Connect with us

Reklama

Louskáček 2012: emoce, pohádky a české dějiny

V úterý proběhlo vyhlášení Louskáčka, tradiční přehlídka české kreativity v reklamě. Soutěž českého Art directors club a AKA letos opanovaly agentury Leagas Delaney a Kaspen/Jung von Matt, které si mezi sebe rozdělily celkem 19 z letos 45 udělených Louskáčků. Absolutním vítězem je pak Leagas, který během slavnostního večera v Rudolfinu sklízel potlesk za první místo hned dvakrát. Pojďme si shrnout nejzajímavější oceněné práce.

Klientem roku se stal Budějovický Budvar, který těžil právě ze spolupráce s Kaspeny, když společně získali za různé kampaně hned šest Louskáčků, z toho jednoho zlatého. Kaspeni své zbylé čtyři Louskáčky pak získali za práce pro pojišťovnu Kooperativa. Obdobně na tom byli v Leagas Delaney, když šest ze svých devíti Louskáčků získali za kampaně pro Škodu Auto.

V Louskáčkovi se ceny rozdělují celkem ve dvanácti kategoriích, v pěti z nich jsme se však letos nedočkali vyhlášení vítěze. Jednou z nich je například královská disciplína Kampaň, kde brali stříbro kampaně Vítězná výzva od Budvaru a Pepsi epopej. Můj vítěz je ovšem Budvar. Ve své kampani pro poslední hokejové Mistrovství světa dokázali zaktivizovat tisíce fanoušků, aby sami vytvářeli své unikátní výzvy pro hokejový tým, co udělají, pokud Češi vyhrají. Úžasná kampaň, z níž emoce přímo stříkají, se může pyšnit 280 videi na svém youtube kanálu, z nichž většina byla vytvořena právě samotnými fanoušky. Budvar však nakonec bez zlata neodešel, když s touto kampaní vyhrál v kategorii On-line kampaně

ARVE Error: need id and provider

 

Často oceňovanou kampaní bylo i roztomilé Pohádkové Česko, jejímž dlouhodobým cílem je budování vztahu rodin a dětí ke značce Škoda. Kampaň získala bronz v kategoriích Kampaně, Commerce communication design  a Print.

V kategorii Print zvítězilo Muzeum komunismu, které však mezi oceněnými pracemi není žádným nováčkem. Jeho kampaně od Young&Rubicam jsou již poměrně známé a zlato ve stejné kategorii už vyhráli v roce 2008. Byla také jediným českým zástupcem na shortlistu loňských Cannes Lions.

 

V printu ještě třeba zmínit reklamu Budějovického Budvaru na nealkoholické pivo. Úspěšná kampaň s výborným insightem byla přeložena do češtiny a výsledekem bylo stříbro v Printu a k tomu ještě bronz v Outdooru.

 

V Outdooru však stojí za zmínku jiná kampaň, a sice Mosty od Kooperativy. Pokud alespoň občas řídíte nebo máte účet na některé ze sociálních sítích, určitě jste zaregistrovali tuto kampaň, která je charakteristická vtipnými moralizujícími hláškami umisťovanými na mosty nad nejfrekventovanějšími silnicemi po celé České republice. Z hlediska copywritingu se v ČR jedná o dosti ojedinělý kousek, který by si v kategorii určitě zlato zasloužil. Nutno dodat, že krom bavení ridičů fotky díky hojnému sdílení bavily i uživatele Facebooku nebo Twitteru. Osobně mi v přihlášeném vizuálu chybí reklama nad Rohanským nábřežím v Praze. Na zdejším mostu má uprostřed místo osazené jiná firma a Kooperativa to s Kaspeny vtipně obešla rozdělením své reklamy na dvě části a textem (nepamatuji si to přesně) kvůli vám … se klidně rozpůlíme.

 

V kategorii Outdooru slavila úspěch i kampaň s vykrojenými dorty v podobě světových diktátorů pro Amnesty International od Edy Kauby z Euro RSCG. Tato kampaň se mimo jiné dostala například i do výběru největší světové databáze kreativní reklamy Ads of the world, kde si na jejich facebookové stránce vysloužila stovky likes i sdílení.

 

V kategorii TV/Cinema máme narozdíl od Outdooru hned dva zlaté Louskáčky. Prvního ukořistili Leagas Delaney se spotem profilujícím Škodu Auto jako perspektivního zaměstnavatele, druhého pak velká Vánoční kampaň T-Mobile, kterou natočil Jakub Kohák, známý například svým prasátkovým spotem pro Kofolu. Zde je na místě vyzdvihnout zejména kreativní zpracování první zmíněné. Jiná verze této kampaně určená pro Rádio pak ve stejnojmenné kategorii získala ještě stříbrného Louskáčka (ani zde se neudělil zlatý) a také bronz v kategorii v Commerce communication design.

Velký buzz okolo sebe rozpoutala kampaň Fordu Do It Yourself, která upozorňovala na nové technologie Fordu Focus. Tvůrci angažovali známého českého moderátora kutilských pořadů Přemka Podlahu, který následně hodnotil různé domácí vynálezy vylepšující funkce automobilů. Za zmínku stojí například parkovací asistent s nalepeným netopýrem na blatníku  nebo řešení mrtvého úhlu (video níže). Spusta natočených videí, spousta sdílení a trojice agentur, která na vytváření spotů participovala, si odnesla zlatého Louskáčka v kategorii Social media / Virals a jako bonus bronz v kategorii On-line Kampaně.

 

ARVE Error: need id and provider

 

Zajímavý počin, který si po právu odnesl zlato v kategorii Média, vyrobila agentura Outbreak pro likérku Remy Cointreau, konkrétně jejího Jägermeistera. Série aktivit, které měly generovat buzz a komunikovat sdělení, že „Jägermeister je nejlepší na ledu“, byla zahájena umístěním obrovské ledové koule do bývalého vojenského prostoru u Milovic. Zprávu, netušíc, že jde o virální marketing, přinesly hlavní zpravodajské relace TV Nova i Prima a mnoho zpravodajských serverů. Ledové koule pak byly používány i na letních festivalech. Outbreak si podobnou aktivitu zopakoval i v letošním roce, kdy pod Petřínem umístil obří hnízdo, které mělo vytvořit buzz prozměnu okolo novinky od Plzeňského Prazdroje – pšeničného piva Fénix. Konkrétně kampań Fénixe uvidíme určitě na Louskáčkovi přiští rok.

 

ARVE Error: need id and provider

 

Co říci na závěr? Česká reklama určitě není mrtvá. Jak vidno, i v naší kotlině mohou vznikat parádní reklamní kousky. Tak jen houšť a větší kapky. Všem oceněným, zejména kreativcům z Leagasu a Kaspenu, gratulujeme, určitě měli na louskáčkové afterparty v Klubu Lávka co slavit…

 

Kompletní výsledky najdete zde.

Zdroj fotografií: www.adc-czech.cz

Jak citovat tento článek?

PAVLŮ, Ondřej. Louskáček 2012: emoce, pohádky a české dějiny.  Markething.cz [online]. [cit. 2012-03-24]. Dostupné z: http://www.markething.cz/louskacek-2012

Continue Reading

Spoluzakladatel a první šéfredaktor serveru Markething.cz. Absolvent oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK. Když neukájí svoji grafomanii, běhá po horách.

More in Reklama

To Top