Marketing
Fast food: fotka vs. realita?
Vidíte šťavnatá rajčata, vysoký steak a křupavou housku. Kdo by odolal! Jdete k pultu s rychlým občerstvením a objednáváte si sendvič, jehož název už dopředu říká, že bude super, dlouhý, větší nebo maxi. Platíte několik desítek korun a dostanete gumový hamburger s unavenými kousky salátu, jednou kyselou okurkou a laciným kečupem. Zlobíte se?
Pořad Černé ovce se snažil zjistit, jaké triky marketéři používají při propagaci rychlého občerstvení, a jak na ně spotřebitelé reagují. Fotografie běžně připravují foodstylisté, kteří použijí vždy tu nejnadýchanější housku, jídlo fotí studené, aby se sýr neroztekl a nešla z něj pára, rajče a salát narovnají pěkně dopředu a něco i potřou lehkou vrstvou želé, aby vše vypadalo lesklé a čerstvé. Pojem food styling je převzatý ze Spojených Států, kde se od poloviny padesátých let začalo toto povolání profesionalizovat v souvislosti s rozmachem magazínů a pořadů o vaření a kulinářství. Takto vypadá dnes nabídka amerických řetězců na obrázku a ve skutečnosti.
Přitom touha, aby jídlo vypadalo chutně, je zcela přirozená a je součástí naší kultury – jíme i očima. Spotřebitel tak již trochu počítá, že je to “podvod”, a rozhoduje se spíše podle zkušenosti, chuti, možností výběru – a také podle toho, jak velký má hlad. Takzvaný efekt třetí osoby ale působí i na nás: domníváme se, že fotografií dobrého hamburgeru se nechají napálit jen ti druzí, my přece ne – my přeci víme, jak to bude vypadat ve skutečnosti. Pokud je ale vyfocený masový karbanátek v housce poměrově dvakrát či třikrát silnější, než houska, zatímco ve skutečnosti má sotva tři milimetry, není to jen make-up, ale podvod. Potom má spotřebitel samozřejmě právo – a měl by si stěžovat.
A úplně na závěr krátké video pro lepší pochopení pojmu food styling:
Jak citovat tento článek?
KASL KOLLMANNOVÁ, Denisa. Fast food: fotka vs. realita? Markething [online]. [cit. 2012-04-07]. Dostupné z: http://www.markething.cz/fast-food-fotka-vs-realita
Zdroj titulní fotografie: Alphaila.