Média
Nová sociální síť ClubHouse je pro lidi, kteří mají co říct
Během minulého týdne dorazil do Česka celosvětový fenomén – nová sociální síť ClubHouse. Ta na rozdíl od dalších tradičních platforem nepracuje s klasickými formáty, jako jsou chat, fotky a lajky, ale jediným komunikačním kanálem na síti je vlastní hlas. Na zajímavosti pak ale ClubHousu přidává i jeho momentální exkluzivita. Možnost zaregistrovat se totiž člověk získá jen po obdržení osobní pozvánky od někoho, kdo už aplikaci využívá.
O kom, o čem?
Období celosvětové pandemie nám ukázalo, že živé veřejné diskuze už nemůžeme brát tak úplně jako samozřejmost. I z toho důvodu spatřila světlo světa sociální síť ClubHouse. Aplikaci si můžeme představit jako neformální zoom call, živý podcast nebo panelovou diskuzi. Každý uživatel má možnost vstoupit do debatních místností, tzv. růmek, ve kterých se diskutuje na různá témata. Každá růmka má své přednášející a posluchače, kteří se můžou kdykoliv přihlásit o slovo, a zapojit se tak do debaty.
Výběr z diskuzních témat je pestrý. Jen na české ClubHouse scéně si můžete popovídat s Markem Prchalem o marketingu, Jankem Rubešem o cestování, poslechnout si pohádku o Mumíncích nebo společně sledovat nový díl Výměny manželek. Pokud ale vládnete angličtině, výběr témat roste exponenciální řadou. Stačí si jen vybrat, jestli vás spíš zajímá současná politická situace v USA, nejnovější informace o vývoji Bitcoinu, nebo zaručené tipy na to, jak si získat toho nejlepšího Sugar Daddyho. Tím ale výčet zdaleka nekončí, na ClubHouse už totiž proběhl třeba i takový casting.
FOMO a ebay
ClubHouse je momentálně dostupný jen pro majitele iPhonů. Současná verze aplikace je navíc nyní stále ve fázi testování, a proto je počet osob, které se mohou do ClubHouse zaregistrovat, regulován. K přihlášení je potřeba osobní pozvánka, kterou vám musí zaslat již aktivní uživatel sítě. Vtip je v tom, že každý z registrovaných členů může takové pozvánky zaslat pouze dvě. Ostatním zájemcům o členství tak nezbývá než se zapsat na čekací listinu a doufat, že je vývojáři co nejdřív pustí dovnitř.
Mezi současnými uživateli aplikace můžeme najít velké množství známých osobností – ClubHouse používá například Oprah Winfrey, Jared Leto, Drake a Ashton Kutcher. Členy jsou i známí lidé z Česka, zmiňme třeba YouTubery Kovyho a Nikolu Čechovou, influencera Jonáše Čumrika nebo novináře Filipa Titlbacha. Vzhledem k přítomnosti velkého množství influencerů a relativně malému celkovému počtu uživatelů se stal ClubHouse místem, kde mají lidé možnost podebatovat se svým oblíbeným hercem, novinářem nebo podcasterem.
Exkluzivita aplikace a její hvězdní uživatelé pomohli k vytvoření mediálního humbuku a FOMO u těch, kteří se do ClubHouse zatím nedostali. Z pozvánky do aplikace se proto rychle stal legitimní obchodní artikl. Registrační kód je nyní možné zakoupit na ebay za zhruba 100 $, stejně tak se rozvíjí i obchodování ve facebookových skupinách.
Chodba, růmky, sleďové
Své místo na slunci si v ClubHouse rychle vydobývá i česká komunita. Ta v současné době čítá přes tisíc členů a roste závratnou rychlostí. Ačkoliv aplikace dorazila do Čech teprve před několika dny, tuzemští uživatelé už si vytvořili vlastní pravidelné debaty i řádnou terminologii. Stejně tak už je v provozu facebooková skupina Clubhouse Česko, ve které uživatelé debatují o novinkách a doporučují si zajímavé růmky. V neposlední řadě pak můžete sledovat i Instagram ClubHouse Česko.
Zlato, co se třpytí?
Na první pohled se zdá, že je aplikace nevinnou platformou, která v době pandemie přináší možnost tolik potřebné socializace. Vzhledem k absenci lajků a komentářů navíc nemůže dojít k tomu, že by uživatelé generovali obsah jen proto, aby se ujistili o vlastní hodnotě, jak je tomu například u instagramu. Společně s ClubHousem se ale objevil nový společenský fenomén.
V pravidlech aplikace je napsáno, že žádná z konverzací není a ani nesmí být nahrávána. Tento fakt proto v uživatelích podvědomě podněcuje pocit, že cokoliv řeknou, je vlastně v pořádku. Odpor projeví možná jen pár lidí v růmce, ale neexistuje možnost, že bude speakera někdo veřejně lynčovat a ukazovat si na závadný obsah, který sdílel. Právě proto není výjimkou, že se nezanedbatelný počet členů ClubHouse vyžívá v nejen kontroverzních, ale často i nenávistných prohlášeních vůči jakýmkoliv menšinám či genderům. Bohužel už není výjimkou, že pro tyto rozhovory vznikají dokonce celé růmky.
Budoucnost ClubHouse
Potenciál sítě Clubhouse je prozatím těžké hodnotit. Rozhodně se ale jedná o unikátní koncept, který zatím nemá obdoby. Na světové i české scéně vzniká jeden podcast za druhým a mluvené slovo je na vzestupu. Kvůli pandemii touží po společnosti a kvalitní debatě víc lidí než kdy dřív. Termín ClubHouse je v Česku jedním z nejskloňovanějších slov posledních dnů. Jedno je tedy jisté – okolnosti síti hrají do karet.
Jak citovat tento článek?
VAŠATOVÁ, Anna. Nová sociální síť ClubHouse je pro lidi, kteří mají co říct In: Markething [online], Martin HONC, editor. 2021. ISSN 1805 – 4991. Dostupné z: https://markething.cz/clubhouse.
Zdroje:
https://www.glamourmagazine.co.uk/article/what-is-the-clubhouse-app
https://mashable.com/article/what-is-clubhouse-app/?europe=true
https://www.oprahmag.com/entertainment/a34376747/what-is-clubhouse-social-media-app/
https://www.vogue.com/article/everything-you-need-to-know-about-clubhouse
https://www.wired.com/story/what-is-clubhouse-why-does-silicon-valley-care/
Zdroje obrázků:
https://www.facebook.com/groups/228701928746087
Aplikace ClubHouse