Komunikace
Boj proti odpadu konečně sílí i v Česku
Jednorázové obaly a kelímky, plastová brčka, zbytečné množství igelitových tašek… To jsou věci, které stále více lidem vadí a snaží se je nekupovat a nepoužívat. Patříte mezi ně? Pak se asi zajímáte o udržitelnost a omezování odpadu a nejspíš jste zaznamenali iniciativu Ministerstva životního prostředí #dostbyloplastu. Kampaň běží už od března loňského roku, stále se k ní ale připojují další (nejen) firmy. Jaký je poslední vývoj této kampaně? Podíváme se na něj v tomto článku.
O co se tedy jedná?
Firmy mohou s Ministerstvem životního prostředí uzavřít dobrovolnou dohodu o konkrétních krocích, kterými se chystají prokazatelně omezit spotřebu jednorázového nádobí. A často skutečně nejde o malé cíle. Třeba Ugova Salaterie se zavázala ušetřit minimálně 15 tun plastu do roku 2020. Na konci letošního roku chce ministerstvo celou kampaň vyhodnotit a zjistit, o kolik se spotřeba celkově snížila.
Do iniciativy se zapojují nejrůznější firmy a instituce, naposledy 8. října se přidalo šest nových, mezi nimi například IKEA, Lidl či Starbucks.
K iniciativě se přihlásila také společnost Dudes & Barbies, která proměňuje staré a zanedbané prostory v kulturní a sportovní centra. Jde o firmu provozující mimo jiné Kavárnu co hledá jméno v Praze na Andělu. V kavárně nepoužívají plastové nádobí a zákazníci dostávají slevu na kávu s sebou, když si přinesou vlastní kelímek. Dudes & Barbies to ale vzali opravdu vážně a jdou ještě trochu dál. K minimalizaci odpadu tlačí totiž i své dodavatele, například kávu začali odebírat ve znovupoužitelných barelech namísto jednorázových plastových obalů. Rozhodně palec nahoru!
Kavárna co hledá jméno ale není v tomto ohledu úplnou výjimkou. K iniciativě se kromě velkých výše zmíněných firem hlásí i menší podniky, bistra a restaurace. Pro ně byla na web dostbyloplastu.cz přidána mapa, kde jsou vyobrazena právě ta místa, která se nějakým způsobem snaží podpořit snižování množství odpadu. Lidé je tak na mapě mohou najít a upřednostnit je před jinými.
Z náplavky je teď ekonáplavka
Další reálnou ukázkou (opět z Prahy), jak boj proti odpadu v rámci iniciativy #dostbyloplastu vypadá, může být náplavka a na ní pořádané farmářské trhy. Díky spolupráci provozovatele akce s několika partnery (mezi nimi právě i s Ministerstvem životního prostředí) jsou návštěvníkům farmářských trhů od 22. září poskytovány za zálohu vratné kelímky na nápoje. Kelímky si zákazníci mohou nechat a dál je používat, nebo je vrátit v den trhů u jakéhokoli stánku s nápoji. Prodávány a propagovány už zde byly ale i jiné druhy ekologičtějších obalů obalů, jako znovupoužitelné sáčky na ovoce a zeleninu nebo svačinové pytlíky.
Ven z Prahy
Abychom ale trochu vystoupili z pražské bubliny, zmiňme ještě alespoň Litoměřice a jejich srpnové Pivní slavnosti. Ty byly první tamní významnější akcí, kde se nápoje čepovaly do vratných znovupoužitelných kelímků. Přihlášené pivovary byly dokonce předem upozorněny, že vlastní kelímky tolerovány nebudou.
Je toho ale víc
#Dostbyloplastu ale samozřejmě není jedinou ani první iniciativou s podobným zaměřením. Jen za posledních pár měsíců vzniklo dost dalších, ať už od neziskovek, jednotlivých firem nebo institucí. Příkladem může být kampaň Plast je past od Greenpeace Česká republika, která ve své první fázi vyzývala právě k tlaku na politiky, potom na firmy a supermarkety a v současné fázi se soustředí na osvětu a vzdělávání. To v praxi například znamená, že si lidé na webových stránkách plastjepast.cz mohou vyplnit test o tom, jak velkou odpadovou stopu za sebou zanechávají.
Vznikají ale i iniciativy konkrétních firem, které se snaží omezovat svůj odpad a chovat se udržitelněji. Ze světa můžeme zmínit třeba společnost Burberry. Ta mimo jiné slíbila, že přestane s používáním pravé kožešiny a likvidací neprodaných výrobků, což byla do té doby jejich častá praxe. Dalším příkladem může být Coca-Cola. Ta se zavázala shromažďovat a recyklovat odpovídající množství lahví a plechovek, které prodá po světě do roku 2030.
Samozřejmě by se dalo diskutovat o tom, kdo své aktivity myslí skutečně vážně a u koho jde částečně o greenwashing, přesto podobné iniciativy svůj smysl jistě mají. Význam má i to, že se o tématu diskutuje, což může přimět nás, zákazníky, abychom na firmy tlačili a kontrolovali je v tom, jak ke svému odpadu přistupují. Věříme, že díky tomu začne skutečně přibývat těch subjektů, které budou chtít něco opravdu měnit, a jejich snaha nebude jen naoko. Zdá se, že udržitelnost a společenská odpovědnost se stává sílícím trendem. Takže až si půjdete zítra koupit svou ranní kávu, nezapomeňte si s sebou vzít vlastní kelímek!
Zdroje:
https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/news_181906/$FILE/DBP_TK_prezentace_fin.pdf
https://www.mzp.cz/C1257458002F0DC7/cz/zpravodaj_rijen/$FILE/OT-Zpravodaj_rijen_C.pdf
Zdroj náhledového obrázku: