Komunikace
Coca-Cola a Pepsi mění proces výroby. Nechtějí nosit „škodlivou“ nálepku
Coca-Cola a Pepsi mění způsob, jakým dodávají soft drinkům karamelové zbarvení. Podle kalifornského předpisu musí být nápoje obsahující určitou úroveň karcinogenních látek označeny „škodlivou“ samolepkou upozorňující na riziko rakoviny. Nápojovým gigantům se nechtěný „rebranding“ samozřejmě nelíbí. Zvolily nečekanou cestu – mění výrobní postup a to dokonce v celých Spojených státech.
Stačilo málo a The American Beverage Association, která zastupuje nealkoholický nápojový průmysl, prohlásila, že její členové budou používat barvivo v určitých produktech podle nového kalifornského standardu. To vše odstartoval jeden jediný laboratorní výzkum na krysách. Přijde vám to málo?
Tiché obecenstvo
Zarážející na celé události se jeví kontrast bagatelizování výzkumu podpořené vyjádřením předních výživových odborníků a zásadní reakce obou firem – změna výroby. Jakákoliv produkční změna ve velké společnosti znamená komplikovaný krok, tím spíše, že se plánuje rozšířit na další státy, potažmo kontinenty.V prvé řadě se tedy ptáme – kde je „plechovková lobby“? Silná PR kampaň? Coca-Cola přistoupila na změnu výroby celkem bez odporu. Vymyslela chemickou změnu karamelového barviva a zbavila se hanlivého označení nejen pro Kalifornii.
It’s the REAL thing
Za druhé – základní ingredience – ty tvoří alfu a omegu celé chuti, která je v očích konzumentů „nedotknutelná“. Čekali jste zástupy stávkujících Američanů? My tedy ano. Když Coca-Cola v roce 1985 vylepšila svůj nápoj a novinka chutnala prokazatelně lépe, konzumenti si vynutili návrat k tradiční receptuře. Jsme v roce 2012 a „colaři“ se spokojili se suchým vyjádřením mediální představitelů Coca-Coly, kteří odmítli, že by spotřebitelé proměnu složení zaznamenali. 126 let starý nápojový gigant ale nejspíš ustojí všechno. Ve srovnání s historickými průšvihy to dokonce vypadá na minimální ztrátu. A pokud by se Američanům přece jen něco nezdálo, stále je k dispozici možnost napsat dopis přímo CEO Coca-Coly a probrat to s ním písemně.
Méně známé hříchy Coca-Coly
- Coca-Cola představila balenou minerální vodu Dasani v roce 1999, aby konkurovala dobře se prodávající vodě Aquafina od Pepsi. Když však v roce 2004 dorazila Dasani na britský trh, bylo to fiasko. Deník Daily Telegraph zjistil, že voda v průzračně modrých lahvích, které evokují čisté horské prameny, pochází z londýnského vodovodu.
- Ve stejném roce byla i v Evropě distribuována kontaminovaná várka lahví. Zasaženy byly ponejvíce země jako Belgie, Španělsko, Nizozemí. Onemocnění byla krátkodobého střevního charakteru.
Jak citovat tento článek?
KABELKOVÁ, Zuzana. Coca-Cola a Pepsi mění proces výroby. Nechtějí nosit „škodlivou“ nálepku. Markething [online]. [cit. 2012-03-20]. Dostupné z: http://www.markething.cz/coca-cola-a-pepsi-meni-proces-vyroby-nechteji-nosit-„skodlivou“-nalepku