Connect with us

Média

Facebook a timeline: diktatura s lidskou tváří

Facebookové firemní stránky u nás běží od 31. března povinně v režimu Timeline. Co to pro marketéry znamená? Jen potvrzení starého známého pravidla. Na Facebooku stále vládne diktatura, která se nám při poslední zásadní změně snažila alespoň ukázat lidskou tvář. Pro specialisty na facebookovou komunikaci to rozhodně není špatná zpráva.

Jedním ze základních pravidel komunikace na Facebooku (a sociálních sítích obecně) je otevřenost a oboustrannost. Správci firemních stránek se o to maximálně snaží a často odpovídají i na dotazy a vzkazy, které jsou pod úroveň člověka s normální mírou důstojnosti a slušnosti. Vzájemná komunikace se samotným Facebookem se ovšem nekoná. Dovolat se spravedlnosti, odvolat se proti zablokování osobního profilu nebo firemní stránky bývá často na dlouhé lokte, ačkoliv Facebook se i v této otázce nepatrně lepší a dokáže na smysluplnou zprávu jednou za čas smysluplně odpovědět.

Příchod povinné firemní Timeline opět potvrdil, že Facebook je neomezeným diktátorem a nehodlá ze své role nijak ustupovat. Ostatně nemá ani důvod. Hrajeme si na jeho písečku, všichni jsme s pravidly souhlasili a aktivním používáním Facebooku s nimi stále souhlasíme. Vysvětlujte to ale agenturám a jejich klientům, kteří měli připravené a naprogramované nové záložky a statické stránky dopředu a příchod Timeline jim udělal čáru přes rozpočet?

Timeline jako dobře připravený tah

Přechod na Timeline byl z mého pohledu průlomový právě z hlediska komunikace samotného Facebooku. Správce stránek na povinnou úpravu včas upozornil, připravil pro ně několik tutoriálů a speciálních stránek (např. LearnFacebookPages.com) včetně videí a sám dával tipy, jak využít nový vzhled pro ještě lepší komunikaci s fanoušky. Navíc si správci mohli Timeline v klidu osahat, připravit historii značky v režimu stránky, který viděli jen oni sami, a teprve poté spustit nově připravený vzhled fanouškům.

Nechci podceňovat anglickou gramotnost socialmedia nadšenců v jednotlivých firmách a agenturách, ale mnozí správci stránek jistě ocenili veškeré informace v českém jazyce. https://www.facebook.com/about/pages/  Je vidět, že Facebook přechod na Timeline rozhodně nepodcenil, díky čemuž i správce stránky okresního fotbalového týmu bez počítačových a jazykových znalostí mohl zvládnout přechod s velkou lehkostí.

Na Facebooku se točí tak velké peníze a živí se na něm již tolik lidí, že takovýto přistup je od Zuckerbergovy party zcela na místě. Není za tím jen nezištná láska k uživatelům a marketérům, ale i konkurence Googlu a vstup na burzu. Facebook, chtě nechtě, se již nemůže chovat tak despoticky, jako býval kdysi zvyklý. Navíc zažil velkou vlnu nevole, když hrozil Timeline u osobních profilů. Uživatelé jsou rozhodně klíčoví pro úspěch modré sítě, ale peníze generují pro Facebook firmy. Proto tolik péče.

Jedná se o jasnou ukázku síly Facebooku. Musíte vzhled změnit, protože je to tak lepší, vlastně nejlepší a když jste proti, máte smůlu. Na nekorektní jednání ukazuje i to, že povinná změna „vizáže“ stránek byla avizovaná na 30. března, ale nakonec bylo datum na poslední chvíli změněno na 31. března. Nikdo nevěděl proč a ani tato informace nebyla tak veřejná, jak bychom čekali. Byl to další fakt, který jsme museli přijmout.

 Další změny? Jenom dobře

Facebook se neustále vyvíjí a je již zvyklý na pravidelný kolotoč, který se po změnách funkcí a vzhledu vždy roztáčí. Objeví se vlna nevole, pár rebelantů na chvíli Facebook bojkotuje, ale nakonec se všichni přizpůsobí. Změna s Timeline byla hodně drastická již na první pohled. Uživatelé si díky historii navíc uvědomují, jaká data má „kdosi někde“ k dispozici a ironická věta „Facebook není deníček“ pomalu zapadá do kategorie archaických urážek. Facebook deníček je. Nyní již oficiálně. Otázkou je, zdali je to špatně. Opět bude, stejně jako před Timeline, záležet jen a jen na uživatelích, co na sebe prásknou.

Každá změna hraje do karet i facebookovým specialistům, protože jen draví socialmedia maniaci dokáží držet krok se změnami a trendy. Na trhu jsou tak pořád žádoucí. Po stovkách přednášek o pravidlech a zejména soutěžích přibude při prezentacích expertů na Facebook další dobré věčné téma – co nesmí být na hlavní fotce. A opět bude o čem mluvit, o čem psát a za co platit.

Cukr(berg) a bič

O tom, že Facebook je nebezpečná a nevyzpytatelná platforma, která si občas dělá, co chce a obtížně se s ní komunikuje, se přesvědčil i mladý podnikatel Jakub Rož se službou Školní sešit. Do ní se uživatelé přihlašovali skrze Facebook, ale peníze plynuly pouze českému podnikateli a jeho společníkům. Pomineme-li fakt, že služba je postavená na třetí straně (čili Facebooku) a stabilita projektu tak stojí mimo autory, což je vždy velice riskantní, plyne z toho velké ponaučení pro ostatní. Facebook není takový kamarád, jak se zdá a rozhodně vás nenechá hrát si na jeho pískovišti zcela volně (a zadarmo). Když chce, v tichosti udeří.  Celá kauza snad bude mít šťastný konec, ale je to velké varování pro všechny ostatní. Více informací o tomto případu najdete zde:

 

Jak článek citovat?

HOUSKA, Tomáš. Facebook a timeline: diktatura s lidskou tváří. Markething [online]. [cit. 2012-04-12]. Dostupné z: http://www.markething.cz/facebook-a-timeline-diktatura-s-lidskou-tvari-2

Continue Reading

Freelancer, velký fanoušek PR, marketingu, facebooku, sportu a všech věcí, které je spojují. Twitter: @TomasHouska

More in Média

To Top