Komunikace
Deset nejlepších aprílových žertů, o kterých jste nejspíše neslyšeli!
Po roce je opět 1. dubna! A co že to pro nás znamená? Zejména v reklamě nám to dává příležitost, jak být bez zábran kreativní — a to my rádi. V posledních letech se každá značka překonává v pomyslné soutěži o nejlepší aprílový vtípek a my si pro vás určitě připravíme přehled těch nejlepších z letošního roku, ale jak to s aprílem bylo historicky? Zde jsme pro vás připravili těch 10 nejlepších aprílových vtípků z historie, o kterých jste určitě nevěděli.
10. V česku máme frňákovník, ve Švýcarsku… špagetník? (1967)
Každý si o Švýcarsku myslíme své, ale za zemi špaget bychom ji určitě nepovažovali. Zdání ale může klamat. V roce 1957 BBC totiž odvysílala krátkou reportáž o sklizni těstovin ze švýcarského špagetovníku. „Možná jste už viděli rozlehlé italské špagetové plantáže, zde ve Švýcarsku se ale jedná spíš o rodinnou záležitost,“ zaznělo v reportáži.
Tato reportáž, která mimochodem trvala téměř tři minuty, dokonce přesvědčila spoustu lidí, že by si mohli takový špagetovník pořídit k sobě domů. Jak na to reagovala televize? „Zkuste zasadit špagetu do rajčatové omáčky a doufejte v nejlepší.“
9. Barevná televize, stačí přidat punčochu (1962)
V roce 1962 se rozhodla Švédská národní televize udělat si ze svých diváků legraci, když na 1. dubna pozvala do éteru svého technologického experta. Ten prohlásil, že díky nově vyvinuté technologii si každý může doma užívat barevnou televizi (v té době byl ve Švédsku pouze jeden kanál, a ten vysílal černobíle).
Údajně stačilo přes televizi pouze přetáhnout jednu ze starých nylonových punčoch a její vzorkování mělo ohýbat světlo takovým způsobem, že obraz vypadal barevně. Jeho výklad byl tak podrobný a zacházel do takových technických detailů, že se na žert tehdy chytily tisíce lidí a spoustu z nich dodnes vzpomíná, jak tehdy jejich otcové hledali po bytě zoufale nějaké staré punčochy, aby to mohli také vyzkoušet.
8. Modrá Cola, prošlá Cola (1996)
Britská Virgin Cola přišla na Apríla roku 1996 s vtipnou kampaní modrých plechovek.
Vymyslela si vyhlášku zakazující prodej Coly s prošlým datem a v reakci na ni vyrobili nové balení. To se díky nové technologii mělo barvit namodro, byl-li nápoj prošlý.
„Doporučujeme všem zákazníkům se vyhnout modrým plechovkám Coly, jsou očividně prošlé,“ říkala reklama. „Shodou okolností“ v té době Pepsi zrovna přišla se svým novým designem plechovek – modrým.
7. Pí by se mělo rovnat třem (1998)
Alespoň to tvrdil v roce 1998 vědecký časopis New Mexicans for Science and Reason. Uváděl, že nová legislativa státu Alabamy rozhodla, že Pí by se mělo rovnat místo matematických 3.14159 rovné trojce, protože je to číslo „více biblické“. Naneštěstí se tento článek začal šířit po internetu a po celém světě. Jak daleko tento prank zašel, se zjistilo až poté, co se do kanceláře alabamské vlády snažily dovolat stovky protestujících lidí.
6. We will make Pluto planet again (2011)
Opět se vracíme do Anglie k firmě Virgin, ale blíže do přítomnosti, konkrétně do roku 2011. Firma Virgin totiž nefušuje jen do nápojového byznysu, ale jedná se o jeden z největších britských konglomerátů. A jak to dopadne, když je taková firma nespokojená s vyřazením Pluta ze seznamu planet? Koupí ho.
Společnost prohlásila, že v posledních letech expandovala do mnohých odvětví, ale nikdy neměli svou vlastní planetu (nakonec Země jim ještě nepatří). Koupě Pluta by prý mohla vydláždit cestu pro novou éru vesmírného turismu.
5. Redditokalypsa (2010)
Nebyl by to Reddit, kdyby nevymyslel na prvního dubna něco naprosto šíleného. V roce 2010 to ale spustilo doslova „apokalypsu“. Každý uživatel Redditu, který se na apríla přihlásil, dostal totiž až do večera adminské pravomoce a mohl si dělat, co chtěl – banovat ostatní uživatele, nekonečně upvotovat příspěvky a měnit headliny dle libosti. Asi si dokážete představit, jak to v ten den na Redditu muselo vypadat.
4. Auta parkující na zdech (2003)
Výhodou aut MINI je, že jsou malá – jak už jméno napovídá – a zaparkujete s nimi všude, kde potřebujete. Jenže na Apríla v roce 2003 se výrobce rozhodl posunout tuto výhodu na další úrovně a uvedl novinku, tzv. VPL – Vertical Parking Locator.
V tiskové zprávě MINI uvedlo: „Vůbec první systém vertikálního parkování na světě umožňuje našim MINI Cooperům parkovat na svislých zdech, tedy šetří podstatný parkovací prostor.“
A aby veřejnost ve svém tvrzení ještě utvrdili, rozhodli se tuto technologii demonstrovat a v Sydney jedno ze svých aut vystavili zaparkované na zdi parkovací budovy.
3. Whopper pro levoručky (1998)
Fastfoodový řetězec Burger King si v roce 1998 koupil celostránkovou reklamu v celostátních novinách USA Today. Ta ohlašovala, že Burger King bude ode dneška vyrábět svůj značkový burger Whopper také pro velmi opomíjenou část společnosti – leváky.
Můžete se ptát, jaký je rozdíl mezi Whopperem pro leváky a pro praváky? Všechno je to v rozložení váhy, říkala reklama, veškerá náplň burgeru bude otočená o 180 stupňů, tak aby se Whopper lépe držel v ruce levákům.
Burger King má motto „have it your way“ a tehdejší zástupce ředitele společnosti tento burger komentoval jako „ultimate have it your way for left-handed customers“. Odezva na sebe nenechala dlouho čekat, a brzy byly prodejny zaplaveny objednávkami zákazníků, kteří se chtěli ujistit, že je jejich burger správně vyvážen.
2. Revoluční stěrač BMW Badgewash (1988)
Taky tak strašně nesnášíte, když se vám zašpiní značka vašeho auta, obzvlášť pokud investujete do auta jen kvůli té značce? BMW se v roce 1988 rozhodlo pro své zákazníky tento problém vyřešit zabudováním dalšího ministěrače, který měl mít na starosti ji udržovat stále lesklou.
„Malý senzor zabudovaný ve stěrači snímá světlo odražené z bílých částí odznaku. Stačí i tenký povlak špíny a stěrač se spustí,“ říkala řeklama. Škoda, že se jednalo pouze o aprílový hoax, věříme, že spousta z nás by tento perk uvítala – doufám, že to čtete, Škodovko.
1. PigeonRank – vlhký sen každého SEOaře (2002)
O hodnotícím algoritmu největšího světového vyhledávače se neustále vedou různé spekulace. Podle čeho umísťuje weby do různých pozic vyhledávání a jak dokáže Google relevantní weby najít tak rychle?
Google se rozhodl v roce 2002 vyjít všem zvědavcům vstříc a představil PigeonRank™. Dle jejich slov se jedná o „systém hodnotící webové stránky vyvinutý zakladateli Googlu Larrym Pagem a Sergeyem Brinem během jejich studia na Stanfordské Univerzitě“.
Jedná s o systém pracující s tzv.
, které mají vypočítávat relativní hodnotu webu rychleji, než to dokáže jakýkoliv lidský editor nebo počítačový algoritmus. Říkáte, že jsou holubi přece hloupí? Dle slov Googlu: „I když žádný holub nikdy neseděl v křesle Nejvyššího soudce, jsou holubi překvapivě schopní při vytváření rychlých a spontánních rozhodnutí.“Samozřejmě bylo s tímto systémem spojeno spoustu etických otázek, jako například kde Google své holuby bere a jestli se o ně pěkně stará. „Google používá pouze nízkonákladové pouliční holuby, které sbírá po ulicích a v parcích. Ještě než jsou zařazeni do svého clusteru, jsou proškoleni v základech určování relevance vyhledaných stránek. Zároveň Google neporušuje žádnou z mezinárodních úmluv ohledně chování se k holubím zaměstnancům. Navíc jsme pro unavené holuby zřídili speciální BreakRoomy, které jsme naplnili tím nejlepším zrním, které je na trhu dostupné.“
Tento holubí systém Google údajně používá dodnes, a to moc dobře vysvětluje, proč naše články nikdy nevyskakují na prvních pozicích.
A jako BONUS jeden z nejstarších aprílových pranků:
Smrt nesmrt Johna Partridge (1708)
Nikdo neví, kdy se vlastně objevila tradice aprílových vtípků, ale ty nejlepší můžeme najít i 300 let zpátky v historii. Za jedním takovým stojí světový spisovatel Jonathan Swift (Gulliverovy cesty). A přesně, jako byste od takového spisovatele čekali – spoustu lidí věřila, že události z knihy Gulliverovy cesty jsou pravdivé – svůj prank si pořádně připravil.
Během února 1708 vydal pod pseudonymem almanach falešných astrologických předpovědí, přičemž jedna z nich uváděla smrt v té době populárního astrologa Johna Partridge. John samozřejmě všechno popřel a nazval lží, ale Swift na konci března opět vydal další zprávu, která potvrzovala Johnovu smrt. A protože Partridge nebyl mezi spisovateli zrovna oblíbenou osobností, přidala se ke Swiftovi spousta dalších spisovatelů, aby jeho tvrzení podpořili.
Tato novinka se rozšířila po celé Anglii, a aby to nebylo málo, sám Partridge se o své smrti dozvěděl, až když k němu domů přišli lidé z pohřební společnosti. Partridge se samozřejmě snažil tento hoax vyvrátit, ale veřejnost mu moc nechtěla uvěřit. Táhlo se to s ním po celý zbytek života a nikdy se nedozvěděl, kdo byl původním autorem té zprávy.
Jak citovat tento článek?
VANČO, Ondřej. Deset nejlepších aprílových žertů, o kterých jste nejspíše neslyšeli! Jan NOVOTNÝ editor. In: Markething [online], 2017 [cit. 2018-3-31]. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/deset-nejlepsich-aprilovych-zertu
Zdroje
http://hoaxes.org/
http://time.com/
https://www.virgin.com
https://www.telegraph.co.uk