Komunikace
Koronavirus – katastrofa, nebo mediální panika?
O koronaviru jsme nejspíš slyšeli už úplně všichni. Články o něm už několik týdnů plní naše feedy a titulky vykřikují na všechny strany katastrofické předpovědi o globální pandemii. Je však takový strach na místě?
Tento vysoce nakažlivý virus, který se poprvé vyskytl v Čínském městě Wuhan a dodnes nakazil už tisíce osob, způsobil téměř všude po světě paniku hraničící s šílenstvím. K úmrtí však došlo zatím jen u 2,2 % nakažených, což znamená, že virus zaostává jak za svým příbuzným virem SARS, který zabil téměř deset procent nakažených, tak za nedávnou epidemií viru Ebola, který v roce 2015 zabil dokonce více než 40 % nakažených. A tak zatímco jednotlivé státy omezily či zakázaly letecké spojení do Číny či evakuovali své občany ze zasažených oblastí, po internetu se šíří panika.
A zase fake news
Tu umocňuje nejen výrazné mediální pokrytí celé epidemie, ale také velké množství fake news. Ty se šíří převážně na sociálních sítích a často slouží k eskalaci napětí a strachu. Po internetu koluje například obrázek poukazující na podobnost loga Wuhanských laboratoří s logem Umbrella Corporation ze slavné zombie série Resident Evil. Sociální síť Twitter čelí kvůli šíření fake news kritice za svou údajně nedostatečnou prevenci šíření nepravdivých informací pod hashtagem #coronavirus. Twitter se brání tím, že své uživatele povzbuzuje k tomu, aby si informace před jejich šířením ověřovali a nezapojovali se tak do neúmyslných či úmyslných pokusů o manipulaci s veřejnou diskuzí. Internetový vyhledávač Google má zase v plánu zobrazovat na prvním místě vyhledávání koronaviru rady a návody na ochranu před virem od Světové zdravotnické organizace. YouTube se vydalo do boje především s nepravdivými naučnými videi a začalo u veškerých vyhledávání koronaviru zobrazovat na prvních místech videa od ověřených lékařských zdrojů. Největší sociální síť na světě Facebook pak spolupracuje s čínským ministerstvem zdravotnictví na kampani zaměřené na prevenci šíření viru.
Ve spojení s rozšířením fake news došlo také k vyostření protičínských nálad převážně v jižní a jihovýchodní Asii, kde se šíří mnoho konspiračních teorií vinících čínskou vládu z úmyslného rozšíření viru a z testování biologických zbraní na svých občanech.
Není Corona jako korona
Mexickému pivovaru epidemie do karet také zrovna nehraje. Kromě až neuvěřitelných konspirací propojujících jejich pivo se smrtícím virem zaplavilo internet moře memů utahujících si z podobnosti jmen známého piva a nemoci. Nicméně vedení firmy údajně zatím nezaznamenalo výraznější pokles tržby a na vtipy nehodlá nijak reagovat. „Věříme, že naši zákazníci chápou, že mezi naším produktem a koronavirem není žádná souvislost,“ vzkázalo vedení firmy prostřednictvím Business Insider. Podle vyjádření některých odborníků v oblasti krizové komunikace je dokonce možné, že firma z tragické shody jmen vytěží plusové body pro své PR, musí však být velmi opatrná.
Naopak simulátor epidemií Plague Inc. se díky mediální bouři způsobené koronavirem vyšplhal na vrchol žebříčků placených aplikací hned v několika zemích světa. Podle dostupných informací je dnes hra dokonce populárnější než při svém uvedení na trh v roce 2012. Tvůrci hry však hráče varují, že ačkoli je hra navržena tak, aby byla co nejrealističtější, nejde o skutečnou simulaci pandemií, a hra by tak neměla být využívána k získávání informací o šíření nemoci.
Roušky nejsou záchrana
Na vzniklé panice vydělali také prodejci roušek, respirátorů či antibakteriálních mýdel, kteří od propuknutí epidemie hlásí rekordní tržby. Mnoho obchodů však ve snaze umocnit vlastní zisk rozšiřuje již tak intenzivní paniku mezi obyvatelstvem. Světlou výjimku tvoří například e-shop Alza.cz, který na svých stránkách nejenže pravdivě referuje o nebezpečí koronaviru a snaží se své zákazníky uklidnit, ale také informuje o tom, které respirátory vás před virem mohou ochránit a které naopak vůbec nejsou účinné.
Dopad na čínský trh
Negativní dopad virové epidemie zaznamenala i čínská ekonomika. Čínská centrální banka, ve snaze zmírnit dopady viru, udělila ekonomice rekordní finanční injekci 1,2 bilionu Jüanů (3,9 bilionu korun). Ta trpí převážně kvůli komplikacím v infrastruktuře způsobených karanténou a také kvůli snížené poptávce zbytku světa po čínském zboží ze strachu z přenosu viru v zásilce. To je problém například i pro čínský e-shop Aliexpress, který kromě snížené poptávky trápí i internetoví vtipálci, kteří o něm tvoří memes.
Ačkoli se koronavirus v balíčcích šířit nemůže, Česká pošta se rozhodla uklidnit své zákazníky facebookovým postem o proškolenosti svých zaměstnanců pro případy nečekaných událostí. Za to však schytala posměch a kritiku, a to dokonce i od samotných zaměstnanců, kteří v komentářích upozorňovali na to, že žádným školením neprošli.
Je důležité nepropadat panice
Zprávy o koronaviru, které nás denně bombardují, se mohou zdát katastrofické. Neblíží se ale konec světa, a je důležité si zachovat zdravý odstup a uvědomit si, že realita se od novinových titulků často zásadně liší. Nakonec, každý rok zemřou desítky tisíc lidí na obyčejnou chřipku.
Jak citovat tento článek?
SUKDOL, Štěpán.Koronavirus – katastrofa, nebo mediální panika?. Martin KOSTELECKÝ, editor. In: Markething [online], ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/koronavirus
Zdroje
https://globalnews.ca/news/6479939/coronavirus-racism-xenophobia-sinophobia-china/
https://www.businessinsider.com/corona-beer-virus-wuhan-no-link-trusts-customers-2020-1
Zdroje obrázků
https://www.facebook.com/Ceskaposta