Connect with us

Komunikace

Kony 2012: ušlechtilý čin nebo klam?

Kony 2012, kampaň neziskové organizace Invisible children, oblétla na počátku března svět a zaplavila sociální sítě. Půlhodinový dokument o ugandském válečném zločinci Josephu Konym se stal nejrychleji se šířícím videem vůbec. Také však rozdělil svět – první půlka mu tleská a věří, že se díky němu opravdu něco změní. Druhá půlka je daleko skeptičtější – dokument považuje za silně propagandistický a Joseph Kony podle nich představuje jen špičku ledovce. Pojďme se společně podívat na komplikovaný příběh jedné z nejúspěšnějších virálních kampaní všech dob.

Joseph Kony – krvavý čaroděj od Nilu

Joseph Kony, vůdce partyzánské skupiny Boží armády odpory (LRA), sužuje obyvatele Afriky již dvě desetiletí. Zprávy o aktivitě LRA pochází ze Středoafrické republiky, Konga, dříve i z Ugandy. Právě v Ugandě chtěl zavést křesťanskou vládu, která bude vycházet z biblického desatera. „Bojuju jen za desatero přikázání. Já si ho nevymyslel. Vymyslel ho Bůh“, to jsou slova samotného Josepha Konyho.  Desatero ovšem neříká nic o verbování malých chlapců do války, znásilňování dívek či vypalování vesnic.

Konyho armáda stojí za únosy tisíců dětí. Z chlapců vychovává vojáky, kteří mají za úkol zabíjet své sousedy a jako důkaz oddanosti dokonce vraždit své vlastní rodiče, časté jsou také únosy dalších dětí.  Dívky jsou využívány jako sexuální otrokyně a sám Kony si posléze z těchto dívek vybírá své manželky.

Neziskové organizace se shodují, že LRA v čele s Konym má na svědomí na 66 000 obětí únosů, dva miliony lidí byly vyhnány ze svých domovů, desetitisíce obyvatel Afriky zemřely. Přestože byl Joseph Kony Mezinárodním trestním soudem v Haagu obžalován z válečných zločinů již v roce 2005, nebyl zatím dopaden.

Invisible children & Kony 2012

Zhruba na počátku března spustila americká nezisková organizace Invisible children virální kampaň s názvem Kony 2012 (video: zde), která nám měla brzy ukázat, co skutečně znamená triumf virální kampaně.

Klíčovým prvkem kampaně Kony 2012 je velice emotivní půlhodinový dokument, jenž si klade za cíl zvýšit povědomí o Josephu Konym a jeho hrůzných činech, odzbrojení LRA, osvobození dětských vojáků a především se snaží přimět mezinárodní složky k jeho dopadení.

Prakticky každý člověk na světě (s přístupem na internet) měl tedy možnost podpořit tuto kampaň – sdílet ji skrze sociální sítě, hovořit o ní s přáteli, rodinou, se svými známými. Přispět mohli také zakoupením tzv. „action kit“ (aktivistické balíčky, cena 30$), které obsahovaly tričko, náramek, samolepky, plakáty, placky a prospekt Kony 2012.

 

 

 

 

 

 

zdroj: www.invisiblechildren.com

 

Kampaň podpořil mimo jiné i vysoký počet celebrit a politiků (Oprah Winfrey, Lady Gaga, Angelia Jolie, George Clooney, Bono Vox, Rihanna, George W. Bush, Condoleezza Rice, Bill Clinton).

Celá kampaň má vyvrcholit 20. dubna, kdy lidé vyrazí do ulic a vylepí plakáty s Konyho podobiznou. Cílem je, aby se lidé probudili do světa, kde nebude Kony a nikdo jemu podobný.

Nejrychleji se šířící video všech dob

Kampaň Kony 2012 zaznamenala ihned po svém spuštění ohromný úspěch, když zbořila veškeré dosavadní rekordy v rychlosti šíření videí, počty liků a komentů na Facebooku či Twitteru.

Britský deník uvádí, že během prvních 48 hodin od zveřejnění kampaně vydělalo video organizaci 5 milionů dolarů. Po šesti dnech od zveřejnění kampaně bylo zaznamenáno 860 tisíc komentářů týkající se kampaně. Dne 13.3.2012 mělo video 76 milionů zhlédnutí na Youtube, 16 milionů zhlédnutí na Vimeu, 5 milionů tweetů.

zdroj: www.invisiblechildren.com

Podle webového serveru Pewinternet hráli v šíření videa zásadní roli mladí lidé mezi 18 a 29 lety, kteří o videu věděli a šířili ho dále především prostřednictvím sociálních sítí (Facebooku, Twitter).

Úspěch virální kampaně Kony 2012 – silný příběh, emoce, celebrity

Za úspěchem virální kampaně Kony 2012 stojí několik faktorů, pojďme si je nyní ve stručnosti shrnout.

1)      Silný příběh vzbuzující emoce

Jedním z hlavních důvodů, proč je virální kampaň Kony 2012 tak úspěšná, je bezpochyby silný příběh, který nabízí. Masový vrah Joseph Kony, který je zodpovědný za smrt několika tisíců nevinných lidí, verbování malých chlapců do armády, znásilňování mladých dívek. To jsou fakta, která nenechají nikoho chladným.

Dokument od sebe dále velice jasně odděluje dobro a zlo. Na tyto dva aspekty je veřejnost zvláště citlivá – zlo musí být bez výjimky potrestáno. Atraktivní a velice emotivní je také samotné zpracování videa. Video nekonstatuje pouze holá fakta, ale je vyprávěním a emotivním příběhem režiséra Jasona Russella, který se snaží o nastolení spravedlnosti v afrických zemích. Silně dojemným momentem dokumentu je scéna, kdy Russell vysvětluje svému malému synovi, proti jakému lumpovi tatínek bojuje. Silně kontrastně potom působí spokojené dětství malého Gavina (syna Jasona Russella) a malého Uganďana Jacoba, člena armády LRA.

2)      Virální prostor, mediální prostor – platforma k debatě

Díky virálnímu prostoru došlo k velice rychlému rozšíření videa. Lidé ho nejen sdíleli, ale také komentovali, rozvíjeli debaty, zaujímali kritické postoje, psali o dokumentu články. Video se stalo chytlavým nejen pro „obyčejnou“ veřejnost, ale také pro média, díky nimž se informace o kampani dostala k masovému publiku a k lidem, kteří nejsou tzv. „generací internetu“.

Svou roli v šíření videa sehrála i interaktivita, kdy lidé mohli přímo prostřednictvím oficiálních stránek Invisible children tweetovat slavným osobnostem. Klíčovým faktorem kampaně je však nosné sdělení: „Buďte součástí kampaně, šiřte video dál, i vy můžete něco změnit.“

3)      Aura celebrit

K úspěchu v šíření videa dozajista přispěla i podpora celebrit světového formátu. Americká moderátorka Oprah Winfrey dokonce umístila na svůj Twitter příspěvek „I know, I was trying to get people´s attention years ago. But glad people are waking up to his atrocities and want to stop him.“

Na vlnách kritiky

Současně s obrovskou podporou videa Kony 2012 se vynořila i velice razantní kritika. Nejčastěji je dokumentu vytýkáno, že nabízí až příliš snadné vyřešení problému. Dochází k vytvoření tzv. „slacktivismu“ , kdy si lidé vytvářejí falešný pocit, že sdílením, likováním či komentováním skutečně vyřeší daný problém. Častým názorem také je, že dokument až příliš zjednodušuje celou situaci. Vytýkán je mu i jeho holywoodský styl zpracování.

Odborníci se dále shodují, že Joseph Kony nepředstavuje v současné době hlavní problém afrických zemí. Daleko složitější otázkou je např. onemocnění AIDS. V této souvislosti vyslovila kritiku i Mia Farrow, vyslankyně dobré vůle Unicef. Podle Mii Farrow vsadila organizace spíše na marketing než na skutečnou pomoc. Pokud by lidé zasílali finanční prostředky přímo obětem Konyho násilí, byla by to, dle Farrow, daleko záslužnější činnost. Michael Wilkerson, novinář působící v Ugandě, navíc upozorňuje, že Kony se už šest let nenachází v Ugandě, ale přesunul se do Středoafrické republiky a Jižního Súdánu.

Asi nejzávažnější se však ukázaly nejasnosti okolo samotného financování uvnitř organizace Invisible children. Podle neoficiálního serveru Visible children, který nabízí prostor pro kritickou diskuzi této kampaně, jde pouhá třetina prostředků na skutečnou pomoc, zbytek putuje na režijní náklady a platy zaměstnanců. Organizace Invisible children využívá řady online nástrojů, aby vyvrátila tato nařčení a na svém blogu odpovídá právě třeba na otázky týkající se financování samotné kampaně.

Již jednou zmiňovaný server Visible children dále přinesl fotografie tří zakladatelů Invisible children, jak ozbrojení pózují s členy Sudan People Liberation army. Ta je mimo jiné velice často obviňována z násilností. Objevily se tedy i otázky, zda peníze z kampaně nepodporují další militantní jednotky.

Nejostřejší kritika kampaně se však objevila v souvislosti s přítomností amerických vojáků v Africe. Editor London Evening Post Henry Gomba dává kampaň Kony 2012 do souvislosti s tzv. arabským jarem, které vidí jako boj o nerostné suroviny v Africe. „ Tyto války jsou vedeny stále ze stejného důvodu. Tím je ropa, plyn, zlato a nerostné bohatství.“

Co na to Uganďané?

Mnoho odborníků vede složité debaty, jaký je vlastně záměr kampaně Kony 2012. Přitom je velice často opomíjen názor samotných obyvatel Afriky, který by měl být nejdůležitější. Ugandští novináři se shodují: válka v Ugandě je daleko komplexnější problém, než jen samotný Joseph Kony. Ugandský novinář Angelo Izama uvádí, že kampaň Kony 2012 spíše než ugandského vraha zviditelní samotnou organizaci, tedy Invisible children. Dále si klade otázku, proč se až nyní celý svět zajímá o Konyho?

Ostatně mezi nejčastěji skloňovanými spojeními figuruje právě „proč až nyní“, „problémem není pouze Joseph Kony“ a „skepse“.

Kony 2012 – ušlechtilý čin nebo klam?

Nebudu lhát. Když jsem poprvé uviděla kampaň Kony 2012, dostala mě. Svým provedením, svým poselstvím. Celá rodina mě musela zadržovat, abych si nekoupila aktivistický balíček za 30$. Při postupném hlubším zkoumání problému jsem však začala pochybovat. Je opravdu Kony 2012 tím, za co se vydává? Nebo je to jen lesklé pozlátko, za nímž se skrývají mocenské machinace?

Nevím, já opravdu nevím. Jaký je váš názor?

 

Zdroje:

http://www.invisiblechildren.com/

http://www.kony2012.com/

http://pewinternet.org/Reports/2012/Kony-2012-Video/Main-report.aspx

http://visiblechildren.tumblr.com/page/2

http://www.invisiblechildren.com.s3-website-us-east-1.amazonaws.com/critiques.html

http://www.aljazeera.com

http://latimesblogs.latimes.com/world_now/2012/03/uganda-kony-2012-reaction.html

http://socialtimes.com/critics-kony-2012_b91106http://zpravy.ihned.cz/svet-afrika/c1-54977990-video-o-carodeji-od-reky-nil-ovladlo-youtube-valecnik-unesl-desitky-tisic-deti

http://thenextweb.com/socialmedia/2012/03/07/how-an-online-documentary-about-a-ugandan-warlord-received-over-7-million-views-in-two-days/

http://www.tyinternety.cz/udalosti/kony-2012-aneb-spletity-pribeh-nejviralnejsiho-videa-internetu-6334

http://www.lidovky.cz/superuspesna-kampan-kony-2012-celi-kritice-fpd-/ln-media.asp?c=A120313_105158_ln-media_kim

http://aktualne.centrum.cz/zahranici/afrika/clanek.phtml?id=643303

http://wiki.aktualne.centrum.cz/joseph-kony/

 

Zdroje: fotografie

www.invisiblechildren.com

www.visiblechildren.com

Zdroje: cover fotografie

www.invisiblechildren.com

 

 

Jak citovat tento článek?

POLÁČKOVÁ, Eliška. Kony 2012: ušlechtilý čin nebo klam? Markething [online]. [cit. 2012-03-25]. Dostupné z: http://www.markething.cz/kony-2012

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR,v současnosti studentka Žurnalistiky taktéž na FSV UK. Zajímá se zejména o nekomerční marketing a art marketing.

More in Komunikace

To Top