Connect with us

Marketing

Hobití předpremiérové šílenství

Hobití mince, hobití aerolinky, hobití město a nárůst příjmů Nového Zélandu z turismu o 400 miliónů dolarů ročně. I tak mohou vypadat výsledky marketingové kampaně k očekávanému filmu. Zkrátka hobití šílenství.

Světová premiéra Hobita s podtitulem Neočekávaná cesta se sice odehrála již 28. listopadu 2012 v novozélandském Wellingtonu, ale nás čeká teprve o půlnoci ze 12. na 13. prosince. Přípravy filmového Hobita provází zhruba od září mohutná marketingová kampaň. Hlavně Novozélanďané z Hobita přímo šílí, je to pro ně největší filmová událost v dějinách země. Týden před premiérou se hlavní město Wellington přejmenovalo na Střed Středozemě. Město také vyhradilo v přepočtu 18 milionů korun na oslavy spojené s filmem. Navíc počátkem října vyšlo prohlášení, že Nový Zéland vydá pamětní hobití mince v rámci premiéry prvního dílu filmové trilogie. Mince šly do prodeje 1. listopadu a jsou zákonným platidlem. Na mincích byly vyraženy podobizny hlavních postav filmu, tzn. Bilbo Pytlík, Glum nebo Gandalf. Sice se s nimi může běžně platit, ovšem jejich skutečná hodnota je daleko vyšší. Nejdražší mince vyrobená z čistého zlata se prodává za 3 695 novozélandských dolarů, v přepočtu to je zhruba 58 tisíc korun. Nejlevnější hobití mince vyjde v přepočtu na 475 korun, což je už mnohem příznivější cena.

Bilbo Pytlík na pamětní minci

Ochránci zvířat a potomci J. R. R. Tolkiena se bouří

Kromě pozitivních kampaní se přirozeně objevili i ty negativní. Natáčecí štáb čelil nařčení, že během natáčení snímku zahynulo celkem sedmadvacet zvířat. Prý kvůli špatnému terénu a dírám v plotě se zvířata při natáčení na farmě zranila a byla následně utracena. Producenti filmu se vyjádřili, že toto obvinění odmítají a že udělali maximum, aby zvířata nebyla využívána v akčních scénách a vystavena stresovým situacím. Dodávají, že zhruba polovina z celkového počtu účinkujících zvířat v Hobitovi byla dotvořena počítačově. Další obvinění na sebe ovšem nenechalo dlouho čekat. Dědici J. R. R. Tolkiena a vydavatelství HarperCollins zažalovali filmové studio Warner Bros. Podle nich totiž porušilo dohodu o právech na Tolkienovo dílo v tu chvíli, kdy začalo využívat postavy z filmu v elektronických výherních automatech. Warner Bros. má práva na postavy i z Pána prstenů, kde jsou některé stejné jako v Hobitovi. Dědici ovšem tvrdí, že prostřednictvím hazardních automatů dochází k „morálně pochybnému marketingu“ a očerňování Tolkienova díla. Filmové studio je tedy souzeno o odškodnění 80 milionů dolarů.

Ukázka z elektronického výherního automatu s postavami z Pána Prstenů

Palubní personál Středozemě

Ale už dost negativního. Co nejen Hobit ale i Pán prstenů neskutečně zvýšili, je zcela bezpochyby turismus, očekává se nárůst příjmů z turistiky o 400 miliónů dolarů ročně. Už od uvedení Společenstva prstenu se do země hrnou davy fanoušků, aby navštívili místa, kde se film natáčel. Toho využila novozélandská letecká společnost Air New Zealand. Natočila speciální instruktážní video, ve kterém vystupují postavy z filmové trilogie. Nahrávka poté, co se objevila na YouTube, nasbírala během dne zhruba dva miliony zhlédnutí. Ve videu můžeme vidět palubní personál v kostýmech hlavních filmových postav a aerolinky se v něm nazývají jako společnost Středozemě. V nahrávce ale můžeme také zahlédnout pravnuky J. R. R. Tolkiena a také samotného režiséra Petera Jacksona.

ARVE Error: need id and provider

Město plné Hobita

Slavnostní premiéra se odehrála 28. listopadu v novozélandském Wellingtonu v kině Embassy Theatre, které si právě pro tuto příležitost speciálně vybral Peter Jackson. Nový Zéland před uvedením filmu postihla doslova hobití horečka. Ve Wellingtonu jste mohli narazit na sochy filmových postav, například na obrovského Gluma vítajícího návštěvníky na letišti nebo Gandalfa na střeše kina Embassy. Martin Freeman, představitel Bilba Pytlíka, se ocitl na mincích, známkách i fasádách kancelářských bloků. U nás to asi tak žhavé přeci jen nebude, ale kdo ví, třeba se nám poštěstí a na tuzemské premiéře potkáme jedince s chlupatými chodidly nebo špičatýma ušima.

ARVE Error: need id and provider

Zdroje:

http://www.tourismnewzealand.com/sector-marketing/the-hobbit/marketing-activity/

http://art.ihned.cz/film-a-televize/c1-58693630-negativni-kampan-proti-hobitovi-sili-po-mrtvych-zviratech-prisla-zaloba-kvuli-hracim-automatum

http://cestovani.idnes.cz/novozelandske-aerolinky-a-hobiti-video-d9s-/kolem-sveta.aspx?c=A121102_114201_kolem-sveta_tom

http://kultura.idnes.cz/mince-zeland-hobit-038-/filmvideo.aspx?c=A121010_144637_filmvideo_ptk

http://www.novinky.cz/kultura/286067-stred-stredozeme-uvadi-premieru-hobita-do-ulic-vysly-desetitisice-lidi.html

 

Zdroj úvodního obrázku: www.thehobbit.com

Jak citovat tento článek: 

PLÁNIČKOVÁ, Karolína. Hobití předpremiérové šílenství. Markething [online]. 9. prosince 2012 [cit. 2012-12-09]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: www.markething.cz/hobiti-predpremierove-silenstvi.

Continue Reading

Studentka 2. ročníku Marketingové komunikace a public relations na FSV UK. Zajímá se o art marketing, výtvarné umění, film a divadlo.

More in Marketing

To Top