Connect with us

Marketing

Je čas si promluvit o Facebooku

Být, či nebýt… na Facebooku, toť otázka, na niž minulý čtvrtek 29. listopadu hledalo odpověď 250 účastníků první československé konference Primetime for… All about Facebook. Na žádné jednoznačné se ale téměř dvacet přednášejících neshodlo. Zaznívaly střízlivé názory, nadšená doporučení i prognózy o tom, že je Zuckerbergova sociální síť tak trochu mrtvá.

Deštivý den ve vršovickém kině Bio Vzlet odstartoval blok přednášek s názvem Facebook data, statistiky a budoucnost. Sotva jsme dojedli tvarohové koláčky k snídaní a už nám Jakub Mach z analytické firmy Zoomsphere představil koláče grafů a několik základních čísel o Facebooku (věděli jste, že 4. října letošního roku přesáhl počet uživatelů Facebooku 1 miliardu, ale 83 milionů z nich se odhaduje na falešné účty?). Jako první vyslovil, že pro efektivní komunikaci společnosti je Facebook pouze jedním z nástrojů. Pro ukázku dobře vedeného vztahu se zákazníky ukázal profil Škody Auto, která má jasnou publikační strategii, publikují organizovaně, znají konkurenci a především to, jaký obsah chtějí jejich fanoušci.

Atrakce od Triad Advertising - vyfoť se s Zuckerbergem, zdroj: flickr.com

Druhý prezentující, Josef Šlerka z Ataxa, zveřejnil mýty o Facebooku – například to, že aktivní je na českém Facebooku jen polovina stránek. Také upozornil, že i když je průměrný počet fanoušků aktivní stránky přes čtyři tisíce, medián je desetkrát menší (medián se zásadně lišil i u počtu likes či komentářů).

Josef Šlerka vysvětluje, jak to skutečně je s čísly na Facebooku, zdroj: flickr.com

Blok zakončil nezávislý novinář Daniel Dočekal myšlenkou, že je Facebook out. Diktuje si podmínky, jimž se musíme podřizovat, ať už jako uživatelé nebo značky. Označil Facebooku jako místo, kde je v současnosti nezbytné za vše připlácet, zatímco se na této sociální síti zabíjí čas a sdílejí hlouposti. Nakonec došel k závěru, že Facebook bohužel stále out není, ale že by neměl být jediným komunikačním kanálem.

K čemu by byl marketérům Facebook bez lidí?

Konkrétněji se na Facebook podívali speakeři v druhém bloku. Specialistka na marketing na sociálních sítích Eva Illésová představila „jak na Facebook“ doslova písmeno po písmenu ve své abecedně řazené prezentaci. Důraz kladla na správnou komunikaci (jakým jazykem a jakou formou s fanoušky mluvit) a na budování komunit. To, že její pravidla skutečně fungují, pak krátce předvedla na případových studiích vlastních klientů. Budování aktivních komunit vyzdvihoval také Petr Andrýsek ze SocialSharks.cz, kterýžto fenomén názorně ukázal na příkladu jednoho typu skupiny, a sice sběratelů čehokoliv. Svá poselství pro publikum shrnul do dvou jednoduchých pravidel: „Dělat marketing na sociálních sítích tak, aby nevypadal jako marketing a identifikovat, vázat, nezklamat.“ Třetí příspěvek poukazující na komunitu a její zapojení byl od Martina Wosky reprezentujícího Triad Advertising, jenž předvedl, jak využili Facebook pro komunikaci Velkopopovického Kozla. Zazněly ale i další důležité facebookové nástroje – OpenGraph a Facebook Ads. Celý sál tleskal naprosto skvělé ukázce toho, jak by se to mělo dělat, a to sice závěrečnému videu shrnujícímu projekt Triadu pro shoppie.sk.

ARVE Error: need id and provider

S Facebookem je legrace

Po druhé pauze na kávu jsme se znovu usadili na svá místa, abychom si vyslechli panelovou diskusi s Evou Illésovou, Adamem Zbiejczukem, Martinem Woskou a Igorem Brossmannem. Igor Brossmann měl poté i svůj vlastní vstup, při kterém zcela odrovnal jak pořadatele, tak účastníky. Byl naprosto odlišný od všech dalších. Brossmann z Wiktor Leo Burnett všechny nabádal k tomu, aby se nebáli svých představ, protože každá fantazie je realizovatelná. Je třeba podotknout, že pan Brossmann se přiznal, že není na Facebooku, nemá rád email a pro neosobní komunikaci používá telefon, nejraději pevnou linku. Může se zdát, že někdo takový na konferenci neměl co dělat. Je tomu ovšem naopak – jeho proslov byl velmi inspirativní. Postupně odeznívající smích v publiku znovu rozdmýchal Adam Reinberger, který mluvil o špatných a dobrých příkladech public relations na Facebooku. Jako vzor vzorů uvedl nedávno rozběhlý profil Jaromíra Jágra. Opravdu bavit publikum začal v momentě, kdy skončil přednášku, převlékl se a začal parodovat… vlastně se podívejte sami, koho na konferenci napodobil.

ARVE Error: need id and provider

To nejlepší na konec

Jak často bývá zvykem, konec patří příkladům z praxe, případovým studiím. Následující projekty a značky určitě budete znát i bez podrobnějšího popisu. Adam Zbiejczuk nám osvětlil, jak k životu přišel dnes tak populární, ale stále vtipný a kontroverzní projekt Žít Brno. Jan Matějka hovořil o komunikaci pivovaru Svijany na Facebooku, o projektech knihkupectví Martinus.cz pak hovořil Dušan Murčo.

Naše fakulta měla na pódiu celkem dva zástupce. Prvním z nich byl Tomáš Hodboď, jenž vešel mnohým v paměť během letošních olympijských her v Londýně. Tomáš vyprávěl o tom, že ač to na první pohled může vypadat neuvěřitelně, je třeba aby i televize žila online životem (v tomto případě Česká televize). O tom, že se může studentský projekt rozrůst do nečekaných rozměrů, měl příležitost promluvit také jeden ze zakladatelů našeho serveru Markething.cz Ondřej Pavlů, který spravuje facebookové stránky. Na to, jak vypadá naše markethingová kuchařka, se můžete podívat sem.

Ondřej Pavlů z Markething.cz ukazuje naši "kuchařku", zdroj: flickr.com

Závěrečné díky patří organizátorům akce Pavlu Kotyzovi z Blue Events a Peteru Šebovi z TheMarketers.biz, kteří po slovenských ročnících Primetime for… dali možnost poslechnout si nové postřehy z oboru i českým zájemcům. Slovenské konference je inspirovaly i ke kroku, který údajně zvyšuje soustředěnost účastníků v sále – v budově nebylo dostupné wi-fi připojení. Vězte, že je to právě Facebook, který nejvíce odpoutává pozornost od téměř čehokoli. Vzhledem k rychlosti 3G sítě českých operátorů tak bylo publikum na Primetime for… All about Facebook zřejmě to nejposlušnější v republice.

Zdroje:

Prime Time for… All About Facebook 2012. Flickr [online]. 29. listopadu 2012 [cit. 2012-12-04]. Dostupné z: http://www.flickr.com/photos/34231398@N03/sets/72157632134739727/with/8231597071/

Social Sharks. Budujte aktivní komunitu. Slideshare [online]. 2. prosince [cit. 2012-12-04]. Dostupné z: http://www.slideshare.net/webkseft/budujte-aktivn-komunitu

ŠLERKA, Josef. Některé obecně rozšířené mýty o Facebooku. Slideshare [online]. 3. prosince 2012 [cit. 2012-12-04]. Dostupné z: http://www.slideshare.net/josefslerka/nkter-obecn-rozen-mty-o-facebooku

Markething.cz. Markething na konferenci Prime time for… All about Facebook. Slideshare [online]. 30. listopadu 2012 [cit. 2012-12-04]. Dostupné z: http://www.slideshare.net/Markethingcz/markething-na-konferenci-prime-time-for-all-about-facebook

Blueevents [online]. 4. prosince 2012 [cit. 2012-12-04]. Dostupné z: http://present.blueevents.eu/cs/default.aspx?pr=all&btn=1&cf=fb2012

Facebook [online]. 4. prosince [cit. 2012-12-04]. Dostupné z: https://www.facebook.com/primetimefor?fref=ts

 

Jak citovat tento článek?

KOLEVOVÁ, Iva. Je čas si promluvit o Facebooku. Markething [online]. 4. prosince 2012 [cit. 2012-12-04]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/je-cas-si-promluvit-o-facebooku.

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR a studentka Mediálních studií na FSV UK. Zajímá se o nová média a event marketing.

More in Marketing

To Top