Marketing
Proč se nám ne/líbí požehnané logo Zoo Praha
Pražská zoo vstupuje do 81. sezóny s novým logem, které si nechala zpracovat newyorskou firmou Chermayeff & Geismar. Ne/líbí se vám nový vizuál tak komplexního subjektu, jakým pražská ZOO je? Zkusíme Vám říct, proč.
Výsledek ankety: nelíbí se
Zážitek, který chytne za srdce, se při pohledu na císařovy nové šaty nekoná – řekli jsme si při prvním pohledu na nové barevné logo a povzdechli si, že je možná naše zklamání způsobeno celou anabází kolem předchozích soudních tahanic, dlouho ohlašovaného rebrandingu, průtahům s výběrem a jaksi přehnaným očekáváním od výsledku (podobné to asi bude u loga ČR). Než jsme si ale jako ne-grafici dovolili vyslovit ortel nad novým vizuálem, nechali jsme vás od 1. dubna 2012 na facebookových stránkách Markethingu vyjádřit svůj názor. Výsledek (dvakrát více palců dolů než nahoru) mluví jasně a jen podpořil náš první dojem z náhledu na barevné pětistopí nahrazující prozatímní neslanou nemastnou variantu. Zamysleli jsme se nad vašimi komentáři i vyjádřeními odborníků a pěkně popořádku rozebereme nový vizuál.
Barvičky = veselá zoo
Dle slov ředitele pražské zoo je nové logo skládající se z pěti zvířecích stop “přitažlivé, výrazné a optimistické”. V tom jsme s ním zajedno. Kombinace červené, oranžové, žluté, zelené a modré odráží moderní přístup instituce, pozitivní energii i pestrost oboru, který si asi nikdo nedovede představit v odstínech černošedé. Tleskáme! Bohužel, nevydrží nám to na dlouho. Podíváme se nyní na sdělení, které nám zoo ve svém logu přináší, a porovnáme s kritériem, které je na vizuál obecně kladeno. Nutno podotknout, že my osobně bychom měli bez tiskové zprávy a dalších zdrojů právě s identifikací jednotlivých zvířecích stop velký problém.
Koho a co která stopa symbolizuje?
Oranžová stopa koně Převalského symbolizuje podíl pražské zoo na záchraně tohoto druhu.
Žlutá lví stopa připomíná jedno z prvních zvířat pražské zoo, lvici Šárku.
Červená stopa kondora andského symbolizuje chovatelský úspěch tohoto úspěšně odchovaného dravce.
Modrá stopa varana připomíná chovatelské úspěchy světového rozměru.
Zelená stopa velemloka upozorňuje na plánované mlokárium a dle vyjádření ředitele i odkaz k Čapkovi a ohlédnutí do minulosti a pohledem do budoucnost.
Šifra mistra Převaláka
A teď, kde nám to vázne. Interpretace pětistopí má ambice představit svou historii, která je v logu zašifrovaná. Značka (myslíme nyní v užším významu logo) musí být nejen v souladu s firmou svým barevným stylem, měla by především svým obsahem respektovat účel a přiměřené nároky na příjemce sdělení, v našem případě potenciální návštěvníky. Zoologická zahrada se vcelku komplikovanou cestou snaží sdělit svůj příběh od svého založení (lvice Šárka), přes své úspěchy (- v zadání pro výběrové řízení figuruje povinnost použít motiv koně Převalského) až po výhled do budoucnosti. Symbolický otisk stop jakožto důležitých milníků v historii zahrady představuje podle nás moc hezkou a nápaditou myšlenku, která ale z loga příliš nedýchá a dostaneme se k ní až hodně velkou oklikou. Na první pohled je pro nás nejkontroverznější onen hřebec. Nejen, že laik jen těžko identifikuje, že se jedná o stopu tradičního vzácného druhu, ale zaměstná ho to natolik, že už nestráví další čas přemýšlením o celkovém propojení zvířecích „ťápot“. Musíme nejprve vědět, komu která stopa patří, jaký význam zvíře představuje pro zoo a teprve na základě chronologické znalosti můžeme křičet – heuréka! Zapotili jste se? Nemálo? A vzpomenete si vůbec při té vší mozkové aktivitě na intertextový odkaz k Čapkovu mloku? Jestli ano, pak smekáme.
Gorillas
Co nás navíc nejvíc trápí je plíživá otázka, zda vzácný, médii i soudy poskvrněný, koník, který dominoval logu od konce 50. let. , neměl uvolnit místo sympatickým gorilám. Jako protiargument může sloužit fakt, že otisk gorilí tlapy by návštěvník těžko rozklíčoval a gorila je už ohraná. Jenže ono už samo použití stopy není bůhví jak originální, její motiv využívá mnoho zoologických zahrad (www.akronzoo.org, www.exmoorzoo.co.uk/ a například i slogan děčínské zoo „Zoo Děčín ve vás zanechá stopu. “ ). Rezignovali-li jsme na kritérium originality, zaměřme se na to, že dle vyjádření ředitele Bobka „…gorily jsou mimořádně populární…”. Hodí se připomenout emotivní příběh celebrity jménem Moja, také že zoo přispívá na záchranu goril nížinných prostřednictvím programu Pomáháme gorilám a že promítnutí opičky do vizuálu by přineslo milovníkům Zoo Praha mnohem větší emotivní zážitek. Gorila tedy úplně originální není, ale to hravě vyváží právě její citová hodnota a fakt, že se opička přeci dá ztvárnit i čitelným a emotivním způsobem, jako vidíme například u berlínské či londýnské zoo.
Font, písmo a černobílá
Vyznění loga musí být graficky a typograficky čitelné. Musí také splňovat technické podmínky pro bezproblémovou reprodukovatelnost (např. v černobílých novinách), a to i při zmenšení (třeba na potisku menších reklamních předmětů). Font nikterak nezaujme a představme si, jak by logo vypadalo v černobílé variantě. Neškodilo by zvětšit mezeru mezi ZOO a PRAHA, aby se nápis „neslíval“ a neznesnadňoval tak srozumitelnost. Písmena P a R v nápisu PRAHA jako by se spojovala. Proč? Že by PR kampaň města?
Otázky bez odpovědí vzbuzují pachuť
Otázek není nikdy dost – proč si zoo nechala zpracovat logo v New Yorku? I když renomovaní grafici spolupracují například s National Geographic, je vhodné, aby korporátní image české zoo budovali Američané? Nebylo by lepší, aby návrh za 1,7 milionu zpracoval nějaký český kreativec? Skutečně nejde o obrázky z databanky?
Po stopách zoo
Na logo jsou kladeny ty nejnáročnější estetické nároky, které navíc umocňuje požadavek na nadčasovost. Jak se dokáží Pražané a návštěvníci zoo ztotožnit s novým určujícím prvkem ukáže až čas. Prozatím mu Dominik Duka požehnal, Sto zvířat zazpívalo a Táňa Vilhelmová se na něj usmála. Úplně první zkouškou loga bude zřejmě jeho promítnutí do avizovaného navigačního a orientačního systému cedulí. Můžeme vám slíbit, že jakmile ho zoo zavede, vydáme se po „pětistopých“ do Tróji ho prozkoumat. Snad se neztratíme.
Zdroje:
http://www.zoopraha.cz/cs/o-zoo/novinky/zoo-praha-vstoupila-do-nove-sezony-s-novym-logem
http://hobby.idnes.cz/nove-logo-a-sezona-v-zoo-praha…
http://www.praha.eu/jnp/cz/home/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/zoo_praha…
http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku/clanek.phtml?id=739545
http://www.zoo-berlin.de/
http://www.setpointle.org/Londonzoo.html