Connect with us

Komunikace

Eva Samková: Kolikrát napíšu na fejsbůček ňákou kravinu, které nikdo nerozumí

Během čtvrtečního odpoledne jsme v rámci festivalu Pavlač přivítali na Hollaru olympijskou vítězku Evu Samkovou, kterou doplňoval Tomáš Houska z komunikačního oddělení Českého olympijského výboru. Eva se rozpovídala především o sponzoringu ve sportu a pravidlech brandingu, ale častokrát i pobavila publikum vtipnými historkami. Poprvé jste náš event mohli sledovat také živě přes aplikaci Periscope.

To, že bude Eva velkým lákadlem na festival Pavlač, bylo jasné již pár minut po založení facebookové události. Během půl hodiny se bez jakéhokoliv sdílení na event přihlásilo tolik lidí, že jsme několikanásobně přesáhli kapacitu místnosti. Inspirovat se přišli zástupci sportovních klubů, agentur i firem, které sportovce podporují. Svou účastí nás poctil i šéfredaktor Médiáře Ondřej Aust, který akci upřednostnil před Rozpravami o českých médiích, jejichž je Médiář mediálním partnerem a které se konaly o dvě patra výše. Ti, kdo se do místnosti nedostali, mohli sledovat tweety z našeho Twitteru nebo přímo live stream přes aplikaci Periscope, o které chystáme i samostatný článek.

Red Bull

Hned v úvodu nás do tématu vtáhl moderátor Štěpán Krpata, když diskuzi odstartoval nostalgickým návratem do Soči v podobě záznamu Eviny zlaté jízdy. Snowboardistka, která svou vítěznou jízdu musela vidět minimálně stokrát, si svou bezprostředností opět získala sympatie a dočkala se dalšího potlesku. První slovo si vzala Eva a začala vyprávět o svých začátcích.

Hvězdou ze dne na den

Start kariéry není u žádného sportovce jednoduchý a u snowboardcrossu to platí zvlášť. Ve chvíli, kdy nemáte jméno se ve sportu, který v Česku nemá tradici, hledají sponzoři těžko. Právě proto Evě financoval první sezónu trenér. Profesionální smlouvu podepsala až s Red Bullem v roce 2011, tři roky před zlomovou olympiádou. Po zlatém triumfu se Evě otočil život vzhůru nohama.

Po olympiádě přicházeli další a další sponzoři a z Evy se stala opravdová hvězda. Začala se mnohem častěji objevovat v médiích a firmy toho chtěly využít. V těchto chvílích bylo klíčové využít úspěchu z olympiády, chytit příležitost a určit si svou cenu. Ze začátku však měla Eva problém některé nabídky na spolupráci odmítat.

Jakmile začne do sportovce firma investovat, pochopitelně chce být vidět. Mnohé z nás překvapilo, jaká až absurdní pravidla branding má. “Když podepisuju s nějakým sponzorem smlouvu, mám tam přesně dané, kolik centimetrů si na mě může pronajmout, tedy jako na bundě nebo snowboardu samozřejmě, ” vysvětlovala Eva. Problém s viditelností log partnerů přichází především v okamžiku, kdy nastane “ochranné období” během olympiády. V této době nemůžou sportovci své sponzory nijak prezentovat. Mezinárodní olympijský výbor si dobře hlídá, aby firmy neprováděly zakázaný ambush marketing, jehož podstatu nám přiblížil Tomáš Houska.

,,Kolikrát je potřeba firmám vysvětlovat, že pravidla jsou přísná a jejich nálepka tentokrát na prkně vidět nebude.”

Úspěšný byl v Soči i Tomáš Houska

Evu průběžně dopňoval přínosnými a zajímavými informacemi Tomáš Houska, který dostal svůj prostor v druhé polovině diskuze. Pozastavil se například nad tím, jak velký dopad mělo Evino vítězství na další členy týmu a postavení sportu v ČR. Vzhledem k tomu, jaké náklady si snowboardcross žádá,  se týmový budget výrazně rozrostl, z čehož mohli profitovat i další závodníci.

Vzhledem k tomu, že má Tomáš v ČOV na starosti digitální komunikaci, svou část věnoval především sociálním sítím. Facebooková stránka Českého olympijského týmu, kterou sám spravuje, zaznamenala během olympiády v Soči největší nárůst fanoušků mezi evropskými týmy.

ARVE Error: need id and provider

Evě toto téma bylo také blízké, protože je na sociálních sítích velmi aktivní. Sama si spravuje profily na Facebooku, Instagramu i Twitteru, kam denně přispívá. Vypořádat se nedávno musela i s několika falešnými profily, které se tvářily reálně. Fanouškům, médiím i sponzorům musela vysvětlovat, že za posty na těchto profilech opravdu nestojí ona.

Oba hosté mluvili tak zajímavě a poutavě, že bychom je mohli poslouchat další dvě hodiny. I přesto se na závěr dostalo ještě na pár dotazů, které se týkaly Evy a jejích plánů do budoucna. Na otázku, zda by chtěla, aby jí Red Bull postavil vlastní trať, měla skromnou odpověď. Ve snowboardcrossu sportovci nemyslí jen na sebe, a proto by si přála radši něco pro celý tým.

Zdroj obrázků: Lukáš Wagneter, Red Bull

LOHYNSKÝ, Jan a BĚHOUNKOVÁ, Pavlína: Eva Samková: Kolikrát napíšu na fejsbůček ňákou kravinu, které nikdo nerozumí. Markething [online]. 25. dubna 2015 [cit.2015-04-25]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/eva-samkova-kolikrat-napisu-na-fejsbucek-nakou-kravinu-ktere-nikdo-nerozumi

Continue Reading

Student 2. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o cestovní ruch, event management a světové dění. Je velkým nadšencem do boardsportů a cestování.

More in Komunikace

To Top