Connect with us

Marketing

Hořké Vánoce pro Chanel? Módní dům čelí obvinění z podvodu

Koupili byste si adventní kalendář za 20 000 Kč? Značka Chanel si pro své fanoušky jeden takový připravila. Začíná ikonickým číslem pět a celý je ve tvaru parfému Chanel n. 5. Krásný obal dotažený do posledního detailu však nemůže zastínit ošizený obsah. Proč Chanel čelí obrovské vlně kritiky? Může za to TikTok.

Jak (ne)oslavit narozeniny

Chanel patří mezi luxusní značky, u kterých jsou zákazníci zvyklí utrácet vysoké částky, a u příležitosti stého výročí od svého založení si pro své příznivce připravil adventní kalendář. Chanel si za desítky let svého fungování vybudoval velmi specifické USP (unique selling proposition), které zaručuje, že si značka může dovolit produkty prodávat za vysoké ceny i přesto, že náklady nejsou tak vysoké. Odhaduje se, že luxusní značky zvyšují výrobní cenu produktu až dvacetkrát, což jim umožňuje dobře vybudovaný brand. Proč je tedy nyní takový problém, že je vánoční kalendář od Chanel předražený?

zdroj: 7news.com.au

První adventní kalendář v historii Chanel obsahuje více samolepek, prázdných pytlíčků, klíčenek a dalších maličkostí než produktů, které zákazníci od kalendáře očekávali. Skoro to vypadá, že tímto adventním překvapením Chanel zjišťuje, za co všechno jsou příznivci značky ochotni zaplatit a jak na nich lze co nejvíce vydělat s minimálními náklady. Zákazníci módního domu si to však nenechali líbit a začali nový produkt ostře kritizovat na sociálních sítích.

Chanel na TikToku

Adventní kalendář francouzského módního domu je aktuálně virální na TikToku, kde o něm mnoho tvůrců natočilo unboxingy, z nichž většina končí zklamáním. Nejznámější influencerkou, která se na této platformě ke kalendáři vyjádřila, byla Elis Harmon. Ta v současnosti netočí videa téměř o ničem jiném a využívá celou kauzu k vytěžení co největší popularity. Její komunikační strategie na TikToku je tak mnohem důmyslnější než strategie Chanel. Značka totiž nemá na TikToku jediné video a očividně nebyla připravena na vlnu kritiky, která se zde šíří. 

Elis Harmon dokonce Chanel v jednom ze svých videí obvinila z toho, že ji značka zablokovala. Harmon však neposkytla žádný důkaz, že se to opravdu stalo a mluvčí značky se k obvinění vyjádřil následovně: „Nikdy jsme nikomu nezablokovali přístup k účtu na TikToku, protože účet Chanel na TikToku není aktivní.“ 

zdroj: TikTok @eliseharmon

Chanel na TikTok opravdu nepřidává žádný obsah a dokonce zde svůj účet vede jako soukromý. Přesto Harmon její sledující uvěřili a začali psát komentáře plné opovržení pod instagramové příspěvky značky, které se týkaly nastávající módní přehlídky v Paříži. Chanel na komentáře nereaguje a celou kauzu řeší spíše snahou o zlepšení svého PR. I když je internet plný této kauzy, adventní kalendář si stále drží svou cenu a na eBay se přeprodává i za 50 000 Kč.

Vlna kontroverze, kterou kalendář vyvolal, je pro Chanel nečekaná, ale PR odborníci firmy očividně dělají, co můžou. Ačkoliv oficiální omluva zatím nepřišla, mnoho článků na téma této kauzy je postupně doplňováno o vysvětlení mluvčích značky. Rozhodně však celá kauza otevírá diskuzi na téma hranic USP a toho, co musí high-end značky nabízet, aby si udržely punc luxusu.

Jak citovat tento článek?

ŠEVČÍKOVÁ Karolína. Hořké Vánoce pro Chanel: zákazníci se cítí podvedeni. Karolína KUBŮ editor. In: Markething.cz [online], 2021. ISSN: 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/horke-vanoce-pro-chanel

Zdroje

https://www.highsnobiety.com/p/chanel-advent-calendar-tiktok/?fbclid=IwAR1WT9tf31zDs8PZQNkOxU6-rX4jAljXJ_SU_3MG13GDJNN1tFNQQEav6uM

https://www.indy100.com/news/chanel-prices-pandemic-handbags-christmas-b1955065

nyti.ms/3yBEF65

Continue Reading

Studentka MKPR, kterou nejčastěji potkáte s foťákem v ruce. Fanynka Tarantina, sekáčové módy a minimalismu.

More in Marketing

To Top