Komunikace
Pinterest, vaše nová nejoblíbenější nástěnka
Pokud vás už omrzelo zahlcovat počítač stovkami megabytů stahovaných do složky „Inspirace“, vaše korková nástěnka už je propíchaná skrz na skrz a z ledničky odpadávají magnety pod přívalem vystříhaných receptů, je na čase přejít na síť. Protože kdo není online, jako by nebyl, a kdo nemá Pinterest, ten chodí pro inspiraci daleko.
Blogování se ve světovém online prostoru zabydlelo s úspěchem a vytvořilo prostor pro sdílení názorů, které by se mnohdy do veřejné diskuze dostaly těžko. Blogy také poskytly výbornou platformu pro ukazování vlastního vkusu, chutí a nápadů. Éra sociálních sítí zase převzala náš reálný život a vytvořila k němu virtuální dimenzi, která nám umožňuje tyto naše názory šířit mnohem rychleji a efektivněji. Facebook pro nás znamená každodenní přísun fotek, videí, pozvánek na události i nesmyslných statusů o tom, co se včera stalo na party. Twitter nám dovolil sledovat názory oblíbených herců či politiků, ale také rychle a jednoduše zjišťovat novinky z oboru, který nás zajímá. Google+ rozšiřuje možnost mít všechno na jednom místě, MySpace se posunulo spíše k podporování muziky, last.fm mapuje náš hudební vkus a doporučuje nám nové kapely. Mezi množství sociálních sítí se ale objevuje jedna další, která se od těch ostatních zase něčím liší a která je podle mnohých uživatelů vysoce návyková.
Co oči vidí, to srdce chce!
Pinterest se totiž namísto psané komunikace zaměřuje na vizuálnost. Jeho tvůrce, Ben Silbermann, vytvořil internetovou nástěnku, kde uživatelé mohou shromažďovat a sdílet obrázky či videa, na které během surfování po síti narazí. Stačí si nainstalovat speciální program, který na lištu prohlížeče přidá tlačítko s nápisem „Pin It“, díky kterému můžete z jakékoli stránky vytáhnout zvolený obrázek a „připíchnout“ ho na svůj Pinterest profil. Jednotlivé příspěvky se dají jednoduše organizovat do složek s vlastním názvem, tzv. boards, díky kterým se obrázky dělí od módy a designu po „Knihy, které si musíte přečíst“. Na Pinterest mohou uživatelé vkládat také vlastní obrázky či videa a prezentovat tak sami sebe pomocí vlastního vkusu či výrobků. Přestává tak být důležité, kdo jste, kde pracujete, koho máte v kolonce „ve vztahu s“ – Pinterest omezil osobní informace pouze na profilový obrázek a jednu větu pod ním a nechal své uživatele, aby ukázali své pravé já tím, co považují za líbivé a inspirativní. Propojení jednotlivých uživatelů mezi sebou funguje na podobné bázi jako Twitter. Uživatel se stane jakýmsi následovníkem (follower) jiného uživatele a tím začne sledovat jeho každý další příspěvek. Může si vybrat buď mezi sledováním pouze určité složky (Móda) nebo celé nástěnky. Na homepage se kumulují všechny připíchnuté obrázky a pomocí vyhledavače je možné pátrat po dalších. Obrázky je možné „lajkovat“ či komentovat, ale také připíchnout do vlastních úlovků pomocí tlačítka „Repin“, které plní stejnou funkci jako „Retweet“. U každého příspěvku je vždy uložen originální zdroj, tedy od koho je obsah převztatý, a přes obrázek se dá také vždy prokliknout na původní webovou stránku či blog.
Pinterest se podle vlastních slov dá využívat bohatě – k plánovaní svatby, kdy si nevěsta může do různých složek vkládat fotky šatů, výzdoby či sladkostí na bílý ubrus, jako kreativní inspirace pro designéry, ať už navrhují oblečení či grafiku, sdílení mouder a zajímavých nápisů či reklam inspirujících copywritery a množství fotografií z interiérů pomáhajících i obyčejným lidem s nápady na dekoraci vlastního domova. Tisíce fotek z nejrůznějších míst na zeměkouli také rozjíždí fantazii na plné obrátky a nemálo kdy přistihnete sami sebe při hledání letenek na Nový Zéland. Kromě obrázků a videí se dají sdílet celé recepty na pochutiny – vidíme obrázek toho nejčokoládovějšího dortu na světě a přes proklik se dostaneme na stránku s receptem. Oblíbené jsou také DIY („do it yourself“) projekty, díky kterým se před vámi objeví průvodce na oživení starého trička novou nášivkou nebo vymalování zdi v ložnici.
„Trojka“ mezi sociálními sítěmi aneb new kid in town
Projekt Pinterest začal vznikat v roce 2009, první beta verze se dočkal v březnu 2010. Říká se, že Ben Silbermann osobně napsal prvním 5000 uživatelů a nabídl jim schůzku a telefonní číslo pro případné dotazy. Za devět měsíců od spuštění měl Pinterest uživatelů jednou tolik. Zajímavé je, že Pinterest je sociální síť s nejrychlejším nárůstem uživatelů, a to i přesto, že je přístupný pouze na pozvánku nebo přihlášením přes již vytvořené účty na Facebooku či Twitteru. Přes ty jde také sdílet příspěvky a zvýšit tak množství vlastních následovníků. Počet unikátních návštěv se od prosince 2011 do ledna 2012 zvýšil o 53%, v číslech to tedy znamená, že za měsíc se zvedla návštěvnost ze 7,28 milionů na 11,14 milionů. V únoru vystoupalo číslo až na 16,23 milionů. Podle výzkumu společnosti Experian The 2012 Digital Marketer: Benchmark and Trend Report je Pinterest v současnosti na třetím místě nejpopulárnějších sociálních sítí a předběhl tak daleko větší hráče jakými je Google+ či LinkedIn. Procentuální počet mužů a žen se v odhadech liší, maxymiser však uvádí, že 90% uživatelů jsou ženy, což se obecně vysvětluje tím, že ženy daleko více času tráví hledáním inspirace online, stejně jako tráví více času nad Apetitem nebo Elle.
Pinterest si uživatele získal hlavně jednoduchým designem, vůni novoty mezi zabředlými vodami Facebooku a možnostmi, které uživatelům poskytl. Je také velmi intuitivní a tzv. user friendly. Ulehčil jejich postup od “Uložit jako” po jednoduché stisknutí tlačítka na kterémkoli webu na internetu. Dal jim možnost sebeprezentace vlastních nápadů a stylu a příležitost stát se oblíbeným. Co je však nejdůležitější, Pinterest je zásobárnou tisíců NOVÝCH příspěvků každý den. Pokud hledám na Google sluneční brýle, díky předplaceným linkům a SEO se dostávám při každém hledání k téměř stejnému výsledku. Na Pinterestu však mohu najít tipy na stylové sluneční brýle od uživatelů každý den.
Růst = peníze
Skutečnost, že má Pinterest velký potenciál růstu, začíná být jasné také marketingovým pracovníkům. Greg Boser ve svém článku pro Blue Glass zmiňuje hodnotu samotného užívání Pinterestu. Lidé, kteří plánují přestavbu bytu či pořádají party, využívají vlastně Pinterest k nákupním rozhodnutím. Líbí se jim pruhovaná brčka do limonády, futuristické křeslo či netradiční koberec. Do jejich zorného pole by se rádi dostali potenciální prodejci a marketingová oddělení nejrůznějších značek a začali na populární nástěnce vydělávat. Samotný tým Pinterestu ještě nemá ohledně financování jasný plán. Projekt se prozatím financuje pomocí sponzorů a investorů, ale pro dlouhodobě udržitelný rozvoj je vypracování finančního plánu nezbytné. Tým Pinterest nepopírá, že začne v nejbližší době využívat reklamu.
Jednou ze značek, která Pinterest už bohatě využívá, je například Etsy, e-shop se zaměřením na ručně vyráběné a vintage produkty (podobný českému Fleru), který díky Pinterestu propaguje vybrané produkty. Ve fázi pokus-omyl se nachází časopis Elle, který si na svém čerstvém profilu zatím testuje možnosti a nechává nahlédnout čtenářkám do zákulisí stylistů. Svůj profil má dokonce internetový portál Mashable, který zásobuje příznivce infografikou a tipy a triky pro surfování po síti.
Jednu z prvních marketingových kampaní na Pinterestu udělala firma Kotex. Vybrali 50 uživatelek Pinterestu a podle jejich inspiračních nástěnek jim vyrobili dárky a poslali domů balíčkem. Nadšené slečny a paní vesele sdílely fotky balíčku a pěly chválu na značku Kotex. Z 50 rozdaných dárků se tak vyklubalo skoro 700 000 impresí.
Pinterest podporuje obchodníky i umělce přidávat na své stránky tlačítko Pin It, které slouží pro sdílení daných produktů – líbí-li se výrobek zákazníkovi, může jej jednoduše připíchnout na vlastní nástěnku. Mezi další goodies, které Pinterest poskytuje, je nově vypuštěná aplikace pro iPad a chytré telefony či tlačítko Follow, které je možné přidat na webové stránky.
Koho, co?
Jediný černý mráček, který se nad blankytným nebem Pinterestu objevil, je problém s dodržováním autorských práv. Uživatelé Pin It tlačítka totiž mohou své obrázky připíchnout, a tím je vlastně bez povolení stáhnout, z kterékoli stránky si zamanou. Právně napadnutelný Pinterest není, obrázky na web vyvěšují uživatelé, takže za ně ručí oni sami. Pinterest však nabídl řešení – meta značku, která se vloží do HTML kódu stránek a která umožní, že z nich nebude možné stáhnout nic. Problém však přichází ve chvíli, kdy Pinterest bude chtít projekt zpeněžit, ať už reklamou či jiným způsobem. Na obsah, který by zpeněžoval, totiž nemá autorská práva, a proto je to v souladu se zákonem nemožné. Co hovoří pro Pinterest je skutečnost, že propojuje stránky se čtenáři, kteří by se k nim jinak nemuseli vůbec dostat. Naskýtá se tu tedy možnost, že bude v zájmu majitelů stránek povolit „krádeže“ obsahu za účelem přilákání většího množství návštěvníků.
Pinterest je rozhodně zajímavá věcička k vyzkoušení, od které se nebudete chtít odtrhnout. Člověk s největším počtem následovníků v České republice je podle článku Oldy Neubergera Teodorik Menšl, který má v současnosti 391.960 followers. Kolik jich nasbíráte vy?
ZDROJE:
http://pinterest.com/about/
Obrázky:
Printscreen z vlastního účtu Pinterest
http://www.someecards.com/
http://pinterest.com/teodorik/
http://tweakyourbiz.com/marketing/files/Pinterest-for-B2B.jpg (cover photo)
www.pinterest.com
Články:
http://www.blueglass.com/articles/ultimate-guide-to-pinterest/
http://go.experian.com/forms/experian-digital-marketer-2012?WT.srch=PR_EMS_DigitalMarketer2012_040412_Download
http://www.elleuk.com/fashion/news/follow-elle-on-pinterest
http://en.wikipedia.org/wiki/Pinterest
http://edition.cnn.com/2012/04/06/tech/social-media/pinterest-third-social-network/index.html
http://www.tyinternety.cz/blog/pinterest-6422
http://www.justit.cz/wordpress/2012/02/21/pinterest-reaguje-na-problemy-s-autorskym-pravem-meta-znackou/
Zajímavé infografiky:
http://columnfivemedia.com/work-items/flowtown-infographic-why-is-pinterest-so-addictive/
http://go.maxymiser.com/PinterestInfographicMarch2012
This Is Everything You Need To Know About Pinterest (Infographic)
http://columnfivemedia.com/work-items/intuit-infographic-should-your-business-be-on-pinterest/
Jak citovat tento článek?
KUČEROVÁ, Tereza. Pinterest, vaše nová nejoblíbenější nástěnka. Markething [online]. [cit. 2012-04-11]. Dostupné z: http://www.markething.cz/pinterest-vase-nova-nejoblibenejsi-nastenka