší shopaholic nakupovat nemůže. Posuďte některé z reakcí a pogratulujte spolu s námi American Apparel k mediální sebevraždě.
American Apparel is pathetic. pic.twitter.com/o8MK4ZXZ
— MikeFerri (@MikeFerri) October 30, 2012
Fail. American Apparel sends out tasteless Hurricane Sandy sale email: http://t.co/ImR6HTR0
— The Week (@TheWeek) October 30, 2012
http://twitter.com/m_spad/status/264130603627204609
2. místo: Urban Outfitters a Frankenstorm
This storm blows (but free shipping doesn't)! Today only… http://t.co/cEMhb4qs #frankenstorm #ALLSOGGY
— Urban Outfitters (@UrbanOutfitters) October 29, 2012
Propagovat slevu založenou na živelné katastrofě je zkrátka katastrofa. Pokud prodáváte trička a mikiny s kapucí, nemusíte během živelné pohromy vyběhnout do ulic a jako šílení distribuovat své zboží panikařícím spoluobčanům. Možná by stačilo prostě mlčet. Druhé místo udělujeme za neetické slovní i obrazové hříčky značce Urban Oufitters.
3. místo: GAP
Dnešní doba ale nabízí nepřeberné možnosti, jak se veřejně znemožnit. Za kreativní fail využívající geolokační službu Foursquare gratulujeme značce GAP.
A aby byla rekonstrukce kompletní, připojujeme i další reakci GAPu, když se předchozí post setkal s odmítavým postojem fanoušků a GAP si uvědomil svou chybu. Pravda, moc se jim nepovedla ani tahle.
To all impacted by #Sandy, stay safe. Our check-in and tweet earlier were only meant to remind all to keep safe and indoors.
— Gap (@Gap) October 29, 2012
4. místo: Sotheby’s
Že bude parazitovat na bouři i aukční síň, to možná mnohé nepřekvapí. Každopádně tento druh art marketingu zdá se nám býti poněkud nešťastným. Palec dolů za zvrhlou kombinaci inzerce a závěrečného výkřiku, který vyloženě „myslí“ na lidi.
Today looks like the scene from Martin Lewis’ Rainy Day, included in our NY Prints sale #Hurricane #Sandy Stay safe! pic.twitter.com/oyVzSLx4
— Sotheby's (@Sothebys) October 29, 2012
5. místo: Groupon a extra silný černý humor
Slevové portály nezahálely a neváhaly inzerovat zlevněné pobyty či rekreační objekty poškozené v zasažených městských oblastech (např. www.complex.com). Za opravdu černočerný humor udělujeme serveru Groupon páté místo. Opravdu by nás zajímalo, kolik lidí vyrazilo na gurmánský zážitek do restaurace, kde záměrně není světlo, když zažívali sami doma podobný „luxus“.
Zdroje:
http://www.twitter.com
http://www.telegraph.co.uk
http://www.huffingtonpost.ca/2012/10/30/hurricane-sandy-american-apparel_n_2042566.html#slide=1700800
http://www.huffingtonpost.ca/2012/10/30/hurricane-sandy-american-apparel_n_2042566.html#slide=1700800
http://www.buzzpatrol.com/american-apparel-gap-rile-up-the-twittersphere-with-hurricane-sandy-sale-ads/
http://www.complex.com/style/2012/10/10-hurricane-sales-worth-taking-advantage-of/asos
http://www.businessinsider.com/the-9-biggest-brand-fails-exploiting-hurricane-sandy-2012-11?op=1
http://adage.com/article/digital/sandy-boosts-local-online-news-brands/238049/
http://www.adweek.com/news/advertising-branding/stormy-weather-analyst-downgrades-ad-market-sandy-fears-144959
http://f.email.urbanoutfitters.com/i/24/809500612/frankenstorm-06_02.gif
Jak citovat?
KABELKOVÁ, Zuzana. Největší marketingové faily během hurikánu Sandy. Markething [online]. 5. listopadu 2012 [cit.2012-11-05]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/hurikan-sandy-faily.
