Connect with us

Média

Holubí letka, postrach všech akcí pro média

Denní rozvrh:

9:00       snídaně finanční instituce

11:00     tisková konference módní značky

13:00     tisková konference předního výrobce osvětlení

15:00     předváděcí akce pro novináře z oblasti sportovního vybavení

17:00     vernisáž fotografií

Říkáte si, kdo může mít tak nabitý program a kdo je tak univerzální, že se zajímá o všechny výše zmíněné obory? Odpověď možná některé překvapí. Nejedná se o erudovaného aktivně píšícího novináře, nýbrž o vysloužilé novinářské důchodce, leckdy bez toho přívlastku „novinářský“, čili jen o důchodce. Řeč je o nezvaných návštěvnících tiskových konferencí a dalších akcí pro média, o tzv. holubí nebo Holubově letce. Všichni, kteří se pohybují v oboru, s ní měli alespoň jednou za svůj profesní život co do činění. A že to většinou nebylo extra příjemné setkání.

Zpět ke kořenům

Název holubí letka není odvozen od taktéž nevítaného opeřence, nýbrž od novináře Miroslava Holuba, kterého lze bez nadsázky považovat za zakladatele tohoto českého „sportu“. Jedno ale mají příslušníci obou skupin společné – velice rádi se slétávají v hejnech tam, kde je dobré krmení.

Historii tohoto fenoménu lze vysledovat do počátku 90. let, kdy se pod vedením právě Miroslava Holuba začala formovat první plenící letka složená vesměs z bývalých novinářů a jejich manželek. Holubova nebo také holubí letka tedy oslavila více než dvacetileté výročí na českém mediálním trhu a stále velice úspěšně funguje a její řady se neustále rozšiřují. Řečeno obchodním jazykem – skvěle využitý byznys nápad s téměř nulovými náklady a maximálním ziskem. Který jiný podnikatel tohle může říci?

„Holubovci“ jsou natolik legendární, že se dostali dokonce i na stránky několika odborných knih, namátkou je zmiňuje například Vojtěch Bednář v knize Mediální komunikace pro management nebo publikace Media relations není manipulace. Že se jedná opravdu o něco jedinečného, naznačuje i fakt, že mají svojí vlastní stránku na Wikipedii. Na webových stránkách České televize je k dohledání dokonce i krátké instruktážní video, jak se stát členem organizované holubí letky.

Krátká charakteristika

Holubí letka se vyznačuje tím, že její členové jsou perfektně organizovaní a hlavně dokonale informovaní. Altruisticky si navzájem sdělují podrobnosti o pořádaných akcích, porovnávají si zaplněné diáře, svorně nahlas kritizují úroveň jídla nebo obsluhy, porovnávají cennost ukořistěných darů a tak dále. O obsahové náplni akcí však nepadne ani zmínka. Zajímavostí je, že členy holubí letky se v poslední době stávají stále mladší a mladší lidé, z nichž někteří se dokonce tváří jako píšící novináři.

A proč jsou vlastně tito „sběratelé dárečků a zasloužilí gurmáni“ tak nepopulární? Protože ve skutečnosti to jsou nevychovaní vyžírkové bez špetky slušnosti. Mezi novináři vzbuzují pobavený úsměv, v pracovnících PR agentur a cateringových společností spíš znechucení a děs v očích. Vadí především způsob, jakým se chovají a jak bezostyšně vše plení. Lidská slušnost a důstojnost jsou pro ně zřejmě neznámé pojmy. Neomaleně se hned u vchodu dožadují „svého“ dárku, ideálně ještě pro kolegu, který přijde později s odůvodněním, aby na něj zbylo. Pro tiskové materiály si jdou dvakrát, aby prokázali snahu. Nemusím snad dodávat, že při odchodu je v lepším případě „zapomenou“ na stole, v tom horším je lze zcela jistě dohledat v nejbližším odpadkovém koši. A na ty opravdové novináře, kteří by materiály využili, se tak nedostane. Ještě v průběhu tiskové konference neváhají členové holubí letky podniknout několikanásobný zběsilý útok na občerstvení, zainteresované účastníky ruší šoupáním židlí, cinkotem talířů a příborů a také neodmyslitelným mlaskáním. Po jejich finálním zdrcujícím nájezdu na torzo bufetu většinou na ostatní účastníky akce nezbude téměř nic. Zkušenější a otrlejší z  holubářů si totiž neopomenou přibalit i nějaký ten proviant s sebou do igelitky na horší časy. Když už tam museli více než hodinu sedět, tak ať z toho aspoň něco mají!

Spolehlivá poznávací znamení členů holubí letky:

  • chodí jako první
  • většinou nechodí sami, ale již pečlivě zformovaní ve vícečetné skupině
  • jako první se vrhají na jídlo
  • hned po příchodu se dožadují „svého“ dárečku
  • většinou věk nad 60, ale zdá se, že i Holubovu letku potkala v posledních letech generační obměna, takže to nemusí platit na 100 %
  • igelitová taška, velice často nacpaná chlebíčky a jinými pochutinami z předchozích akcí
  • když se je snažíte slušně vyhodit nebo jim odmítnete dát dárek (ano, i k takové drzosti se občas někdo odhodlá), stanou se nepřiměřeně agresivními a vyhrožují nepublikováním zprávy z akce, případně publikováním negativních referencí
  • neustále se jim něco nelíbí a kritizují – jídlo, úroveň konferenčního prostoru, hodnotu dárku, samozřejmě dostatečně hlasitě
  • jsou naprosto všestranně zaměřeni – ráno je potkáte na snídani s ekonomickým zaměřením, v poledne na tiskovce sázkové kanceláře a hned poté na tiskovém setkání o inkontinenci
  • nikam nespěchají (pokud zrovna za chvíli nezačíná tiskovka s mnohem chutnějším občerstvením a dražším dárkem)

Ono by se zejména u těch členů letky v důchodovém věku dalo pochopit, že si chtějí přilepšit – dobře se najíst a popovídat si se starými známými. Proč ne? Ale, jak se říká, všeho s mírou. Stačila by prachobyčejná lidská slušnost a účast holubů na některých akcích by mohla být ku prospěchu obou stran – Holubovci by se najedli a pořadatelé by se mohli pyšnit vyšším počtem účastníků (někteří to potřebují).

Pár rad na závěr

Pokud ale nejste měkkosrdcatí a opravdu nechcete, aby členové holubí letky vaše akce navštěvovali, stačí dodržovat pár základních preventivních pravidel. Především byste neměli dát holubářům příležitost, aby se o vašich akcích dozvěděli. Toho lze docílit tím, že se pozvánky posílají jmenovitě s dodatkem o nezveřejňování v událostech tiskových agentur. Když ani to nepomůže a známé tváře se dožadují vstupu akci, je nutné být nekompromisní a nikoho, kdo není na seznamu pozvaných, nepustit dál (i když je zde riziko, že nevyhnutelnou potyčku uvidí klient). Dokud je totiž někdo párkrát neodkáže do patřičných mezí, stanou se holubáři neodmyslitelnou součástí každé akce pro média. A to snad nikdo nechce.  Zdaleka nejjistějším prostředkem k odrazení holubí letky je absence dárků (propiskami a bloky pohrdají, už jich mají doma dost) a především minimalizace občerstvení. Vězte, že pokud tuhle taktiku zopakujete dvakrát po sobě, už vám na tiskovku nepřijdou. Takže pokud na vaši akci žádný člen holubí letky nepřišel, můžete si gratulovat. Vaše prevence se vyplatila. Nebo prostě vaše akce není tak zajímavá…. 🙂

Jak citovat tento článek?
SÁBLÍKOVÁ, Lucie. Holubí letka, postrach všech akcí pro média. Markething.cz [online]. 2012, [cit. 2012-03-02]. Dostupné z: http://www.markething.cz/holubi-letka-p…akci-pro-media

Continue Reading

Absolventka oboru Marketingová komunikace a PR na FSV UK se čtyřletou praxí v oboru. Po agenturní zkušenosti zakotvila na klientské straně na pozici Specialista komunikace a PR. Zajímá se o public relations všeho druhu a sportovní marketing.

More in Média

To Top