Connect with us

Média

Facebook se otevírá další reklamě

Před několika týdny spustil Facebook v USA nový social plugin, tlačítko “want”. Jedná se o nástroj, díky kterému mohou uživatelé prakticky nakupovat po sociální síti Facebook. Pro obchodníky, kteří se takto na sociální síti prezentují, například Victoria’s Secret nebo Michael Kors, znamená “want” button bezesporu novou příležitost, jak zaujmout potencionální zákazníky. Je tato inovace krok správným směrem, nebo bude další reklama na Facebooku uživatelům spíše na obtíž?

Kromě značek Victoria’s Secret a Michael Kors se na Facebooku prezentuje další značka oblečení, Neiman Marcus, dále pak prodejci stylového nábytku a doplňků pro domácnost Pottery Barn nebo Wayfair, značka brýlí Smith Optics a designové produkty Fab.com. Pokud si uživatelé prohlíží fanouškovské stránky a alba těchto obchodníků, u jednotlivých produktů mohou kliknout na tlačítko „want“, „collect“ nebo staré dobré „like“. Vytváří tak jakýsi wishlist, který se samozřejmě objeví na jejich zdi i v nových příspěvcích sledovaných jejich přáteli. Produkty jsou díky tomu na sociální síti masivně sdíleny, navíc vystavené položky obsahují i odkaz, s jehož pomocí se lehce prokliknete přímo na online obchod daného prodejce.  Facebook tvrdí, že v první řadě nejde o to, směrovat obchodní transakce na sociální síť, jako spíše usnadnit uživatelům přístup k novým produktům. Údajně z uskutečněného prodeje nic nezískává. Jak ale říká Jenda Perla, specialista na sociální média: „Myslím si, že v prvopočátku nasazení tohoto tlačítka budou služby s ním spojené opravdu zdarma. Facebook by však nejednal racionálně, kdyby se později tuto funkci nepokusil zpeněžit. Spíše než provize z prodeje bych však očekával provázání se sociálními reklamami, podporu produktů a další nápady. ”

 

Pottery Barn a want button

VS a want button

Tlačítko “want” v Česku?

Dočkáme se nakupování pomocí Facebooku i v České republice? Pokud bude zkušební test v USA úspěšný (a vypadá to, že bude), můžeme s touto novinkou počítat i u nás. Facebook totiž své funkce vždy zprovozňuje pro celý svět. Lišit se ale pravděpodobně budou nabízené produkty, poměrně luxusní a drahá značka Michael Kors, velmi oblíbená ve Spojených státech, by v českých luzích a hájích zřejmě příliš neuspěla. Podle Adama Zbiejczuka, specialisty na marketing na sociálních sítích, můžeme v českém prostředí kromě oblečení očekávat i elektroniku, knihy nebo třeba zájezdy. Zkrátka spíše zboží, které zaujme hlavně vizuálně, a více než předmětem racionálního uvažování je nákup výsledkem uvažování založeného na emocích.

 

Úspěch = peníze?

Lze tvrdit, že Facebook hledá, kromě klasické reklamy v pravém sloupci obrazovky, nově také u fotek na profilech Timeline, nový způsob, jak na tomto sociálním médiu vydělávat. Pokud bude tento nový social plugin úspěšný, určitě s sebou přinese změny v nákupních návycích uživatelů a velmi zajímavý zdroj inzerce. A tomu, že bude tlačítko “want” úspěšné, zatím všechno nasvědčuje. Server insidesocialcommerce.net píše, že celých 67% upozornění vede k prokliknutí na stránky obchodníka. Otázkou ovšem je, jaký je poměr reálně uskutečněného prodeje. Facebooku podle Jendy Perly dále nahrává i fakt, že na obdobné wishlisty a nástěnky jsou uživatelé zvyklí díky Pinterestu apod., jejich přesunutí na nejrozšířenější sociální síť je tedy jedině výhodou. Dodává ale, že: „ …pro Facebook půjde spíše o doplnění služeb než o nějaký výrazný finanční veletok.

Facebook zahlcen reklamou?

Poměrně reálným rizikem je to, že uživatelé si budou připadat reklamou zahlceni. Někteří můžou mít pocit, že obchodování na sociální síti, která má hlavně spojovat lidi a pomáhat jim sdílet své zážitky, zkrátka nepatří. Faktem ale je, že až dosud navyšování výskytu reklamy fanoušky nijak výrazně neodradilo. A stejně jako nejrůznějším hrám a aplikacím, se lze i inzerci na Facebooku poměrně úspěšně vyhnout. A když by náhodou ona pomyslná sklenice pro někoho přetekla, může Facebook jednoduše přestat používat. Jak ale říká Jenda Perla: „Facebook je věc v našem životě zbytná a z tohoto pohledu je jistě zajímavé sledovat, kde je ona hranice, jejíž překročení již nebudou fanoušci tolerovat. Nemyslím si, že by jí však byl “want“ button.Nezbývá tedy než se nechat překvapit, jakým směrem se nejen v USA bude tato inovace ubírat.

Zdroje:

http://allfacebook.com/want-technologies-notifications_b99904

http://www.businessinsider.com/the-best-social-media-advertisers-2012-11?op=1

http://www.businessinsider.com/heres-why-facebook-isnt-letting-some-people-see-the-want-button-yet-2012-10

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2410724,00.asp

http://www.nation.com.pk/pakistan-news-newspaper-daily-english-online/entertainment/11-Oct-2012/facebook-introduces-want-button

http://www.marketingmagazine.co.uk

http://www.pcmag.com

http://www.forbes.com

http://www.insidesocialcommerce.net

http://www.washingtonpost.com

Poděkování Jendovi Perlovi a Adamu Zbiejczukovi za zodpovězení otázek.

 

Jak citovat tento článek:

SKOPALOVÁ, Pavla. Facebook se otevírá další reklamě. Markething.cz [online]. 1. listopadu 2012 [cit. 2012-11-01]. Dostupné z: http://www.markething.cz/facebook-se-otevira-dalsi-reklame

Continue Reading

Studentka druhého ročníku oboru Marketingová komunikace a PR na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Zaměřuje se na brand a značku, zajímá se také o sociální marketing, marketing neziskového sektoru.

More in Média

To Top