Connect with us

Z terénu

CZ Twitter 2013 – tweetování je virtuální balení

V úterý 9. dubna se v pražském kině Atlas uskutečnila historicky první konference věnovaná českému (a vlastně i slovenskému) Twitteru. A jaký že je, tento náš česko-slovenský Twitter? Právě toto jsme se snažili zjistit za pomoci českých top tweetařů a jejich „sleďů“.

Že jsou sociální sítě poměrně důležitým všestranným nástrojem dneška, si všiml kdekdo. Ovšem jak sociální sítě, mezi nimi právě Twitter, správně využít ku svému prospěchu? Přesně na tuto otázku se snažilo odpovědět hned několik hostů konference. Jedna věta ale zněla ze všech stran – je to o obsahu.

Josef Šlerka a jeho 5% menšina

Zcela první výstup na #CZTwitter patřil Josefu Šlerkovi. A také právě v něm padlo to nejzásadnější a nejzajímavější číslo – 162 927. Je to přibližný počet uživatelů, kteří se dle daných specifik řadí do skupiny českých a slovenských uživatelů Twitteru. Aktivních je sice pouze cca 100 000, ale dobrá zpráva je, že počet konstantně (avšak vcelku pomalu) roste každým rokem.

A jak se zařadit mezi česko-slovenskou twitter komunitu?

a) Alespoň 15 % tweetů je v češtině či slovenštině.

b) Tweetování z lokace v ČR či SR (toto je problém, protože Twitter stále plete Českou republiku do Polska a Německa).

c) Zasáhne tzv. „rozhodnutí z vyšší moci“ – nemáte sice zadanou lokaci, ale zbytek odpovídá.

Nejvíce se prý pípá v Praze (19 500 tweetařů). Pokud máte více než 200 followerů (neboli sleďů), patříte mezi TOP 5 % česko-slovenských tweetařů. Ano, právě tolik lidí stačí, abyste se dostali mezi elitní menšinu. Po datech jsme se dostali až k tzv. blacklistu hashtagů. Tento blacklist eliminuje ze statistik veškerou aktivitu spojenou s blokovanými hastagy. Ty totiž většinou sdružují množství uživatelů i mimo česko-slovenský prostor a komplikují tak výsledná čísla. A copak se na něm objevilo? Kupříkladu #belieber a #directioners.

Content is a king

Samozřejmě musela zaznít i jedna z nejznámějších pouček pravidel marketingu na sociálních sítích, poprvé tentokrát v podání Pavla Codyho Ungra . Ten ve své prezentaci s názvem Jak získat prvních 1000 followerů a neztratit je rozebral příčiny svého úspěchu na Twitteru a předvedl, jak se dostal ke svým nadprůměrným číslům. Pokud chcete být na Twitteru oblíbení a mít hodně followerů, máte několik základních možností, kým se stát (které se dají dle libosti zkombinovat): buďte vtipný, buďte vlivná osoba, celebrita nebo hezká holka. Pavel Cody Ungr také přidal několik rad, jak svým followerům přinášet kvalitní obsah a stále se zlepšovat – buďte s informacemi první, sledujte původní zdroje informací, komunikujte, buďte osobní a upřímní, aktuální, unikátní, retweetujte a měřte své výsledky.

Ten jiný Twitter, který neznáte

Daniela Dočekala si na konferenci #CZTwitter všiml asi každý – ať už jste zaznamenali jeho doplňující poznámky k prakticky každé prezentaci v bloku před obědem, nebo právě jeho vlastní prezentaci, která všem přítomným ukázala Twitter v trochu jiném světle. Proložil ji vtipnými tweety, které v průběhu časů našel a je pravda, že tím nabrala mnohem větší obrátky.

Prostě a jednoduše – na Twitteru nejsou jen osobnosti oboru (oborů) a opinion leadeři, ale i normální lidé, které ,,ten marketing‘‘ moc nezajímá. Jakákoli sdělení je naprosto míjejí. Je proto potřeba na ně při vytváření komunikačních strategií myslet.

„Réttorika“ v podání Marka Pichy 

Už jste se někdy zamysleli nad tím, jak co nejefektivněji nacpat sdělení do 140 znaků z pohledu lingvistického a rétorického? Lze to nazývat také “réttorikou”, tedy rétorikou na Twitteru. Tento vhled nám byl poskytnut Markem Pichou. Jednoduchá skutečnost, která se vám stala a chcete o ní tweetnout, se může vyjádřit hned několika (mnoha) způsoby. Každý z nich však není stejnoměrně pochopitelný pro okolní svět. A přesně nad tímto musíte přemýšlet, pokud chcete, aby vám vaši followeři rozuměli.

Picha radí: „Pište srozumitelně, máte k tomu prostor!“ Ano, máme. Průměrné české slovo má totiž 5,5 písmene, zatímco třeba Němci to mají o dost horší (celých 6,3 písmene). O jazycích jako je například finština nemluvě. Takže 140 znaků je vcelku fajn množství. Sdělení mají být krátká, a proto je dobré využívat zkratky a hashtagy. Pichův ostrovtip nás pak také zavedl na pole tzv. řečnických otázek – ty prý na Twitteru neexistují a vždy se podle něj najde nějaký chytrolín, který na ně odpoví. Jak tedy označit řečnickou otázku, abyste se vyhnuli přihlouplým odpovědím? Prý stačí přidat #OMG a #WTF na konec tweetu.

Přínosných přednášek ten den zazněla spousta. My tady bohužel nemůžeme obsáhnout všechny. Další z nich Vám proto přinášíme zprostředkovaně v tweetech:

Závěrem bychom chtěli poděkovat týmu Internet Info za odvahu uspořádat první českou konferenci na podobné téma. Akce se povedla a my jen doufáme, že se bude za rok opakovat.

Zdroje: 

http://www.klaboseni.cz/

Internet Info (zdroj náhledové fotografie)

Jak citovat tento článek:

BÖHMOVÁ, Eliška a ALTAL, Kristina. CZ Twitter 2013 – tweetování je virtuální balení. Markething [online]. 15. dubna 2013 [cit. 2013-04-15]. ISSN 1805-4991. Dostupné z: http://www.markething.cz/cz-twitter-2013-–-tweetovani-je-virtualni-baleni.

Continue Reading

Studentka 2. ročníku Marketingové komunikace a PR na FSV UK. Zajímá se o hudbu, sociální média, event management a PR.

More in Z terénu

To Top