Marketing
Krása v dárkové krabičce
Glossybox, Ladybox, Joliebox a desítky dalších elegantně zabalených krabiček s kosmetikou. Na tyto balíčky každý měsíc nedočkavě čekají desítky tisíc odběratelek po celém světě, aby odtajnily původ kosmetických vzorků uvnitř. Úspěšný marketingový koncept, který se za velmi krátkou dobu rozšířil ze Spojených států i do Austrálie a řady evropských a asijských zemí, zažívá v posledních měsících svůj boom také v České republice.
Stačí se zaregistrovat, vyplnit svůj profil doslova od hlavy až k patě, tedy od kvality vlasů až téměř k oblíbené barvě laku na nehty na nohou, a poskytnout tím informace, jež mají pomoct personalizovat obsah boxu. Následně je již potřeba jen zaplatit a vyčkávat, až se přede dveřmi objeví balíček, který je naplněný 5-7 vzorky luxusních kosmetických produktů a elegantně převázaný barevnou mašlí. “Těžko si vysnít lepší model podnikání než přesvědčování odběratelů, aby platili tisíce dolarů ročně za produkty, které by jinak mohli získat zdarma. A to je přesně ta myšlenka v pozadí beauty boxů”, píše kanadský žurnalista Tamsin MacMahon na stránce Macleans.ca., a dodává, že časy, kdy si zákazník běžně přišel pro vzorek zdarma k vyzkoušení přímo k prodejci, jsou dávno pryč. Beauty boxy se snaží držet zásady, že balíček vždy obsahuje nejméně jedno plné balení, ale převažují vzorky a cestovní balení.
Nejsou to samozřejmě jen kosmetické výrobky, díky čemu každý den dramaticky roste počet odběratelek. Jedny z hlavních pilířů, které prodávají, jsou packaging spolu s momentem překvapení, protože každý přeci rád dostává dárky. A dostávat ho každý měsíc, krásně zabalený a s neznámým obsahem, je zejména pro ženy pocit silně návykový, přestože si ho nejdříve musí samy objednat a zaplatit. Neméně významné je také word-of-mouth u bloggerů a jejich čtenářů, kteří tvoří drtivou většinu objednávek. Stalo se tradicí, že zahraniční ( a postupně i české) bloggerky natáčí měsíc co měsíc “unboxing” videa, které na jejich YouTube kanálu sledují řádově tisíce kosmetikou stejně posedlých dívek, tzv. beauty junkies, a na svých blozích rovněž vždy koncem měsíce obsah boxů zhodnotí.
Zeptali jsme se na názor české bloggerky Karolíny z blogu Plumfoolery, která otevírání balíčku popisuje jako takové malé Vánoce: “Krabičky většinou obsahují mini velikost různých produktů od dražších i levnějších značek a já jako potenciální zákaznice mám možnost vyzkoušet ať už věci, které bych běžně přehlédla, výrobky, které třeba vůbec neznám, začínající značky na trhu nebo i dražší must-haves, u kterých chce člověk vyzkoušet, jak fungují, než investuje několik set korun do plného balení.”
Klasické unboxing video v podání bloggerky Karolíny
Od kosmetiky k veganům a vlastnímu stylistovi
Celý “beauty box trend” začal v roce 2010, kdy dvě americké studentky Harvard Business School uvedly na trh Birchbox, který má k dnešnímu dni přes 200 000 odběratelů. Jejich úspěch inspiroval spousty dalších krabičkových start-upů a nejen kosmetických. Na své si přijde téměř každý, ať už se jedná o ekologické prostředky, brambůrky bez kalorií, bezlepkové kakao nebo dokonce veganské žvýkačky. Tyto i další podobné výrobky jsou nyní dostupné k vyzkoušení prostřednictvím měsíčních objednávek nejrůznějších boxů. Přestože cílová skupina byly, a bezpochyby i nadále zůstanou, převážně mladé ženy, objevují se i balíčky pro muže nebo ženy v těhotenství.
Na podobně personalizovaném konceptu beauty boxů funguje také webová stránka Shoedazzle, kde stylisté na základě vyplnění osobního profilu utvářejí odběratelům každý měsíc nabídky módních doplňků podle jejich preferencí. Mezi stylisty patří například Heather Zweigel nebo Kim Kardashian, které jsou zejména Američany považovány za módní ikony.
Senzační lady v boxu
V České republice existují zatím dvě navzájem si konkurující společnosti, Senzabox a Ladybox, které jsou v porovnání s těmi zahraničními stále ještě trochu pozadu. Největší pokušení kosmetických boxů spočívá v nabídce vzorků od high-end značek, jež jsou pro mladé dívky hůře dostupné, ale ty se v českých boxech objevují spíše výjimečně. Na druhou stranou, zahraniční bloggerky při recenzi high-end produktů často uvádějí, že se jim těžko hodnotí výrobek, jehož množství odpovídalo velikosti malíčku.
Zdroje :
http://www.les-filles-du-marketing.com/2012/01/my-little-box-un-cadeau-qui-nous.html
https://www.shesaidbeauty.com/in-the-box/october2012
Jak citovat tento článek :
MARKOVÁ, Daniela. Krása v dárkové krabičce. Markething [online]. 6. prosince 2012 [cit. 2012-12-06]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/krasa-v-darkove-krabicce.