Média
WeChat, Weibo, RenRen a další čínské sociální sítě.
Facebook, Youtube, Twitter. Mnoho z nás si život bez těchto stránek už ani není schopno představit. V Číně jsou však zakázané a kvůli firewallu není možné se na ně běžným způsobem dostat. To však neznamená, že se bez sociálních sítí Číňané obejdou. Mají své vlastní, které velmi často fungují jako jejich západní obdoby a také podobně vypadají.
Nejpoužívanější sociální sítí v Česku je Facebook. Podobně tomu je i v Číně. Jenže místo Facebooku tam mají RenRen 人人. V doslovném překladu RenRen znamená „lidé” nebo také „každý” či „všichni”. RenRen se sice používá stejným způsobem jako Facebook, nicméně nevznikl jako jeho čistá kopie. Měl však obdobnou genezi. Vznikl na akademické půdě původně pro interní komunikaci a jmenoval se Xiao Nei Wang 校内网, což znamená “školní síť”. Až poté se rozšířil mezi širší veřejnost.
Oproti klasickému Facebooku má několik funkcí navíc. Například ihned si můžete zkontrolovat, kteří lidé si zobrazili váš profil. Nejzajímavější je ale „stalkovací funkce“. Mnoho mladých Číňanů je neschopných najít si partnera klasickým způsobem. Na čínském Facebooku existuje možnost, že pokud se vám někdo líbí, můžete ho dát „sledovat“. On o tom nebude vědět. Ale ve chvíli, kdy vás tato osoba začne také sledovat, oba se o tom dozvíte.
Pokud se však v Číně opravdu budete chtít dostat na Facebook, máte dvě možnosti. Tou první je použití proxy serveru. Většina volně přístupných proxy serverů je ale blokovaná, takže budete muset použít nějaký placený. Ceny se pohybují kolem 7 USD za měsíc. Druhou možností je použití virtuální sítě VPN. Někteří Číňané tyto možnosti obcházení firewallu používají, ale není jich mnoho. Většina Číňanů k tomu nemá důvod, jelikož si vystačí jen s RenRen, a navíc se mnoho z nich bojí případného trestu.
Pět sekund reklamy? Buďte za ně rádi
Zatímco v oblasti sdílení videí je v západním světě již dlouhou dobu jasným hegemonem Youtube, v Číně donedávna pozice jedničky jasná nebyla. Ještě před dvěma lety byli na čínském trhu se sdílenými videi v zásadě tři velcí hráči. Youku (优酷 – skvělý a cool) Tudou (土豆 – brambora – žádný hlubší smysl) a 56.com (číslovky pět a šest se v čínštině vyslovují podobně jako „směji se“). V roce 2012 však proběhla velká fúze webů Youku a Tudou. Zatím však weby stále fungují odděleně.
Zajímavé na těchto čínských obdobách Youtube je, že reklamy před videem nelze po pěti vteřinách přeskočit a adblock je na ně krátký. Aby toho však nebylo málo, tak se nejedná o jednu reklamu, ale jakýmsi algoritmem vytvořený časový úsek (od 0 do cca 45 sekund) pásma reklamních sdělení. Navíc se vám při pozastavení videa ihned objeví reklama v podobě banneru.
Twitter? Raději WeiBo
V Číně je velmi populární obdoba Twitteru: WeiBo. V Česku se mnoho lidí domnívá, že WeiBo je samostatný server. Není tomu tak. WeiBo 微博 (drobný blog) je pojmenování pro mikroblogové služby. Největší poskytovatel mikrobloggerských služeb na čínském internetu je portál sina.com (něco na způsob yahoo.com či seznam.cz). Pravidla jsou stejná jako u Twitteru: Musíte se vejít do 140 znaků (nutno ovšem podotknout, že v čínštině 140 znaky vyjádříte mnohem víc, než v jazycích, které používají latinku). WeiBo má přes půl miliardy registrovaných uživatelů a za den se na něm objeví průměrně 100.000.000 příspěvků. Díky aktivitě mikrobloggerů na WeiBo bylo zatčeno několik korupčníků.
Ovšem i na WeiBo funguje na příkaz čínské vlády cenzura, která omezuje svobodu slova. Jakmile má nějaký příspěvek přes pět tisíc sdílení, což v Číně není vůbec těžké, stává se podezřelým. A cenzoři se na něj zaměří.
WhatsApp nebo WeChat?
Je zajímavé, že v Číně mají mnohokrát svoje verze aplikací, které tam nejsou omezované. Například místo WhatsApp tam používají WeChat. WeChat je ale pouze „exportní“ pojmenování. Sami Číňané ho nazývají WeiXin 威信, což znamená drobné zprávy. WeChat funguje podobně jako WhatsApp na mobilních zařízeních s napojením na telefonní číslo. Přes WeChat se mohou posílat krátké textové i zvukové zprávy. WeChat však má mnohé možnosti navíc, které Whatsapp nenabízí. Například nabízí možnost sdílení statusů, fotek a odkazů na jakési obdobě facebookové zdi. A v neposlední řadě můžete na WeChatu hrát různé jednoduché hry. Není divu, že se v posledních dvou letech WeChat stal komerčně využívaným médiem.
WeChat začíná být populární i mimo Čínu. Jednak proto, že se jedná o jednoduchý způsob, jak udržovat kontakt s lidmi žijícími v Číně, ale i proto, že zdarma nabízí totéž, co WhatsApp, který zato po ročním provozu chce poplatek. Navíc na rozdíl od výše popsaných služeb existuje i v anglické verzi. V srpnu 2013 měl WeChat odhadem 300.000.000 uživatelů v Číně a dalších 100.000.000 uživatelů v jiných zemích. Jeden čas byl produktovým ambassadorem WeChatu i argentinský fotbalista Lionel Messi.
A co Google?
Velice zajímavá je v Číně pozice Googlu. Spoustu jeho podružných funkcí jako Google+ nebo Google Docs se v Číně použít nedá. Samotný vyhledávač Google však funguje, i když pouze z domény Hong Kongu. I proto většina Číňanů k vyhledávání používá čínský server BaiDu 百度 (volně přeloženo Sto úhlů pohledu). Hlavní důvod proč Čína nehodlá zakázat všechny služby Googlu je operační systém Android, který pohání snad polovinu čínských mobilních zařízení. I proto čínská vláda proti Googlu nijak razantně nezakročí.
Blokované však v Číně nejsou pouze sociální sítě. Na listině nedostupných stránek jsou i například zpravodajské weby (BBC, CNN, …) servery na sdílení dokumentů (Dropbox, Pirate Bay, …), webové stránky mnoha neziskových organizací (Amnesty International, Wikileaks, …) a dokonce i některé pornostránky. Pokud vás zajímá, které další stránky jsou blokovány, můžete se na to podívat zde. Je zajímavé, že zatímco přístup na “zahraniční” sociální sítě je v Číně velmi striktně blokován, jediná bariéra pro vstup na čínskou sociální síť je jazyk. Mnohé celebrity si tedy najímají „chinese social media managery” ke spravování profilů na RenRen či na WeiBo, aby mohli blíže komunikovat s fanoušky v Číně.
Zdroje:
Zdroj náhledového obrázku: http://www.seeisee.com/sam/2013/04/02/p3682
Jak citovat tento článek:
DOSTÁL, Jaroslav. WeChat, Weibo, RenRen a další čínské sociální sítě. Markething [online]. 16. dubna 2014 [cit.2014-4-16]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: www.markething.cz/facebook-v-cine-ne-renren